پلیس فدرال آمریکا، تهدید گروه‌های نئو نازی را در سطح داعش می‌داند

حملات ناشی از نفرت و افزایش خشونت از سوی نئونازی‌ها رو به افزایش است

سخنرانی یکی از اعضای راستگرایان افراطی در رژه‌ی نئو نازی‌های آمریکا، در ایالت جورجیا آوریل ۲۰۱۸- AFP

بزرگ‌ترین تهدید تروریسم داخلی آمریکا ریشه در افراط‌ گرایی نژادی و اقلیتی دارد. حملات ناشی از نفرت و افزایش خشونت از سوی نئونازی‌ها و برتری طلبان سفیدپوست، رو به افزایش است. اکنون پلیس فدرال آمریکا این مسئله را به عنوان تهدیدی بزرگ علیه کشور، و مشابه گروه‌های تروریستی خارجی به رسمیت شناخته است.

کریستوفر ری، رئیس اف بی آی، روز چهارشنبه به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که تهدید افراط‌‌ گرایی خشونت‌آمیز راستگرایان داخلی در سال ۲۰۲۰، به «اولویت تهدید ملی» تبدیل شده است و «تهدیدی مداوم در راستای خشونت و آسیب اقتصادی» را متوجه آمریکا می‌کند. در حالی که آنچه به آن دامن می‌زند - از جمله «برداشت‌های دولت، افراط در اجرای قانون، شرایط اجتماعی-سیاسی، نژادپرستی، یهودی‌ستیزی، اسلام‌هراسی و واکنش‌ها به اقدامات قانون‌گذاران» همچنان باقی مانده است.

آقای ری گفت، اف بی آی «بیشتر نگران حمله‌های تک‌ نفره» است که به عنوان «شیوه غالب کشتار» در موارد ترور داخلی عمل کرده است.

در سال ۲۰۱۹، اف بی آی همپای بازداشت‌هایی که در رابطه با تروریسم بین‌المللی داشت، ۱۰۷ بازداشت نیز در ارتباط با تروریسم داخلی انجام داد. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، نژادپرستی و ایدئولوژی‌های ناشی از نفرت، نیروهای محرک اصلی در بسیاری از کشتارها و خشونت‌هایی با انگیزه‌های عقیدتی در آمریکا بودند که مرگبارترین جنبش‌های افراط‌ گرایانه داخلی طی ۲۰ سال گذشته محسوب می‌شوند.

او گفت: «حملات گسترده‌ای که در سال ۲۰۱۹ شاهد آن بودیم، تداوم تهدید از سوی افراط‌ گرایان داخلی و عاملان جنایات ناشی از نفرت را برجسته می‌کند. این جنایت‌ها محدود به آمریکا نیست و با کمک گروه‌های اینترنتی که کارشان نفرت‌ پراکنی است، از مرزها عبور می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ، اف بی آی از تشکیل «سلول تلفیقی جنایت‌های داخلی مبتنی بر نفرت و تروریسم» در سال ۲۰۱۹ خبر داد که به این سازمان اجازه می‌دهد منابع بیشتری را برای مبارزه با تروریسم داخلی به کار گیرد، درست همان‌گونه که با دیگر گروه‌های مرتبط با تروریسم مبارزه می‌کند.

به نطر می‌رسد هم اکنون اف بی آی، با خشونت‌های برتری‌طلبان سفیدپوست و افراط‌گرایی داخلی، مشابه تهدیدهای سازمان‌ یافته گروه‌های تروریست خارجی الهام ‌بخش آن‌ها، مانند داعش و القاعده؛ برخورد می‌کند؛ چرا که هردو آن‌ها از اینترنت برای رادیکالیزه کردن استفاده می‌کنند و برای اقدامات خشونت‌آمیز خود سراغ «اهداف نرم» در مناطق عمومی ‌از جمله فروشگاه‌ها و مکان‌های نیایشی می‌روند.

آقای ری افزود: «فارغ از ایدئولوژی، اف بی آی ملزم است تحقیقات مربوط به تروریسم داخلی را بر پایه فعالیت‌هایی که هدفشان پیشبرد یک آرمان سیاسی یا اجتماعی است، و تمامی‌ یا بخشی از آن با توسل به زور، اجبار و یا خشونت می‌باشد را نقض قوانین فدرال محسوب کند.»

آخرین دستورالعمل اف بی آی از تلاش‌های ضد تروریسم اخیر وزارت امنیت داخلی پیروی می‌کند، که ملی‌گرایی سفیدپوستی را به عنوان یک تهدید داخلی جدی به رسمیت شناخته است.

در اوایل سال ۲۰۱۹، کرستن نیلسون، وزیر وقت امنیت داخلی آمریکا، اصرار داشت که گروه‌های شبه نظامی‌ اسلام‌گرا مانند القاعده و داعش به عنوان «تهدید اصلی تروریسم» کشور باقی بمانند.

پس از حمله به مسجد کرایست چرچ، دونالد ترامپ حاضر به قبول این نشد که ملی گرایی سفیدپوستی تهدیدی رو به افزایش است.

در پی موجی از کشتارهای جمعی مسلحانه و دیگر حملات ناشی از نفرت، مردم آمریکا دولت را برای مقابله با برتری‌گرایی سفیدپوستان و خشونت‌های راست افراطی تحت فشار قرار داده‌‌اند. آن‌ها دولت دونالد ترامپ را - در حالی که با گروه‌های تروریستی خارجی مبارزه می‌کند، به دامن زدن به ملی گرایی سفیدپوستی و چشم پوشی بر خشونت‌های ایدئولوژیک در آمریکا متهم می‌کنند.

© The Independent