وزیر محافظه‌کار بریتانیا: نیازی به معاهده تجاری با اتحادیه اروپا نداریم

ادعای مایکل گوو منجر به خشم مخالفان شده است

مایکل گوو، در پاسخ به سوالی درباره چشم‌اندازهای توافق گفت: «صحبت از نیاز می‌شود، اما همه چیز به ترجیح برمی‌گردد.» - Tolga AKMEN / AFP

مایکل گوو، وزیر محافظه‌کار دولت بریتانیا، با  مطرح کردن این ادعا که بریتانیا پس از برگزیت «نیازی» به معاهده تجاری با اتحادیه اروپا ندارد و اصرار بر این ‌که بهتر است که «از بریتانیا دفاع کنیم»، باعث خشم برخی از مخاطبان شده است. 

بوریس جانسون در زمان کارزار انتخاباتی خود تاکید کرده بود که خطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا «مطلقا صفر» است، اما حالا حرف‌های این وزیرِ مسئولِ اداره کابینه، امکان چنین رویدادی (در پایان سال ۲۰۲۰) را دوباره در محور اوضاع قرار داده است.

با آن که توافق با واشنگتن قرار بود از مزایای ترک اتحادیه اروپا باشد، آقای گوو همچنین مدعی شده است که سطح کنونی بازرگانی با آمریکا نشان می‌دهد که توافق رسمی لازم نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پس از بروز اختلاف بین بریتانیا و بروکسل بر سر خطوط قرمز، او در پاسخ به سوالی درباره چشم‌اندازهای توافق گفت: «صحبت از نیاز می‌شود، اما همه چیز به ترجیح برمی‌گردد.»

آقای گوو افزود: «بهتر است که رابطه بازرگانی خوبی با آمریکا داشته باشیم. بهتر است که بهترین رابطه بازرگانی ممکن با اتحادیه اروپا را داشته باشیم.»

او در ادامه گفت: «اما مهمتر از همه، کار صحیح این است که از بریتانیا دفاع کنیم و شرایطی که سایر کشورها مطرح می‌کنند، در صورتی که مناسب ما نباشند، نپذیریم.»

آقای گوو در گفت‌وگو با «اسکای نیوز»، آن شرایط را چنین توصیف کرد: «اجازه به دادگاه‌های اروپایی، قضات اروپایی و سیاستمداران اروپایی که برای ما تعیین تکلیف کنند.»

حرف‌های این وزیر پس از آن می‌آید که آقای جانسون کوشیده است تا برگزیت بدون توافق در ماه دسامبر را توافقی «مثل مورد استرالیا» بنامد. این در حالی‌ست که کانبرا اصلا توافق تجاری با اتحادیه اروپا ندارد.

این ادعا که در اولین سخنرانی مهم پساانتخاباتی او مطرح شد، وسیعا چنین تعبیر شده است که هدف از آن، آماده کردن مردم برای بازرگانی با اتحادیه اروپا با شرایط موجود در سازمان تجارت جهانی است که شرایطی بسیار بدتر از وضعیت پیشین دارند، و شامل تعرفه‌های مختلف و سایر موانع سر راه بازرگانی می‌شوند.

پل بلومفیلد، سخنگوی حزب کارگر در موضوع برگزیت، به «ایندیپندنت» گفت: «دولت چهار سال گذشته را صرف این کرده است که به کشور اطمینان خاطر دهد که پس از برگزیت، توافق تجاری با «بهترین رتبه موجود» به دست می‌آورد. حالا از اتحادیه خارج شدیم و دارند حرف‌شان را عوض می‌کنند.»

او گفت: «این یا بی‌توجهی و بی‌مبالاتی به خواسته‌های شرکت‌های بریتانیایی است و یا عملی حساب‌شده برای مدیریت انتظارات و تدارک دیدن برای توافقی که جوابگوی نیازهای کشور نیست. در هر دو صورت، این کار یعنی به مخاطره انداختن جدی شغل‌ها و معیشت مردم.»

هیلاری بن، رئیس کمیته برگزیت، گفت: «بسیاری از شرکت‌هایی که به اتحادیه اروپا کالا و خدمات می‌فروشند، از این خبر بسیار غافلگیر می‌شوند. روشن است که توافق تجاری داشتن با اتحادیه اروپا، با منافع بریتانیا همگام است.»

و الستار کارمایکل، سخنگوی حزب لیبرال دموکرات در زمینه برگزیت، گفت:‌ «ناکامی در رسیدن به توافق بازرگانی با اتحادیه اروپا، هم شرکت‌ها را به خطر می‌اندازد و هم معیشت مردم را. این کار یعنی بردن کشور به لبه پرتگاه.»

یک بررسی پژوهشی خزانه‌داری در پارلمان قبلی، هشدار داد که برگزیت منجر به کاهش ۱۰ درصدی تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۳۰ می‌شود، و «دفتر مسئولیت بودجه» پیش‌بینی کرد که احتمال رکود اقتصادی وجود دارد.

آقای گوو در این مصاحبه اصرار داشت که مطمئن است توافق به دست خواهد آمد. او گفت: «رابطه تجاری هرقدر نزدیک‌تر باشد، بهتر.»

او اما همچنین گفت: «ما رای دادیم که مستقل باشیم»، و افزود: «ما در حال حاضر با آمریکا توافق بازرگانی نداریم، اما این همه تجارت با آن‌ها انجام می‌‌دهیم.»

© The Independent