بوریس جانسون از سیستم مهاجرتی استرالیا الگوبرداری می‌کند

پایه حقوق کارهای پیشنهادی برای مهاجران به ۲۵ هزار و ۶۰۰ پوند کاهش می‌یابد

استرالیا سیستم مهاجرت بر مبنای امتیاز را اجرا می‌کند-AFP

به‌رغم مخالفت کارشناسان دولت، بوریس جانسون قصد دارد مانند استرالیا، سیستم مهاجرت برپایه امتیاز را اجرا کند.

ماه گذشته کمیته مشاور مهاجرت در گزارشی اعلام کرد که سیستم مبتنی بر امتیاز جز برای مهاجران خیلی ماهر بی‌فایده و سطحی است. آلن منینگ، رئیس این کمیته، می‌گوید این سیستم یک شعار توخالی است.

پس از آن که کارفرماها شکایت کردند که پیشنهاد حداقل حقوق ۳۰ هزار پوند، باعث حذف کارکنان در شغل‌های حیاتی اما با پرداخت نسبتا کم، مانند تکنسین‌های آزمایشگاه و مدیران مراکز مراقبت از افراد نیازمند و سالمندان می‌شود، نخست وزیر و پریتی پاتل، وزیر کشور، توصیه کمیته مشاور مهاجرت را برای کاهش پایه حقوق مهاجران ماهر به ۲۵ هزار و ۶۰۰ پوند پذیرفتند.

اما آن‌ها همچنان با نگرش محافظه‌کارانه خود بر سیستم مهاجرت بر پایه امتیاز اصرار می‌ورزند. در این سیستم درخواست‌ها برای ویزای کار براساس مجموعه‌ای از خصوصیات دلخواه بررسی می‌شوند.

انتظار می‌رود که جزئیات این طرح روز جمعه، در اولین جلسه تیم وزرای نخست وزیر پس از اصلاحات اساسی روز پنج‌شنبه، در کابینه تصویب شود.

کمیته مشاور مهاجرت در گزارش خود تأکید کرده است که دولت نباید با اجرای سیستم مبتنی بر امتیاز، اشتباه دولت تونی بلر را تکرار کند چرا که این سیستم برای بیشتر مهاجران ناکارآمد و بیش از حد پیچیده است. این کمیته می‌گوید، از چنین سیستمی باید تنها برای کارگرانی استفاده شود که استعدادهای استثنایی دارند و کاری به آن‌ها پیشنهاد نشده است.

طبق برنامه نخست‌وزیر، مهاجران احتمالی براساس مهارت زبان انگلیسی، پیشنهاد کار نیازمند مهارت، پستی با شرکت حامی تأییدشده و پیشنهاد حقوق بیش از پایه تعیین‌شده امتیاز می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هچمنین افراد به خاطر داشتن تحصیلات خاص و داشتن مهارت در حوزه‌هایی که بریتانیا کمبود نیرو دارد، امتیاز می‌گیرند.

امتیازها قابل جایگزینی خواهد بود، به طوری که اگر متقاضی در یک زمینه – مانند مهارت زبانی – امتیاز کم بگیرد، ممکن است بتواند با گرفتن امتیاز بیشتر در زمینه‌ای دیگر آن را جبران کند. اگر به شخصی کاری با حقوق ۲۳ هزار پوند یا بیشتر پیشنهاد شود، ممکن است او بتواند با افزایش مجموع امتیازهای خود در زمینه‌های دیگر، به بریتانیا مهاجرت کند.

انتظار می‌رود که از اول ژانویه این سیستم جدید یک‌شبه تعداد مهاجران غیرماهر شهروند اتحادیه اروپا در بریتانیا را کاهش دهد، چراکه به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آن‌ها آزادی زندگی و کار در بریتانیا را از دست خواهند داد.

اما روزنامه ساندی‌تایمز گزارش داده است که وزارت کشور پیش‌بینی می‌کند تعداد مهاجران ماهر به بریتانیا، که در حال حاضر ۶۵ هزار نفر در سال است افزایش یابد، و درصد بیشتری از این مهاجران از مناطق غیراروپایی بیایند.

پیش‌بینی می‌شود که نسخه اولیه‌ای از این طرح در پایان دوره گذار به برگزیت، یعنی ۳۱ دسامبر سال جاری، معرفی شود. در سال ۲۰۲۱ اصلاحات بیشتری در این سیستم خواهد شد تا براساس سن، تمایل به کار در خارج از لندن و سابقه تحصیل در بریتانیا امتیاز مثبت و منفی به افراد داده شود.

هچمنین برای جبران کمبود نیروی کار در بخش‌های مشخصی که به مهارت کمی نیاز دارند، مانند مراقبت یا ساخت و ساز، دولت می‌تواند ویزای کوتاه‌مدت صادر کند.

یک منبع در دولت می‌گوید: «نخست‌وزیر می‌خواهد با معرفی این سیستم نشان دهد بازار کار بریتانیا به روی افراد ماهر و بااستعداد از سراسر جهان، که به رشد اقتصاد و شکوفایی کشور کمک کنند، باز خواهد بود.»

او افزود: «در عین حال ما باید در راستای چیزی که ملت به آن رأی داده است حرکت کنیم – باید مهاجرت نیروی کار کم‌مهارت را کاهش دهیم، از تکیه بر نیروی کار ارزان خودداری کنیم و در عوض مهارت‌ها، فن‌آوری و نوآوری را تقویت کنیم، که در درازمدت به نفع بریتانیا خواهد بود.»

سخنگوی وزارت کشور می‌گوید: «ما در راستای اولویت‌های مردم پیش خواهیم رفت و برای این منظور از سال ۲۰۲۱ سیستم مهاجرت مبتنی بر امتیاز را اجرا خواهیم کرد؛ تا استعداد‌های درخشان و برتر را از سراسر جهان جذب کنیم، و هم‌زمان مهاجرت نیروی کاری کم‌مهارت و همین‌طور تعداد کلی مهاجران را کاهش دهیم. ما در زمان مناسب جزئیات این سیستم جدید را که قاطعانه‌تر و منصفانه‌تر است، تعیین خواهیم کرد.»

© The Independent