روحانی: دست رئیس ‌جمهوری را برای انتخاب وزیر زن باز بگذارید

علی‌خامنه‌ای پیش‌تر گفته بود که انتخاب مدیر زن «افتخار» نیست

حسن روحانی در نشست «زنان ایرانی» - عکس از قدس‌آنلاین 

حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران، در دیدار با جمعی از زنان ایرانی گفته است که دست رئیس ‌جمهوری برای انتخاب وزیر زن بسته است: «اگر در (هیئت)دولت یک جمع ۲۰- ۳۰ نفر هستیم، اگر خانم‌ها باشند -غیر از معاونین رئیس جمهوری که دست رئیس جمهوری باز است و می‌تواند معاون خانم بگذارد، در آن طرف هم دست را باز بگذارید. (برای انتخاب) وزیر هم دست رئیس جمهوری را باز بگذارید.»

روحانی به روشنی نگفته است که چه مقام و یا نهادی مانع از معرفی یک زن به عنوان وزیر به مجلس شده است.

انتخاب وزیر زن در جمهوری اسلامی تنها در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاده است. احمدی‌نژاد در زمان معرفی کابینه دوم برای سه وزارتخانه بهداشت، رفاه و آموزش‌وپرورش زنانی را به مجلس معرفی کرد. نهایتا مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت موفق شد از مجلس رای اعتماد بگیرد.

به کارگماردن وزرای زن در دولت احمدی‌نژاد فرآیند آسانی نبود و به‌رغم عدم دخالت علی خامنه‌ای، برخی از مراجع ‌تقلید در قم، از جمله مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی با آن مخالفت کردند.

حسن روحانی پیش از انتخاب به عنوان رئیس ‌جمهوری بارها وعده داده بود که سهم زنان در مدیریت عالی کشور را افزایش خواهد داد. او پس از انتخاب در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ هیچ زنی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی نکرد.

علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سال ۱۳۹۲ و زمانی که رقابت‌های انتخاباتی هنوز در جریان بود، وعده مشارکت زنان در مدیریت عالی را توطئه‌ای برای «مردواره کردن زنان» دانسته بود.

او در میانه اردیبهشت سال ۱۳۹۲ و یک ‌ماه قبل از انتخابات ریاست‌ جمهوری، گفت که جمهوری اسلامی در واگذاری مدیریت‌های کلان به زنان گول خورده است: «(غربی‌ها) به دنبال این بودند که مشاغل گوناگونی را که با ساخت جسمی و عصبی و فکری مرد سازگارتر است، بکشانند به سمت بانوان و زنان، و این را یک افتخار برای زن و یک امتیاز برای زن قرار بدهند. ما در مقابل این دچار انفعال شدیم، یعنی دور خوردیم؛ ما هم نادانسته، ناخواسته، این گفتمان را قبول کردیم.»

خامنه‌ای در این دیدار گفته بود گرچه با انتخاب وزیر بهداشت در دولت احمدی‌نژاد مخالفتی نکرده است، «افتخار کردن به آن» را اشتباه می‌داند: «فرض کنید وزیر بهداشت ما یک خانم بود، یا معاونین رئیس‌ جمهوری مثلاً یا بخش‌های مختلف در بینشان بانوان هستند، این از نظر من اشکالی ندارد- آنچه اشکال دارد، افتخار به این است؛ که ما به رخ دنیا بکشیم که ببینید، ما در بخش‌های اجرایی این‌قدر زن داریم! این همان دور خوردن است، این همان منفعل شدن است؛ این افتخاری ندارد.»

این سخنان علی خامنه‌ای آن‌هم چند هفته پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری پیام واضحی به رئیس ‌جمهوری بعدی بود که رهبر جمهوری اسلامی روی خوشی به مدیریت عالی زنان نشان نخواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در سخنان امروز خود گفته است که او تلاش کرده که موضوع حضور زنان در مدیریت‌های عالی را گام‌ به‌ گام حل کند: «در دولت یازدهم و دوازدهم بدون هیچ تعارف و شعاری تاکید کردم و گفتم و وظیفه همه وزرا و معاونین آن است که برای حضور خانم‌ها و جوان‌ها و از اقوام و مذاهب تلاش کنید. به همه وزرا گفته شد که حداقل باید یکی از معاونین و مشاورین عالی شما یا دستیاران شما از خانم‌ها باشد. و این را من همواره تاکید کردم. تاکید شد در دولت که در مدیریت خانم‌ها قدم‌ به قدم در این فضا بتوانند ارتقا پیدا کنند.»

رئیس ‌جمهوری ایران آمار حضور زنان در مدیریت‌های اجرایی را نیز این‌گونه اعلام کرده است: «در این دولت در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر معاون وزیر و هم تراز، ۲۰ نفر مشاور وزیر، ۲۵ نفر دستیار وزیر و چهار نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقای جایگاه زنان حاصل شده است.»

بیشتر از