آیا فقر در بین آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار کاهش یافته است؟

دونالد ترامپ اغلب اعتبار کاهش فقر در بین اقلیت‌ها را به خودش می‌دهد

بی‌خانمان‌های آمریکایی آفریقایی‌تبار در مراسم دعای کلیسا-SPENCER PLATT / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

اظهارات دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شان هنیتی، مجری شبکه خبری فاکس درباره نرخ فقر در میان آمریکایی‌های آفریقایی تبار، یک اظهارنظر جنجالی دیگر بود. اما، مثل اغلب موارد دیگر، بررسی داده‌های دولت  ترامپ، نشان می‌دهد که این اظهار نظر حتی با در نظر گرفتن استانداردهای او نیز، زیادی است.

رییس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که روز دوم فوریه و پیش از سوپربال پخش شد گفت:‌ «می‌بینید که اوضاع چطور است. در این کشور انقلاب شده است. یعنی یک انقلاب مثبت. آمریکایی‌های آفریقایی‌بار، آمریکایی‌های آسیایی‌تبار، آمریکایی‌های لاتین‌تبار، آمار امروز از همیشه بهتر است. در مورد آمریکایی-آفریقایی‌‌ها، نرخ فقر حالا برعکس شده و امروز نسبت به همیشه در بهترین حالت هستند.»

سازمان غیرحزبی راست‌آزمایی «پولیتیفکت» گفت ادعاهای رییس‌جمهور درباره وجود پایین ترین نرخ بیکاری گروه‌های اقلیتی دقیق است. اما اطلاعات جمع‌آوری شده در اداره آمار ایالات متحده، خلاف حرف‌های او مبنی بر برعکس شدن  نرخ فقر آمریکایی‌های آفریقایی تبار است. 

در سال ۲۰۱۸، آخرین سالی که سازمان فوق آمار فقر را اعلام کرد، ۲۰.۸ درصد از جمعیت آمریکایی-آفریقایی‌ها در دسته‌بندی بیکار قرار گرفتند. این رقم در ۲۰۱۷ یعنی سال قبل از آن و اولین سال ریاست جمهوری ترامپ  ۲۱.۲ درصد بود. 

این یعنی کاهش آمار. آیا باید انتظار کاهش دیگری در سال ۲۰۱۹ داشته باشیم؟ بدون شک. اما آیا آمار «برعکس» شده است؟

کسانی از حزب دموکرات که به انتخابات پیش رو امید دارند، طور دیگری برداشت می‌کنند.

پیت بوتیجج، شهردار سابق ساوت‌بند در ایالت ایندیانا این هفته گفت:‌ «ما سوالات زیادی از رای‌دهندگان سیاه‌پوست درباره برنامه آینده برای آمریکایی‌های سیاهپوست دریافت می‌کنیم، در زمانی که شاهد بوده‌ایم نژادپرستی سازماندهی‌شده منجر به ایجاد تجربه متفاوتی برای بسیاری از آمریکایی‌های سیاه شده است، از هر لحاظ. از تجربه اقتصادی گرفته تا سیستم بهداشت و درمان، سیستم حقوق جنایی، و حتی خود دموکراسی.» 

در عین حال اظهارات آقای بوتیجج مبنی بر این که نرخ فقر در شهر او و در دوران شهرداری او، «تا بیش از نصف کاهش داشته است.» گروه غیرحزبی پولیتیفکت، این ادعا را «غلط» دانست، چرا که  «بررسی‌های پنج ساله معتبرتر، حاکی از کاهش حدود شش درصدی است.»

همزمان، تاکید آقایان ترامپ و بوتیجج بر مسئله فقر میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار نشان‌دهنده این است که این مسئله احتمالا در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری نقش مهمی خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ چه در برنامه تلویزیونی شان هنیتی و چه در دیگر اظهارات خود، اغلب اعتبار کاهش نرخ فقر میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و دیگر گروه‌های اقلیت را به خود و دولتش می‌دهد. 

آقای ترامپ پیشتر در ماه فوریه در کاخ سفید خطاب به فرماندارهای جمهوری‌خواه ایالت‌های آمریکا گفت:‌ «همانطور که در کارزار انتخاباتی‌ وعده دادم، هر روز مبارزه می‌کنیم تا فرصت برای جوامع آمریکایی-آفریقایی در سرتاسر کشور گسترش یابد. جوانان آمریکایی-آفریقایی، خبر بسیار خوبی درباره جوانان آمریکایی-آفریقای داریم، بیکاری به کمترین سطح ثبت‌شده رسیده، این آمار بسیار خوبی است.» 

و در ۲۴ ژانویه در مراسمی در کاخ سفید، آقای ترامپ به گروه شهردارهای خود گفت:‌ «ما ۶۵۰ هزار مادر مجرد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک را از فقر نجات دادیم. بله. ۱۰ میلیون نفر را در کمتر از سه سال از فقر بیرون آوردیم.»

اما دست‌کم نرخ بیکاری آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، از ۲۰۱۱ تاکنون سیر نزولی داشته است. 

باراک اوباما آن زمان رییس‌جمهور بود. در واقع، وقتی ۶.۲۷ درصد از سیاهپوستان آمریکایی بیکار تلقی می‌شدند، او حتی به طور جدی به دور دوم پیروزی در کارزار انتخاباتی فکر نکرده بود. 

آقای ترامپ این آمار را حساب نمی‌کند. 

او همچنین یک سری داده‌های اطلاعاتی دیگر را نیز نادیده می‌گیرد‌: بزرگترین کاهش یک‌ساله، کاهش ۱.۲ درصدی، از ۲۰۱۱ به این سو دو بار رخ داده:‌ بین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، و بعد بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶. 

هر دوی این‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما بود. 

کارشناسان می‌گویند تعمق بیشتر درباره داده‌های اقتصادی و اطلاعاتی غیر از آنچه که رییس‌جمهور در سال انتخابات و در اظهاراتش درباره نرخ بیکاری بیان می‌کند، تصویری به دست می‌دهد که به زیبایی تصویر ارائه شده از سوی ترامپ نیست. 

اما گارسیا از موسسه سیاست‌گذاری اقتصادی می‌گوید‌: «در آمریکا، نژاد و فقر در هم تنیده‌اند، و به شکل دوبرابر به ضرر دانش‌آموزان سیاه‌پوست تمام می‌شود.»

گارسیا گفت:‌ «احتمال این که یک کودک سیاه‌پوست سر از مدرسه‌ای درآورد که اکثریت آن هم فقیر و هم رنگین‌پوستند، بیسار بالا است. کمتر از یک نفر از هر ده کودک سفیدپوست به مدارس فقیری می‌روند که آمار دانش‌آموزان سیاه در آنها بالاست و این رقم در میان دانش‌آموزان سیاه‌پوست ۶ نفر از هر ده کودک سیاه است. در مقابل، حدود یک چهارم دانش‌آموزان سفید به مدارسی می‌روند که بیشتر همشاگردی‌هایشان سفیدند و فقیر نیستند اما تنها ۱.۳ درصد دانش‌آموزان سیاه به چنین مدارسی می‌روند.»

یک مقام ارشد دولتی ادعاهای ترامپ را تایید کرده و گفته است:‌ «ارقام دروغ نمی‌گویند: ‌همه آمریکایی‌ها تحت ریاست جمهوری ترامپ برنده‌اند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار تحت ریاست جمهوری ترامپ خود را به شکل بی‌سابقه‌ای از فقر بیرون کشیده‌اند، چرا که آمار نشان می‌دهد به بالاترین سطح استخدام رسیده‌اند و از افزایش رشد حقوق لذت می‌برند.»

© The Independent