محمد اشرف غنی برنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

امرالله صالح معاون اول و سرور دانش معاون دوم رییس جمهور هستند

در انتخابات ششم مهر ماه ۱۳۹۸ که چهارمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری پس از سقوط طالبان در افغانستان بشمار می رفت کمتر از دو میلیون نفر برای دادن رای در آن شرکت کردند.

بسیاری مشکلات امنیتی و همچنین سرخوردگی شهروندان را عامل اصلی عدم رغبت سراسری به شرکت در این انتخابات دانستند.

پس از بررسی شکایت‌ها در کمیسیون انتخاب، در نهایت یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۴۸ رای مورد قبول و تایید قرار گرفت.

اینک با تاخیری سه ماهه پس از پایان مهلت بررسی شکایات و بازشماری آراء، امروز پس از کشمکش فراوان بین دیگر نامزد این انتخابات عبدالله عبدالله، در نهایت کمیسیون انتخابات، محمد اشرف غنی را برنده قاطع این انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: «نظر به آرایی که در روز انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، توسط رای دهندگان افغان، به صندوق‌ها رای‌دهی ریخته شده است، محمد اشرف غنی احمدزی، یکی از نامزدان این روند توانست با به دست آوردن ۵۰.۶۴ درصد کل آرا معتبر، برای بار دوم به عنوان رئیس جمهوری افغانستان انتخاب شود.»

در این دوره امرالله صالح معاون اول و سرور دانش معاون دوم، آقای اشرف غنی خواهند بود.

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از چهار ماه جنجال‌های انتخاباتی، در حالی اعلام می‌شود که دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، هشدار داده است در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات آقای غنی را پیروز اعلام کند، نتیجه را قبول نداشته و حکومت موازی تشکیل خواهند داد.

جاوید روشن، کارشناس سیاسی، می‌گوید: «نتایج نهایی انتخابات اعلام شد. کاری که ماه‌ها پیش باید صورت می‌گرفت، امروز صورت گرفت و مردم را از سردرگمی نجات دادند. حالا باید رقبای سیاسی آقای غنی، پیش از آنکه جنجال‌های تازه و غیرقانونی برای مردم به وجود بیاورند، پیروزی محمد اشرف غنی را تبریک بگویند، تا نظام دموکراسی و مردم سالاری در کشور ما نهادینه شده، و گرفتن قدرت سیاسی از راه زور و جنگ پایان یابد.»

آقای روشن افزود: « هیچ‌کس نباید به فکر ایجاد بحران در کشور باشد. هر بحرانی افغانستان را به گذشته تاریک برده و همه دستاوردهای چندین ساله ما را نابود می‌سازد و مجبور خواهیم شد بار دیگر به کشورهای همسایه فرار کرده و مهاجر شویم.»

اجمل عثمانی، از ساکنان کابل، می‌گوید: «من این پیروزی را به دسته انتخاباتی آقای غنی تبریک می‌گویم. اما امیدوارم که حکومت آینده، حکومتی باشد که تمام اقوام افغانستان بتوانند خود را در آن بیبنند. هر کس توانایی، استعداد و شایستگی خدمت داشت، به جای آنکه به دنبال واسطه‌ها سرگردان باشد، بتواند از طریق رقابت آزاد و عادلانه جذب دولت شود و برای مردم صادقانه کار کند. ما هیچ آرزوی دیگری نداریم، خواست ما آرامی و سربلندی ملت ماست.»

بیشتر از