محدودیت‌های اسرائیل و چالش‌های روز افزون اقتصادی در فلسطین

فلسطین در هر سال متحمل بیش از ۴.۴ میلیارد دلار خسارت می‌شود

تداوم تظاهرات فلسطینیان در مخالفت با معامله قرن. عکس از: ‏AFP‏

عدم پذیرش طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن از سوی فلسطینیان، منجر به افزایش محدودیت های اسرائیل شده و ملت فلسطین را بیشتر از پیش با چالش های دشوار اقتصادی رو به رو کرده است. رهبران فلسطین در حالی که از یک سو سرگرم کارزار های سیاسی برای ابراز مخالفت با معامله قرن هستند از سوی دیگر سعی می کنند فلسطین را از باتلاق بحران اقتصادی کنونی بیرون کشند.

در همین راستا، خالد العسیلی، وزیر اقتصاد فلسطین از کشورهای عربی خواسته است همانگونه که فلسطین را در عرصه سیاسی یاری رساندند و موضع فلسطین را در قبال طرح صلح خاورمیانه مورد حمایت قرار دادند، در عرصه اقتصادی نیز فلسطین را کمک کنند تا ملت فلسطین بتواند از تنگنای محدودیت های روز افزون رژیم اسرائیل به سلامتی بیرون آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اقتصاد فلسطین افزود: همبستگی کشورهای عربی و اسلامی با ملت فلسطین که در نشست اخیر شورای همکاری اسلامی در جده به صراحت بازتاب یافت، فلسطین را برای تداوم مبارزه تا مرز آزادی و استقلال مصمم کرد.  افزون بر آن، حمایت اتحادیه اروپا از موضع فلسطین در پیوند به معامله قرن، امیدواری های ملت فلسطین را به آینده افزایش داده و فلسطین انتظار دارد کشورهای آفریقایی نیز در نشست سران آفریقا که قرار است هفته آینده برگزار شود، حمایت خود را از فلسطین اعلام کنند.

از سوی دیگر و در راستای بذل مساعی سیاسی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین قصد دارد به منظور رد رسمی معامله قرن، در شورای امنیت سازمان ملل متحده حضور پیدا کند و کشورهای عضو را به حمایت از حقوق فلسطین مطابق به قطعنامه های سازمان ملل و معیارهای بین المللی تشویق کند.

وزیر اقتصاد فلسطین در حاشیه اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه عرب، اظهار داشت که وی از کشورهای عربی خواسته است همکاری های خود را با فلسطین افزایش دهند تا ملت فلسطین از چالش های دشوار کنونی بیرون آید. نامبرده افزود: از کشورهای عربی می خواهیم فلسطین را در تمام های عرصه های مختلف اقتصادی یاری رسانند و اجازه دهند تا مطابق به فیصله اتحادیه عرب در سال ۲۰۰۰، تولیدات فلسطین بدون عوارض گمرکی وارد کشورهای عربی شود.

خالد العسیلی علاوه کرد: از تمام کشورهای عربی می خواهیم حمایت خود را از صندوق های پولی عربی ادامه دهند، زیرا تعهد برخی از کشورهای عربی به صندوق های پولی تحقق نیافته است و امیدواریم کلیه ای کشورهای عربی در این فرصت حساس به کمک فلسطین بشتابند.  وی گفت: از کشورهای عربی خواستیم سازوکار مالی که به هدف همکاری با فلسطین در نشست های قبلی به تصویب رسیده بود و مطابق به آن بایستی در هر ماه مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به دولت فلسطین پرداخت می شد، را عملی کنند تا فلسطین بتواند محدودیت های اعمال شده از سوی اسرائیل را جبران کند.

العسیلی خاطر نشان کرد که شماری از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی و الجزایر تمام تعهدات مالی خود را پرداخت کرده اند اما تعهدات مالی برخی دیگر از کشورهای عربی تا هنوز تکمیل نشده است.  در حالی که طبق آمار رسمی، اسرائیل از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، بیش از ۴۷میلیارد دلار از منطقه "ج" در کرانه باختری درآمد داشته است اما فلسطین با از دست دادن کنترل این منطقه، همه ساله حدود ۴.۴ میلیارد دلار خسارت را متحمل شده است و البته مبلغ یاد شده بیشتر از کل پولی است که فلسطین از کشورهای کمک کننده دریافت می کند.

خالد العسیلی همچنان تأکید بر اجرای تعهدات قبلی کشورهای عربی برای حمایت از اقتصاد فلسطین کرده و افزود که در دو اجلاس گذشته، رهبران کشورهای عربی تعهد کردند همه ساله مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به بیت المقدس و ۵۰۰ میلیون دلار دیگر به برنامه های دیگر دولت فلسطین پرداخت کنند.

در پیوند به حمایت سیاسی از دولت فلسطین، خالد العسیلی، اظهار داشت کشورهای اتحادیه عرب، اعضای شورای همکاری اسلامی که شامل ۵۷ کشور می شود و کشورهای اتحادیه اروپا، حمایت خود را از موضع دولت فلسطین در قبال طرح صلح خاورمیانه اعلام کردند. وی افزود: امیدواریم شمار کشورهای حمایت کننده فلسطین با گذر زمان در افزایش باشد تا این که معامله قرن در عمل با شکست مواجه شود.

البته در دو اجلاس اخیر که در هفته گذشته در قاهره و جده برگزار شد، کشورهای عربی تصمیمات ویژه ای برای حمایت از فلسطین اتخاذ کرده و تعهد کردند تلاش های خود را به منظور همکاری با ملت فلسطین بیشتر از پیش افزایش دهند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد