دو قدم مانده تا اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری

آیا نتایج نهایی انتخابات را از رفتن به دور دوم بی‌نیاز خواهد کرد؟

شواهد و تحلیل‌ها دال بر این است که احتمالا تیم دولت‌ساز به عنوان پیروز انتخابات اعلام خواهد شد - STR / AFP

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان، روز دوشنبه اعلام کرد که تا آخر هفته جاری، نتایج نهایی انتخابات را، که پس از بررسی شکایت‌های انتخاباتی شکل گرفته است، اعلام خواهد کرد.

مقام‌های این کمیسیون در یک نشست خبری گفته‌اند که ۵۰ درصد شکایت‌ها بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری شده است و ۵۰ درصد دیگر تا آخر هفته مشخص شده و نتایج اعلام خواهد شد. قاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، گفته است تصمیم گیری‌ در مورد شکایت‌های انتخاباتی بر اساس قانون، اصول، دستورالعمل‌ها و در چارچوب تکنیکی بررسی شده و نتایج به دست‌آمده به گونه‌ای است که برای همه تیم‌های انتخاباتی قابل قبول باشد.

او همچنان گفته است که بیشتر تمرکز این کمیسیون، روی شکایت‌ها از ۳۰۰ هزار رای جنجالی بوده است و تصمیم آنان طوری گرفته شده که مورد تایید تیم‌های انتخاباتی باشد.

تصمیم‌گیری برای اعلام نتایج نهایی، پس از آن شکل گرفت که سفارت‌های آمریکا و بریتانیا، فشار‌ زیادی روی کمیسیون انتخابات افغانستان آوردند، تا این نهاد نتایج آرا را هرچه زود‌تر اعلام کند. سفرای این دو کشور همچنان از تیم‌های انتخاباتی در خواست کرده‌اند تا نتایج نهایی را پذیرفته و پس از اعلام نتایج از تحرکات نادرست پرهیز کنند.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اواخر دی‌ماه کار بررسی شکایت‌ها را آغاز کرد و طبق اصول باید ظرف پانزده روز نتیجه نهایی را به مردم اعلام می‌کرد. حالا کمیسیون در صدد است تا طبق اصول و وعده‌ای که داده است، نتایج را روز چهارشنبه یا پنجشنبه اعلام کند.

اما سئوال اساسی این است که نتیجه نهایی چه خواهد بود ؟ آیا بر اساس شکایت‌ها شاهد ریزش آرا خواهیم بود و انتخابات به دور دوم می‌رود ؟ یا یکی از دو نامزد پیشتاز، از میان محمد اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله پیروز انتخابات خواهند شد؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فاصله بررسی شکایت‌های انتخاباتی چند بار نقل قول‌هایی از مسئولین کمیسیون در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید که گویا به دلیل باطل شدن مقداری از آرای تیم‌های انتخاباتی، هیچ کدام از تیم‌های انتخاباتی پیروز میدان انتخابات نشده و دور دوم حلال مشکلات است. این نقل قول‌ها به دلیل این که هیچ منبع رسمی نداشت، هیچ گاه جدی گرفته نشد. اما شواهد و تحلیل‌ها دال بر این است که احتمالا تیم دولت‌ساز به عنوان پیروز انتخابات اعلام خواهد شد.

دلایل این که تیم دولت‌ساز به عنوان پیروز میدان انتخابات اعلام خواهد شد، چند نکته است.

الف : بخش عمده‌ای از شکایت‌های انتخاباتی به مسئله ۳۰۰ هزار رای جنجالی بر می‌گردد. تیم ثبات و همگرایی به رهبری دکتر عبدالله همراه با تعدادی از تیم‌های انتخاباتی دیگر، ۳۰۰ هزار رای را که شرکت آلمانی درملوگ، تهیه کننده دستگاه‌های بیومتریک در آغاز قرنطینه بود - و کمیسیون انتخابات افغانستان پس از بررسی قانونی و قابل اعتبار دانست - همچنان آرای باطل می‌دانند. این مسئله پیش از اعلام نتایج ابتدایی هم چالش‌آفرین شده بود و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی هم وارد این جنجال‌ها شد. در آن زمان کمیسیون هیچ‌گونه واکنشی در مورد اعتبار ۳۰۰ هزار رای نشان نداد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که این آرا توسط کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی باطل عنوان شده باشد.

ب : کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی از مجموع ۱۶ هزار شکایت، حدود ۱۰ هزار شکایت را به دلایل گوناگون، از جمله نبودن سند و مدرک، رد کرده است. یعنی حدود ۶۰ درصد شکایت‌ها رد شده و این میزان می‌تواند اثر‌گذاری بقیه شکایت‌ها را نیز کاهش بدهد.

ج : طبق تصمیم کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، پس از بررسی شکایت‌ها تصمیم گرفته شد که آرای حدود پنج هزار محل رای‌دهی بازشماری شود. این محل‌ها قبل از این بار‌ها به دقت بازشماری شده و به نظر نمی‌رسد در بازشماری آرای این محل‌ها رایی باطل اعلام شود.

د : به گفته کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، تعداد اندکی از محل‌های رای‌دهی در معرض باطل شدن قرار دارند و این مقدار آرا نمی‌تواند تاثیر قطعی بر رفتن انتخابات به دور دوم داشته باشد.

این‌ها دلایلی است که امکان پیروزی تیم پیشتاز، یعنی دولت‌ساز، را در دور اول بالا می‌برد. براساس آمار نتایج ابتدایی انتخابات، بدون آنکه رایی از تیم ثبات و همگرایی یا تیم‌های دیگر کم شود، باید بیش از دوازده هزار رای تیم دولت‌ساز باطل عنوان شود تا انتخابات به دور دوم برود. طبق شنیده‌ها آرای کمی هم که باطل شده، فقط مربوط تیم دولت‌ساز نبوده بلکه آرای تیم‌های دیگری از جمله ثبات و همگرایی نیز باطل شده است.

این دلایل به تحلیل مقرون به واقعیتی می‌انجامد که انتخابات به دور دوم نخواهد رفت. با این حال هنوز هم نمی‌توان حکم قاطعی در مورد نتایج نهایی انتخابات صادر کرد و باید باز صبر کرد تا مشخص شود آنچه از فیلتر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گذشته، چه بوده است ؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه