ویروس کرونا؛ مرگ شهروند آمریکایی در چین

شهروند ۶۰ ساله آمریکایی در شهر ووهان چین درگذشت

کارشناسان بهداشتی آمریکا در انتظار دریافت مجوز ورود به چین برای کمک به مهار اپیدمی کرونا هستند-Jason Redmond / AFP

مقامات ایالات متحده می‌گویند یک شهروند ۶۰ ساله آمریکایی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است. او نخستین فرد آمریکایی است که از این بیماری جان می‌سپارد. 

این شهروند آمریکایی که هویتش فاش نشده است، روز پنجشنبه در شهر ووهان چین در ایالت مرکزی هوبی، مرکز شیوع بیماری جان سپرد.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده است که قربانی، یک زن بوده است و احتمالا به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا بوده است. 

هنوز روشن نیست چرا متوفی همراه با دیگر شهروندان آمریکا از ووهان تخلیه نشده بوده است. هفته گذشته، حدود ۵۳۰ آمریکایی از ووهان به ایالات متحده بازگردانده شدند که برخی از آن‌ها پس از آزمایش‌های مربوطه، در پایگاه نظامی نیروی هوایی «ترَویس» در کالیفرنیا تحت درمان قرار گرفته‌اند.

دولت آمریکا برای مسافرانی که از چین وارد ایالات متحده می‌شوند، مقررات قرنطینه درنظر گرفته است. تاکنون حدود دوازده نفر در آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

وزارت خارجه ژاپن نیز اعلام کرده است که یک مرد ژاپنی شصت و چند ساله، در ووهان بر اثر عوارض کرونا درگذشته است. 

روز شنبه، آمار قربانیان کرونا در چین به ۷۲۲ نفر، و تعداد مبتلایان به آن به ۳۱ ۷۷۴ نفر رسید. انتظار می‌رود که تعداد قربانیان کرونا از ۷۷۴ نفری که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ از بیماری «سارس» درگذشتند، بیشتر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون ویروس کشنده کرونا به حدود ۲۴ کشور جهان، از جمله آمریکا، برتانیا و فرانسه، شیوع یافته است. تازه‌ترین گزارش‌ها از اروپا حاکی از آن است که پنج شهروند بریتانیایی در یک مرکز اسکی در فرانسه به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. وضع مزاجی آن‌ها وخیم توصیف نشده است.

چین به شیوع ویروس کرونا با مسدود کردن ورود و خروج از شهرها، لغو پروازها، تعطیل کارخانه‌ها و اعمال سیاست‌هایی، واکنش نشان داده است، و آن اقدامات، به اقتصاد آن کشور که پیش از این هم کُند شده بود، لطمه زده است. نهاد مالی گلدمن سَکس، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص ملی آن کشور را از ۶/۵ درصد به ۴ درصد کاهش داده است. 

جولین اوانز- پریچارد، اقتصاد‌دان ارشد نهاد «کاپیتال اکونومیکس» در سنگاپور، به خبرگزاری رویترز گفته است:«بی‌تردید (اوضاع اقتصادی چین) تا هفته دیگر به حال عادی برنخواهد گشت.»

کارشناسان بهداشتی آمریکا در انتظار دریافت مجوز ورود به چین برای کمک به مهار اپیدمی کرونا هستند.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده است که مقامات شهر ووهان خانه به خانه می‌گردند و افراد مبتلا به کرونا را به زور به مراکز قرنطینه منتقل می‌کنند.

در این میان، دسته‌های گل در بیمارستان مرکزی ووهان به احترام دکتر لی ونلیانگ، پزشکی که از بیماری کرونا درگذشت، گذاشته شده است. او در ابتدای شیوع بیماری کوشید تا مردم را از وجود آن ویروس کشنده مطلع کند، اما پلیس ووهان او را به جرم «شایعه‌پراکنی» مورد پیگیری و ارعاب قرار داد.

© Reuters

بیشتر از جهان