روحانی و دشواری رعایت اصل جمهوریت در نظام جمهوری اسلامی

سخنان روحانی در مراسم بزرگداشت از ۲۲ بهمن، نمایانگر عمق اختلافات داخلی بود

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران -  ‏AFP‏

مراسم گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حالی برگزار شد که رژیم ایران از یک سو تحت فشار تحریم های بین المللی قرار داشته و از سوی دیگر با چالش های داخلی بی شماری رو به رو است. از همین رو، فضای جشن بزرگداشت ۲۲ بهمن امسال، تفاوت چشمگیری با سال های گذشته داشت و رهبران جناح های سیاسی سعی داشتند به جای ذکر افتخارات انقلاب، به ناهنجاری های اخیر کشور بپردازند. سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم تجلیل از سالگرد پیروزی انقلاب در میدان آزادی تهران این بار لحن متفاوتی داشت و بیانگر عمق اختلاف نظر در مورد ماهیت نظامی سیاسی در ایران بود.

معیارهای اتخاذ شده از سوی رهبری ایران در فرایند بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات پارلمانی پیش رو، یکی از عمده ترین مسائل اختلافی است که حسن روحانی در سخنانش به آن اشاره کرده و علاوه داشت که یکی از اساس ترین وظایف دولت، پاسداری از ارزش های دموکراسی و آزادی در کشور است.

البته تردیدی نیست تا زمانی که اندیشه های اسلام گرایی بر نظام ایران چیرگی داشته باشد و به آن ارجحیت داده شود، نظام جمهوری نمی تواند مسیر تعیین شده خود را بپیماید و به اهداف مورد نظر دسترسی پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهور ایران در سخنانش، با اشاره به اصول انقلاب اسلامی و اندیشه های بنیانگذار انقلاب، علاوه کرد که پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز برخی از مسئولان کشور، مبانی اساسی نظام جمهوری اسلامی که ملت ایران به منظور تحقق آن، علیه نظامی شاهی انقلاب کرد را رعایت نمی کنند. روحانی افزود: ممکن است افرادی فکر کنند، ما باید جمهوری را تضعیف کنیم تا اسلامیت را تقویت کنیم؛ با کمال ادب و احترام به این دوستان عزیز می‌ گویم، اشتباه می ‌فرمایید؛ تضعیف جمهوریت، تقویت اسلامیت نیست؛ جمهوریت و اسلامیت در کنار هم هستند. به طور مثال، برای مقابله با چالش های که امروز در برابر ایران قرار دارد، نمی توانیم میان دیپلماسی و مقاومت یکی را انتخاب کنیم. جمهوری اسلامی باید تعادل را نه تنها در دو اصل جمهوریت و اسلامیت بلکه در همه ای ابعاد مد نظر گیرد تا کشور در هیچ عرصه عقب نماند. روحانی گفت: دلیل اصلی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، نبود آزادی و دموکراسی بود، اگر رژیم فاسد گذشته به مردم حق انتخاب می‌داد و مردم را برای تعیین سرنوشت شان آزاد می گذاشت، نیازی به انقلاب نبود.

البته سخنان حسن روحانی، پیام روشنی به رهبری ایران می رساند که اتخاذ سیاست های مشابه با سیاست نظامی شاهی که مردم را از حق رأی و انتخاب محروم کرده بود و مخالفان را با خشونت سرکوب می کرد، پیامدها و واکنش های شدیدی خواهد داشت و مردم ایران همان گونه که در برابر شاه قیام کردند، امروز نیز می توانند برای ابراز مخالفت با سیاست های نظام، به خیابان بریزند.

موضع اخیر روحانی، نمایانگر عمق ناسازگاری و اختلاف میان جناح های سیاسی در ایران است، به ویژه این که فرایند بررسی صلاحیت نامزدان انتخابات مجلس، اغلب نمایندگان وابسته به جناح اصلاح طلب را رد صلاحیت کرده و معیارهای آزادی و دموکراسی را به چالش کشیده است.

البته سخنان روحانی را می توان تلاشی جدی در راستای بازنگری سیاست های اخیر نظام جمهوری اسلامی دانست و به این نتیجه رسید که روحانی سعی دارد رهبری ایران را نسبت به عواقب سیاست های سختگیرانه هشدار دهد که نظام جمهوری اسلامی بایستی پیش از بحرانی شدن بیشتر اوضاع، خود را از لبه پرتگاه سقوط دور کند و از ادامه سیاست های که باعث خشم مردم می شود دست بکشد. روحانی تأکید کرد: ایران در حال حاضر با چالش های جدی در داخل و خارج از کشور رو به رو است، بنابر این، امروز ایران نسبت به هر زمان دیگری نیاز به وحدت و همبستگی دارد تا از این مرحله دشوار به سلامت بیرون آید.

از سوی دیگر و به رغم انتقادات بی شمار مخالفان، روحانی در سخنانش وقت زیادی را صرف دفاع از خود و عملکرد دولت نکرده و ضمن اشاره به برخی از دستاوردهای مهم اخیر دولت که علی رغم دشواری تحریم های آمریکا صورت گرفته است، خاطر نشان کرد که انتقاداتی که از درون نظام ارائه شده است مبتنی بر واقعیت اوضاع نیست و بسیاری از نابسامانی های کنونی ناشی از دشواری های است که دولت ایران ناخواسته با آن ها رو به رو شده است.

روحانی در سخنانش بیشتر به دادن حق انتخاب و آزادی به ملت و رعایت اصول دموکراسی تأکید داشت و پافشاری می کرد که نظام جمهوری اسلامی بر پایه همین اصول و مبادی بنا شده است و عدم همسویی سیاست های نظام با اصول و اهداف انقلاب اسلامی می تواند منجر به انقلاب دیگری شود و بار دیگر مردم را برای دستیابی به آزادی و دموکراسی به خیابان ها بکشاند.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه