بازگرداندن آمریکایی‌های آلوده به ویروس کرونا به کشورشان

وزارت خارجه آمریکا و مقام‌های بهداشتی این کشور بر سر بازگرداندن شهروندان آمریکایی اختلاف نظر داشتند

به گفته وزیر خارجه آمریکا هیچ چیز مهم‌تر از سلامت شهروندان این کشور نیست - DAVID MCNEW / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

وزارتخارجه آمریکا به رغم مخالفتهای مقامات بهداشتی این کشور، سرانجام تصمیم گرفت شهروندان آمریکایی آلوده به ویروس کرونا را در یک هواپیما با مسافران سالم از ژاپن به ایالات متحده منتقل کند. مقامات بهداشتی آمریکا معتقد بودند این امر سلامت مسافران عادی هواپیما را به خطر می اندازد.

نشریه واشنگتن پست گزارش داده که مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها گفته بوده اند ۱۴ شهروندی که در کشتی تفریحی دایموند پرنسس به بیماری کرونا مبتلا شده بوده اند، باید در قرنطینه کشتی می ماندند تا این که به آمریکا بازگردانده شده و تعداد افراد مبتلا به این ویروس را دو برابر کنند و احتمالا دیگران را در معرض ابتلا قرار دهند.  

بیش از ۳۰۰ آمریکایی در کشتی مذکور منتظر بازگشت به ایالات متحده هستند. از این تعداد، ۱۴ نفرشان به ویروس کرونا مبتلا شدهاند. به گزارش واشنگتن پست، مقامات بهداشتی آمریکا گفته بودند مسافران مبتلا می بایست در کشتی باقی بمانند، اما وزارت خارجه ایالات متحده در آخرین لحظه بیماران را در یک هواپیما با مسافران سالم به آمریکا پرواز داد.   

این نشریه به نقل از یکی از مقامات ایالات متحده نوشت که این «بدترین کابوس» اوست: «صراحتا بگویم، گزینه دیگر آن می توانست گذاشتن مادربزرگ در زیر باران باشد (اشاره به این که چنین شرایطی به مراتب ناگوارتر می بود)، و این هم بد می بود.»

پیش از این، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، ۱۵ مورد ابتلا به کرونا در آمریکا را تایید کرده و گفته بود ۵۲ مورد دیگر تحت آزمایش قرار دارد. 

کشتی دایموند پرنسس بندر یوکوهاما را در روز ۲۰ ام ژانویه ترک کرد. چند روز بعد با لنگر انداختن  کشتی در هنگ کنگ، یکی از مسافران به بیمارستان منتقل شد. در روز اول فوریه بود که مسئولان تایید کردند این مسافر به بیماری کرونا مبتلا شده بوده است. 

سه روز پس از آن، کشتی به یوکوهاما بازگشت، اما مقامات ژاپن هشدار دادند که دایموند پرنسس نمیتواند این بندر را ترک کند زیرا دهها نفر از سرنشینان آن به ویروس کرونا آلوده شدهاند. به دنبال آن، کشتی برای هفتهها در قرنطینه قرار گرفت  تا سرانجام به افرادی که آزمایش بیماری در آنها منفی بود، اجازه خروج از کشتی داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه واشنگتن پست می گوید مقامات مرکز کنترل و پیشگیری بیماریها و نیز انستیتوهای ملی بهداشت، از وزارت خارجه و وزارت خدمات بهداشتی و انسانی آمریکا تقاضا کرده بودهاند از قرار دادن افراد مبتلا یا آلوده به کرونا با مسافران سالم در یک هواپیما خودداری کنند، اما مقامات مسئول گفته بودهاند داخل دو هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که مسافران را به ایالات متحده باز می گرداند، مجهز به ۱۸ صندلی مجزا ازبخشهایی است که با حفاظ های پلاستیکی سه متری از چهار سو از سایر قسمت های هواپیما جدا شده است.

در روز ۱۸ ام فوریه وزارتخارجه اعلام کرد که «برای وزارت خارجه هیچ الویتی بالاتر از سلامت و امنیت شهروندانش در خارج نیست.»  

گفته می شود دو پزشک متخصص بیماری های عفونی نیز در هواپیمای مذکور هستند.

در حالی که هواپیما در باند فرودگاه پایگاه هوایی «ترَویس» بر زمین می نشست، وزارت خارجه اعلام کرد آزمایش کرونای ۱۴ تن از مسافران مثبت بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان