مناظره دموکرات‌ها؛ چه کسانی برنده و بازنده تازه‌ترین مناظره ۲۰۲۰ بودند؟

این الیزابت وارن بود که بلومبرگ را با دونالد ترامپ مقایسه کرد

با اضافه شدن مایک بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک، به سکوی مناظره، به نظر می‌رسید هر پنج نامزد دیگر علیه دشمن مشترکی که او باشد، توافق داشتند - Mark RALSTON / AFP

 با نزدیک شدن به انتخابات مقدماتی ایالت نوادا در آخر هفته جاری، که می‌تواند لحظه‌ای تعیین کننده برای بسیاری از نامزدها باشد، نامزدهای ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات برای مناظره در لاس وگاس گرد هم آمدند تا یکی از داغ‌ترین مناظرات دور مقدماتی تا کنون را به نمایش گذراند.

با اضافه شدن مایک بلومبرگ، میلیاردر و شهردار سابق نیویورک، به سکوی مناظره، به نظر می‌رسید هر پنج نامزد دیگر علیه دشمن مشترکی که او باشد، توافق داشتند. البته برنی سندرز هم به خاطر پیشتازی در این رقابت و نتیجه بسیار خوب خود در ایالات آیووا و نیوهمپشایر با حملاتی چند مواجه شد.

در همان شروع برنامه، این الیزابت وارن بود که کنترل مناظره را به دست گرفت و آقای بلومبرگ را با دونالد ترامپ مقایسه کرد. وارن این میلیاردر را مجبور به ارائه پاسخ‌هایی عجیب به اتهامات علیه خودش کرد که ادعا می‌کنند او با کارمندان خانم خودش به گونه‌ای نامناسب شوخی کرده است. خانم وارن همچنین پیت بوتجج و امی کلوبوچار را نیز به خاطر آنچه برنامه‌ ناکافی برای فراگیر کردن خدمات بهداشتی توصیف کرد، مورد انتقاد قرار داد.

خانم وارن، که ستاد انتخاباتی‌اش گفته است در طول این مناظره بهترین ساعت جمع‌آوری کمک‌های مالی خود را تجربه کرده است، گفت: «دوست دارم درباره کسی که علیه او رقابت می‌کنیم حرف بزنم، میلیاردری که زنان را «چاق پهن» و «همجنس‌گرایان اسب چهره» نامیده است؛ و نه، منظورم دونالد ترامپ نیست، بلکه درباره شهردار بلومبرگ صحبت می‌کنم. ما پیروز این انتخابات نخواهیم بود اگر از نامزدی دفاع کنیم که رکورد مالیاتی روشنی ندارد و سابقه او پر است از آزار زنان و حمایت از سیاست‌های نژادپرستانه‌ای نظیر قرمز‌انگاری و ایست بازرسی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سندرز هم به نوبه خود از جایگاه پیشتازش دفاع کرد و در پاسخ به حملاتی که درباره بعضی از هواداران خشن او در فضای مجازی اظهار شد، گفت به هیچ وجه از چنین حملاتی به نیابت از کارزار انتخاباتی‌اش استقبال نمی‌کند. 

آقای سندرز در طول شب تمرکز خود را به موضوعات کاملا شناخته‌ شده‌ای معطوف داشت که سالیان سال است روی آنها کار می‌کند؛ به ویژه در این سال آخر، که مصادف بود با کارزار انتخاباتی او. اما این رویکرد در مناظره‌ای که پر بود از حملات زنجیره‌ای، کافی به نظر نمی‌رسید - حتی اگر در صحبت‌هایش مرتکب هیچ اشتباهی هم نمی‌شد.

آقای بوتجج ، که خود نیز شاهد نتایج خیلی خوبی در اولین ایالت‌های رای‌دهنده بود، در هر دو مورد در میزان آرای مردمی پشت برنی سندرز قرار گرفت. او به خاطر طرح بیمه بهداشت همگانی به سندرز حمله کرد و به انتقاد اتحادیه قدرتمند «کارگران صنعت آشپزی امریکا» از طرح وی اشاره کرد. آقای سندرز به اظهار اینکه از حمایت گسترده‌ای در میان اصناف و اتحادیه‌ها برخوردار است، اکتفا کرد.

سناتور ایالت ورمانت گفت: «بعضی از توییت‌ها درباره انتقاد کارگران صنعت آشپزی امریکا را دیده‌ام اما من در تمام سابقه ۳۰ ساله‌ام، ۱۰۰ درصد حامی اتحادیه‌ها بوده‌ام. آیا فکر می‌کنید من یا هر کسی که از من طرفداری می‌کند، به رهبر اتحادیه کارگری حمله خواهیم کرد؟»

این شب نتیجه‌ای درخشان برای آقای بوتجج و امی کلوبوچار در پی داشت که هر دو از چهره‌های تازه به میدان آمده دموکرات‌ها در عرصه ملی بوده و بر سر اخذ آرای میانه‌روها و مرکزگرایان حزب در انتخابات مقدماتی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این دو مکررا به یکدیگر حمله کردند؛ خانم کلوبوچار ادعا کرد آقای بوتجج فاقد تجربه لازم برای برنده شدن در انتخاباتی حتی در سطح ایالتی است؛ و آقای بوتجج هم به خاطر سابقه‌اش در شکست برای تصویب لایحه اصلاح قوانین مهاجرت به او تاخت.

وقتی در لحظه‌ای داغ در مناظره، آقای بوتجج گفت شکست‌های خانم کلوبوچار در تصویب این لایحه برای ایالتی متنوع و سرشار از نژادی‌های گوناگون مانند نوادا، سابقه‌ای توهین‌آمیز است، او پاسخ داد: «ای کاش من هم مثل شما بی عیب و نقص بودم.»

او ادامه داد: «اما تو فقط یک مشت حرف و حدیث آبدار را حفظ کرده‌ای و آنها را تکرار می‌کنی.» و به او به خاطر این که «خود هیچ‌وقت در عرصه» درگیر نبوده است حمله کرد.

برای جو بایدن که شاهد سقوط سرمایه سیاسی خود است، این شب اجرایی قدرتمند بود و او هم با استفاده از فرصت به آقای بلومبرگ، به خاطر سیاست ایست بازرسی او هنگام شهرداری نیویورک که به گونه‌ای غیرمعمول مردان سیاه‌پوست و لاتین شهر را هدف قرار می‌داد، حمله کرد.

آقای بایدن در انتخابات‌های آیووا و نیوهمپشایر در جمع سه نفر اول نبود و اکنون ستادش متکی بر نتیجه‌ای خوب در انتخابات نوادا یا کارولینای جنوبی، ایالت بعدی رای‌دهنده در زمان‌بندی دور مقدماتی انتخابات، است.

به نظر می‌رسد اولین حضور آقای بلومبرگ در صحن مناظره به ستاد انتخاباتی وی ضربه زد چرا که تمام شب در حال دفاع از خودش بود؛ حتی وقتی که ادعا کرد او تنها نامزدی است که توان شکست آقای ترامپ را دارد و از ثروت میلیاردی‌اش این گونه دفاع کرد که برای کسب این مقدار پول «سخت تلاش کرده» است.