حراست دانشگاه تهران: دستگیری بهاره هدایت به ما ربط ندارد

در روزهای گذشته سه دانشجو با همکاری حراست دانشگاه تهران دستگیر شده‌اند

نحوه ربودن و ناپدید شدن خانم هدایت، با اعتراض دیگر فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده بود - عکس از رسانه‌ها

دو روز پس از آن که بهاره هدایت با حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه تهران دستگیر شد، رئیس حراست این دانشگاه می‌گوید که نقشی در دستگیری وی نداشته است.

بر اساس گزارش خانواده و دوستان خانم هدایت، او پس از آن که در روز ۲۱ بهمن‌ماه و پس از مراجعه به حراست دانشگاه تهران، ناپدید شد. یک روز بعد او از زندان اوین با همسرش، امین احمدیان، تماس می‌گیرد و اعلام می‌کند در اوین و در بازداشت نیروهای امنیتی است.

اسماعیل سلیمانی، رئیس حراست دانشگاه تهران، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، با توضیح نحوه دستگیری بهاره هدایت گفته است که روز دوشنبه نیروهای امنیتی «با حراست دانشگاه تماس می‌گیرند و می‌گویند که می‌خواهند با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشند و ابلاغیه‌ای قضایی دارند که باید به او بدهند.»

سلیمانی گفته است: «پلیس امنیت، دو- سه مرتبه به خانم بهاره هدایت برای مراجعه، ابلاغ کرده بود و حتی با او نیز صحبت‌هایی داشت و در واقع او در جریان مسئله بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس حراست دانشگاه تهران مدعی شده که بهاره هدایت نه در محل حراست، که پس از خروج از دانشگاه دستگیر شده است: «‌ وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است،. ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم. بعد از این که خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود. از این رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد.»

این گفته سلیمانی در تضاد با روایت دوستان و خانواده خانم هدایت است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که بهاره ۲۰ دقیقه پس از ورود به ساختمان حراست دانشگاه تهران، ناپدید شده است.

ورود نیروهای امنیتی و پلیس به دانشگاه در حالت کلی ممنوع است مگر آن که مقامات دانشگاه از آن‌ها دعوت کرده باشند.

سلیمانی همکاری‌اش با نیروهای امنیتی برای دستگیری بهاره هدایت را رد کرده و گفته است: «پلیس نیازی به همکاری ما ندارد. پلیس یا هر مرجع امنیتی که ضابط دادگستری و قضایی است، می‌تواند بر اساس وظیفه‌اش اقدام ‌کند. حالا اگر دانشجویی در دانشگاه نباشند، او را بیرون از دانشگاه می‌گیرند.»

دلیل دستگیری: شرکت در اعتراضات آبان‌ماه

در روزهای گذشته به جز بهاره‌هدایت، دو دانشجوی دیگر این دانشگاه، به نام‌های امیرمحمد شریفی و معین زارعیان نیز دستگیر شده‌اند. گفته می‌شود که بازداشت این دو دانشجو نیز با همکاری حراست دانشگاه تهران و در محوطه خوابگاهشان انجام شده است.

رئیس حراست دانشگاه تهران این موضوع را نیز رد کرده و گفته است: «این دو شخص بیرون محیط دانشگاه بازداشت شده‌اند، اما دقیقا نمی‌دانیم در کدام نقطه بوده‌اند.»

این مقام امنیتی دانشگاه تهران در مورد دلیل دستگیری خانم هدایت و دو دانشجوی دیگر گفت: «دلیل اتهام‌ها را نمی‌دانم، ولی به تجمع آخری که در آبان‌ماه در دانشگاه اتفاق افتاد، مربوط می‌شود. این دانشجویان به علت حضور در تجمعات اخیر و شعارهای تند و ساختارشکنانه‌ای که سر داده‌اند، بازداشت شده‌اند.»

سلیمانی، نهاد دستگیرکننده این دانشجویان را پلیس امنیت تهران اعلام کرده است.

نحوه ربودن و ناپدید شدن خانم هدایت، با اعتراض دیگر فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز مواجه شده بود.

برخی فعالان سیاسی، این شیوه را «ربودن با حربه فریب اطلاعاتی» دانسته‌اند. استفاده از این ترکیب، پس از آن رایج شد که سازمان اطلاعات سپاه، ربودن روح‌الله زم در عراق و انتقال او به ایران را «عملیاتی پیچیده با حربه فریب اطلاعاتی» خواند.

بهاره هدایت روز یکشنبه در توییتی اعلام کرده بود که از نهادهای امنیتی با او تماس گرفته‌ و خواسته‌اند که روز چهارشنبه ۲۳ بهمن، به آن نهاد مراجعه کند: «برای روز چهارشنبه ۲۳ بهمن احضار شدم. دلیل احضار هم روشن نیست. صبح چهارشنبه می‌روم ببینم چی می‌شود.»

حساب کاربری توییتر خانم هدایت از روز دوشنبه غیرفعال شده است.

خانم هدایت پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز دستگیر شد و ۷ سال را در زندان گذراند. اتهام این فعال سیاسی در پرونده قبلی، توهین به رهبر و رئیس جمهوری و اجتماع و تبانی علیه نظام بود.

بیشتر از