تولد نوزاد آلوده به ویروس کرونا

تولد این نوزاد نگرانی‌ها درباره انتقال این ویروس از مادر به جنین را افزایش داده است

 به گفته پزشکان وضعیت نوزادان مبتلا به ویروس کرونا بحرانی نیست (عکس آرشیوست) - Philippe HUGUEN / AFP

رئیس بخش کودکان می‌گوید «این به ما یادآوری می‌کند که انتقال از مادر به فرزند یکی از راههای احتمالی سرایت ویروس کرونا است»

دانشمندان در چین پس از آنکه متوجه شدند یک نوزاد تازه به دنیا آمده به ویروس کرونا آلوده شده است، اعلام کردند که زنان حامله‌ مبتلا به این ویروس ممکن است بیماری را به فرزند متولد نشده خود منتقل کنند.

از دسامبر ۲۰۱۹ که این ویروس شناسایی شده شمار قربانیان پیوسته افزایش یافته است. طبق گزارشها تا کنون در چین ۴۹۰ نفر جان باخته‌اند و مجموعا ۲۴۳۲۴ نفر مبتلا شده‌اند.

اکنون گزارش شده که یک نوزاد تازه به دنیا آمده نیز به این ویروس آلوده شده است - ۳۰ ساعت بعد از تولد این نوزاد در تاریخ ۲ فوریه در بیمارستان کودکان ووهان، آزمایشات نشان داد که او به کرونا مبتلا شده است.

پس از آن پزشکان ابراز نگرانی کردند که این بیماری ممکن است از مادر به جنین منتقل شود. این می‌تواند باعث شود که این ویروس - که دانشمندان نام n-CoV-2019 را برای آن انتخاب کرده‌اند - از نمونه‌های قبلی ویروس کرونا که بحران‌های بهداشتی جهانی مانند سارس و مرس را ایجاد کردند، متمایز باشد.

زنگ لینگکونگ، پزشک ارشد در بخش نوزادان بیمارستان کودکان ووهان می‌گوید «این به ما یادآوری می‌کند که انتقال از مادر به فرزند یکی از راههای احتمالی انتقال ویروس کرونا است».

این بیمارستان در ادامه تأیید کرد یک نوزاد دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده است و ۱۶ روز بعد از تولد علایم بیماری در او ظاهر شده است.

بعد از تولد این نوزاد در ۱۳ ژانویه، پزشکان تشخیص دادند که مادر و دایه او هر دو به این بیماری مبتلا شده‌اند، و در تاریخ ۲۹ ژانویه نشانه‌های عفونت در نوزاد نیز ظاهر شد.

به گفته پزشکان، وضعیت هیچ یک از این نوزادان بحرانی نیست.

دکتر زنگ می‌گوید «ما در حال حاضر مطمئن نیستیم که ویروس از مادر این نوزاد به او منتقل شده است یا از دایه او. اما می‌توانیم تأیید کنیم که این نوزاد در ارتباط نزدیک با بیماران آلوده به ویروس کرونای جدید بوده است، و این نشان می‌دهد که کودکان تازه متولد شده نیز ممکن است به این ویروس آلوده شده باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، در سنگاپور، در بین افراد جدیدی که به این ویروس مبتلا شده‌اند یک کودک شش ماهه وجود دارد. شمار مبتلایان در این کشور تا کنون به ۲۸ نفر رسیده است.

این خبر در حالی مطرح می‌شود که سازمان جهانی بهداشت گزارش‌هایی را که در روز چهارشنبه ادعا کردند داروی جدیدی برای درمان افراد مبتلا در ۲۱ کشور جهان از جمله چین در حال تولید است رد می‌کند.

یک تلویزیون چینی گزارش داد که محققان در دانشگاه ژیجیانگ داروی مؤثری را برای درمان این ویروس یافته‌اند و تلویزیون اسکای‌نیوز اعلام کرد که محققان در تولید واکسن این بیماری پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌اند. این خبرها باعث شد که قیمت نفت افزایش یابد.

طارق یاسارویچ سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سؤالها در این باره گفت: هیچ درمان مؤثر شناخته شده‌ای برای ویروس n-CoV-2019 وجود ندارد و سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که هرگونه داروی احتمالی در سیستم آزمایش تصادفی کنترل‌شده ثبت شود تا میزان کارایی و ایمنی آن بررسی شود.

© Reuters

بیشتر از جهان