برنی سندرز بنیامین نتانیاهو را یک نژادپرست ارتجاعی خواند

«شما نمی توانید رنج و مصیبت فلسطینیان را نادیده بگیرید»

برنی سندرز هم اکنون پیشتاز رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در آمریکاست. - WIN MCNAMEE / AFP

برنی سندرز، یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای ریاست جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را «یک نژادپرست ارتجاعی» خوانده است. آقای سندرز اما، در آخرین مناظره نامزدهای حزب دموکرات گفت از اسرائیل حمایت می‌کند.

آقای سندرز که یکی از پیشتازان کارزار انتخاباتی دموکرات‌هاست، در جریان مناظره انتخاباتی در شهر چارلستون در کارولینای جنوبی،  در مورد موضعش در قبال اسرائیل  گفت به یهودی بودنش «افتخار» می‌کند.

او افزود: «در واقع چند ماهی در اسرائیل زندگی کردم. اما فکر می‌کنم متاسفانه و به گون‌های فاجعه‌بار در حال حاضر در اسرائیل یک نژادپرست ارتجاعی در قالب بی‌بی نتانیاهو رهبری کشور را در دست دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سندرز گفت باید از استقلال و امنیت اسرائیل حفاظت شود اما «شما نمی توانید رنج و مصیبت فلسطینیان را نادیده بگیرید.»

او همچنین گفته است لغو تصمیم پرزیدنت ترامپ در ماه مه ۲۰۱۸  پیرامون انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را مد نظر قرار خواهد داد.

چند روز پیش از آن  در روز یکشبنه، آقای سندرز همچنین در مورد «اِیپَک» (اِی آی پی اِی سی) که یک گروه لابی طرفدار اسرائیل است، در توئیتی گفت این گروه سکوی «رهبران متعصب» است، و افزود امسال در کنفرانس سالیانه این نهاد شرکت نخواهد کرد. 

آقای سندرز در این اعتقاد که بنیامین نتانیاهو یک نژادپرست است، تنها نیست. 

در ماه آوریل سال گذشته، بتوُ اوُروک، یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات که اکنون از دور خارج شده، آقای نتانیاهو را یک «نژادپرست» خواند که مانع دستیابی به صلح در خاور میانه است.

کمی پیش از انتخابات اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۹، صفحه فیسبوک آقای نتانیاهو به خاطر نفرت پراکنی مسدود شد. او در یکی از پست‌هایش علیه دولتی هشدار داده بود که «از اعرابی متشکل باشد که می‌خواهند همه ما، زنان و مردان و کودکان را از بین ببرند.» 

در نتیجه استفاده از این کلمات، صفحه چت فیسبوک آقای نیتانیاهو بطور اتوماتیک برای مدت ۲۴ ساعت مسدود شد.

هرچند نخست وزیر اسرائیل پست این کلمات را تکذیب کرد، اما در ادامه، در ماه نوامبر، «لیست مشترک» که ائتلاف احزاب سیاسی عرب اسرائیل است را «ستون پنجم حامی تروریسم» خواند. «لیست مشترک» در جایگاه سومین بزرگترین جناح سیاسی در پارلمان اسرائیل پس از انتخابات ۲۰۱۵ قرار گرفته است.    

دولت آقای نتانیاهو، همچنین، در سال ۲۰۱۸ لایحه ای موسوم به «کشور مردم» پیشنهاد کرد که به گونه ای جنجال برانگیز خاطرنشان می‌کند که «حق اتخاذ تصمیمات در سطح کشور» در اسرائیل «خاص یهودیان» بوده و زبان عربی را به عنوان یک زبان رسمی حذف می‌کرد.   

منتقدان این لایحه، آن را نژادپرستانه خواندند.

آقای نتانیاهو در روز انتخابات سال ۲۰۱۵، هشدار داد که «اعراب در گله رای می‌دهند». او بعدا از این بابت عذرخواهی کرد.