جدی‌تر شدن پیش‌گیری‌ها از تکثیر ویروس کشنده چینی

بررسی در فرودگاه‌های سه شهر آمریکا برای پیش‌گیری از ورود این ویروس مرگبار آغاز شد

 لوس‌آنجلس، نیویورک و سن فرانسیسکو، سه محل اصلی ورود شهروندان چین به آمریکا هستند - REUTERS/Pavel Mikheyev

مسافران چین به ایالات متحده در فرودگاه‌ها برای نشانه‌های ویروس تنفسی و احتمالا مرگبار جدید مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده به مسافران آمده از چین در شهرهای لوس‌آنجلس، نیویورک و سن فرانسیسکو، سه محل اصلی ورود شهروندان جمهوری خلق چین به ایالات متحده، گفته است احتمالا باید دمای بدن آنها گرفته شود.

همچنین از آنها خواسته می‌شود پرسشنامه‌ای درباره نشانه‌های این بیماری را پر کنند. هر کسی که تب داشته باشد، سرفه کند یا در تنفس مشکل داشته باشد مورد بررسی‌های پزشکی تکمیلی قرار خواهد گرفت.

تا کنون ۳ نفر در چین از کرونا ویروس جدید که با نام علمی 2019-nCoV شناخته می‌شود کشته شده‌ و بیش از ۲۰۰ نفر به آن مبتلا شده‌اند.

دکتر نیک فین، معاون دبیر اداره ملی خدمات عفونی سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت: «خطر این بیماری برای شهروندان بریتانیایی بسیار پایین است. بر اساس مدارک موجود خطر این بیماری برای مسافران به مقصد ووهان بسیار پایین است و ما به مردم توصیه نمی‌کنیم برنامه‌های خویش را عوض کنند. برای تقلیل خطر انتقال بیماری نیز افرادی که به این مناطق سفر می‌کنند باید بهداشت شخصی و به‌ویژه بهداشت دستان خود را به شدت رعایت کنند. اگر ظرف ۱۴ روز بعد از سفر به ووهان، مسافران هرگونه نشانه‌های تنفسی در خود دیدند باید بلافاصله برای مداوا به بیمارستان مراجعه کنند.»

او گفت هر کسی که نیاز به کمک‌های پزشکی دارد باید درباره سفر اخیر خود به شهر ووهان از قبل به خدمه بیمارستان اطلاع دهد. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: «مقامات بهداشت چین گزارش کرده‌اند بسیاری از بیماران از بازار ماهی و گوشت بزرگی دیدار کرده‌اند.»

بازار مذکور در شهر ووهان در جنوب چین است که در آن ماهی، مرغ، خفاش و موش خرما به فروش می‌رسد. مقامات بهداشت چین این بازار را با شروع سال نوی میلادی بستند تا ضدعفونی کردن آن آغاز شود.

اما مرکز کنترل و پیشگیری بیماری می‌افزاید: «بعضی از بیماران مبتلا به این ویروس اظهار داشته‌اند که به هیچ وجه در معرض این بازار قرار نگرفته‌اند که احتمالا یعنی شیوع آن از نفر به نفر تا حد محدودی رخ داده است.»

مواردی در کشورهای ژاپن و تایلند نیز گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع سال نوی چینی در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ و افزایش مسافرت در این کشور انتظار می‌رود موارد جدیدی از آن شناسایی شود.

سازمان بهداشت جهانی اخطار داده است: «با توجه به جابه‌جایی عمده مردم در تعطیلات سال نوی چینی در هفته آخر ژانویه، خطر گزارش این بیماری از مناطق دیگر افزایش خواهد یافت.»

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری گفت: «با توجه به اتفاقی که قبلا درباره بیماری‌های سارس (Sars) و مرس (Mers) رخ داد، کاملا محتمل است که شیوع نفر به نفر این بیماری تا حد محدودی ادامه یابد.»

سازمان بهداشت عمومی انگلستان نیز نگران خطر ابتلای مسافران بریتانیایی به چین به «آ‌نفلوانزای پرندگان» است.

دکتر فین گفت: «آنفلوانزای پرندگان هنوز خطر مهمی در بعضی از مناطق چین است و اگر مسافران ظرف ۱۴ روز بعد از بازگشت از چین با سرفه یا مشکل در تنفس مواجه شدند باید با سازمان‌های بهداشتی محلی یا شماره ۱۱۱ خدمات بهداشت عمومی بریتانیا تماس گرفته و سفر اخیر خود را گزارش دهند.»

© The Independent