چگونه از لکه‌های تیره پوست خلاص شویم؟

محصولات حاوی ویتامین ث، رتینول، آلفا آربوتین و نیاسینامید در درمان لکه‌های تیره پوست موثرند، زیرا تولید ملانین پوست را کاهش می‌دهند

عکس تزیینی، زنی با مشکل لکه‌های پوستی مقابل تصویر از خودش با پوست صاف و شفاف قرار دارد‌ــ Canva

از هرکس بپرسید بزرگ‌ترین هدفش در مراقبت از پوست چیست، تضمین می‌دهیم که پاسخ پوست درخشان، بدون لکه و یکدست است که صاف، نرم و لطیف باشد. بدیهی است که  گفتنش راحت‌تر از انجامش است، به‌ویژه اگر با لکه‌های تیره پوستی (هایپرپیگمانتاسیون) دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید.

برای اینکه شما را در جریان چگونگی درمان، علل و محصولاتی که واقعا برای مقابله با آن موثرند قرار دهیم، با کارشناسان صحبت کرده‌ایم.

ما به دو متخصص پوست دسترسی داریم، دکتر آلیا احمد و دکتر دریک فیلیپس، که هر آنچه درباره لکه‌های تیره پوست و نحوه رسیدگی به آن در برنامه مراقبت از پوست باید بدانید با بخش ایندی‌بست (IndyBest) در میان گذاشته‌اند. می‌توانید تشکر از ما را بگذارید برای بعد.

هایپرپیگمانتاسیون چیست؟

هایپرپیگمانتاسیون یا تیرگی پوست وقتی رخ می‌دهد که پوست ملانین (رنگدانه) اضافه تولید می‌کند، که به ایجاد لکه‌های تیره‌تر منجر می‌شود‌ــ شاید شنیده باشید که برای اشاره به آن از عبارت لک تیره هم استفاده می‌شود.

دکتر احمد می‌گوید این موضوع چند علت دارد، که عارضه‌های پوستی موجود یا قبلی مانند آکنه، پسوریازیس یا اگزما را شامل می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست. «این مسئله ممکن است در اثر عوامل محیطی، مانند قرارگیری در معرض اشعه‌های مضر فرابنفش ناشی از آسیب مرتبط با خورشید،  عوامل هورمونی، عوامل ژنتیکی و عارضه‌های پزشکی مانند دیابت نیز ایجاد شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیرگی پوستی ناشی از جای آکنه معمولا به‌صورت لکه‌های کوچک قرمز یا قهوه‌ای است که پس از بهبود جوش پدید می‌آید، در حالی که ملاسما (لک بارداری)‌ــ شکلی از تجمع رنگدانه‌ها و تغییر رنگ پوست که ممکن است در دوره بارداری رخ دهد‌ــ معمولا به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای یا خاکستری ظاهر می‌شود.  

دکتر فیلیپس در ادامه می‌افزاید: «تیرگی پوست که پس از آکنه و بثورات پوستی مانند اگزما ایجاد می‌شود در پوست‌های تیره‌تر شایع‌تر است و به این علت رخ می‌دهد که پوست در دوره التهاب ملانین بیشتری تولید می‌کند. این عارضه با عنوان هایپرپیگمانتاسیون پسا‌التهابی شناخته می‌شود.»

چگونه می‌شود از لکه‌های تیره پوست خلاص شد؟

به گفته دکتر فیلیپس، مهم‌ترین گام در درمان و پیشگیری از لکه‌های تیره پوست محافظت از پوست در مقابل آفتاب است. «استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب با طیف گسترده که پوشش کافی در برابر موج بلند فرابنفش (UVA) و موج میانی فرابنفش (UVB) ایجاد کند از بدتر شدن اختلال رنگ موجود جلوگیری و از پوست مقابل ایجاد نواحی جدید محافظت خواهد کرد.»

اگر مطمئن نیستید که این تابستان با چه ضدآفتابی شروع کنید، می‌توانید تمام محصولات ما را که امتحان شده‌اند و امتحانشان را پس داده‌اند در راهنمای بهترین ضدآفتاب‌ها برای پوست حساس بیابید. گزینه‌‌ای که در حال حاضر بالاترین امتیاز را دارد ضدآفتاب ضدپیری طیف گسترده اس‌پی‌اف ۵۰ سیتی اسکین موراد (Murad city skin age defence broad spectrum SPF50) است (با قیمت ۶۹ پوند در lookfantastic.com). دکتر احمد همچنین توصیه می‌کند اگر توی آب می‌روید، هر دو تا سه ساعت یک بار کرم ضدآفتاب را تجدید کنید و برای احتیاط بیشتر، از کلاه لبه‌پهن و عینک آفتابی استفاده کنید.

 دکتر فیلیپس در مورد موثرترین مواد ترکیبی توصیه می‌کند سراغ محصولات پوستی حاوی ویتامین ث، رتینول، آلفا آربوتین و نیاسینامید بروید، که در درمان لکه‌های تیره پوست موثرند، زیرا تولید ملانین پوست را کاهش می‌دهند.

او می‌گوید: «پاک‌کننده‌های حاوی لایه‌بردار آلفا هیدروکسی اسید مانند اسید گلیکولیک نیز ابزاری موثرند. این پاک‌کننده‌ها لایه بیرونی پوست را باملایمت برمی‌دارند و به‌مرور زمان به محو لکه‌های تیره کمک می‌کنند.»

بهترین محصولات برای درمان لکه‌های تیره پوست کدام‌اند؟

متخصصان زیبایی ما این‌جا در ایندی‌بست بسیاری از محصولات متمرکز بر درمان لکه‌های تیره پوست را امتحان و آزمایش کرده‌اند. رتبه نخست را سرم نیاسینامید خالص ضدلک لروش پوزی (La Roche-Posay) به دست آورده است (با قیمت ۴۱.۴۰ پوند در notino.co.uk). منتقد ما در توصیف آن می‌گوید: «نرم‌کننده، آب‌رسان و لایه‌بردار تنها با چند قطره. برای انواع پوست نیز مناسب است، بنابراین نباید هیچ مشکلی در مورد خشکی یا حساسیت وجود داشته باشد.»

با فاصله کمی پس از آن محصول مقرون‌به‌صرفه سرم صورت ضدلک سلولار لومینس ۶۳۰ نیوا (با قیمت ۱۶ پوند درamazon.co.uk) و کرم رقیق آب‌رسان روزانه اصلاح رنگ ویتامین ث آنتی‌پادز (با قیمت ۳۷ پوند در sephora.co.uk) قرار دارند.

© The Independent

بیشتر از مُد و زیبایی