نتایج اولیه انتخابات مجلس؛ اصولگرایان ۲۲۵ کرسی، اصلاح‌طلبان ۱۶ کرسی

در ۲۳۰ کرسی مجلس، اصولگرایان با خودشان رقابت داشته‌اند

زنان ایرانی یهودی در یک مرکز رای‌گیری انتخابات مجلس در تهران - ATTA KENARE / AFP

بر اساس ستاد انتخابات وزارت کشور ایران، نتایج انتخابات مجلس یازدهم تا ساعت ۲۲ روز شنبه حکایت از راهیابی گسترده اصولگرایان به مجلس شورای اسلامی دارد.

هم‌اکنون تکلیف ۲۴۱ کرسی مجلس شورای اسلامی روشن شده است که بر اساس آن، ۲۲۵ نفر از راه‌یافتگان به مجلس اصولگرا و ۱۶ نفر اصلاح‌طلب هستند. به جز مسعود پزشکیان و غلامرضا تاجگردون، که از حوزه انتخابیه تبریز و گچساران مجددا به مجلس آینده راه یافته هیچ چهره شاخص دیگری در میان این اصلاح‌طلب‌ها وجود ندارد.

در تهران نیز، نتایج شمارش آرا تا ساعت ۲۲ امروز نشان می‌دهد که لیست اصولگرایان موسوم به «لیست وحدت» کاملا پیشتاز است.

به این ترتیب تنها نتایج نهایی ۳۰ نماینده حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و ۵ نماینده اقلیت‌های مذهبی اعلام نشده است. ۱۴ کرسی مجلس نیز تاکنون به دور دوم انتخابات کشیده شده است. 

اگر تغییر خاصی در نتایج حوزه تهران رخ ندهد از هم‌اکنون چهره مجلس آینده و ترکیب نهایی آن، اکثریت  ۲۵۵ تا ۲۷۰ نفری اصولگرا و اقلیت حداکثر ۲۰ نفری اصلاح‌طلب خواهد بود.  

این نتایج در حالی به دست آمده است که بنا به اعلام خبرگزاری فارس مشارکت در این انتخابات کمتر از ۴۲ درصد بوده است. دیگر ناظران انتخابات مشارکت کلی را حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد تخمین زده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس قانون، چنان‌چه کاندیداها نتوانند دست‌کم ۲۰ ‌درصد آرای حوزه انتخابیه را به خود اختصاص دهند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است و وزارت کشور ایران، که پیش‌تر اعلام کرده بود آمار مشارکت را از طریق سیستم احراز هویت رای‌دهندگان به صورت آنلاین در اختیار دارد، از ظهر دیروز از اعلام این آمار خودداری کرده است. ستاد انتخابات کشور و استاندار تهران نیز اعلام کرده‌اند که آمار مشارکت پس از تجمیع همه آرا به صورت کشوری اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات مجلس گذشته، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در تهران رای داده بودند و مشارکت حدود ۶۲ درصد بود.

بر اساس لیستی که سخنگوی ستاد انتخابات کشور منتشر کرده است، محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم در شهر تهران پیشتاز انتخابات هستند.

قالیباف یکی از گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم و سرلیست اصولگرایان در تهران بوده است.

اگر نتایج انتخابات تهران بدون تغییر بماند، این نخستین پیروزی قالیباف در یک انتخابات، در ۱۴ سال گذشته است.

دیگر نکته قابل توجه آن ‌که در میان ۴۰ کاندیدای پیشتاز در تهران، تنها سه چهره اصلاح‌طلب در ردیف‌های انتهایی حضور دارند. سهیلا جلودارزاده، مجید انصاری و علیرضا محجوب، سه کاندیدای اصلاح‌طلب هستند که فعلا در لیست ۴۰ نفره قرار دارند.

مجلس یازدهم ۲۹۰ نماینده خواهد داشت. اصولگرایان برای تصاحب ۲۳۰ کرسی مجلس بی‌رقیب بوده‌اند.

بیشتر از