مکالمات برج مراقبت فرودگاه ثابت می‌کند که ایران از ابتدا از شلیک خبر داشت

کارشناسان ایرانی تاکنون نتوانسته‌اند اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را ارائه دهند

 خاکسپاری قربانیان اوکراینی هواپیمای مسافربری که توسط موشک‌های سپاه جمهوری اسلامی سرنگون شد - UKRAINIAN PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

ایران می‌گوید همکاری خود را با اوکراین قطع می‌کند. این تصمیم مقامات جمهوری اسلامی پس از آن اتخاذ شده که نوار مکالمه ضبط شده بین یک خلبان ایرانی و برج کنترل فرودگاه به رسانه‌ها راه یافته وثابت می‌کند تهران بلافاصله، از شلیک موشک، اصابت آن به هواپیمای مسافربری اوکراینی و سرنگون شدن آن اطلاع داشت. این مکالمه را اوکراین در ابتدا منتشر کرد. 

حسن رضایی‌فر، مدیر کل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، روز دوشنبه به خبرگزاری مهر گفت:‌ «این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم.» 

ایران پیشتر همواره بر این اصرار داشت که رییس‌جمهور و رهبر جمهوری اسلامی، هیچ‌یک از شلیک موشک خبر نداشتند و فرماندهان نظامی تا چند روز پس از حمله، آنان را مطلع نکرده‌اند. 

روز شنبه، ولدیمیر زلنسکی رییس‌جمهو اوکراین گفت مدرک جدید نشان می‌دهد که این صحت ندارد. 

نوار ضبط شده، مکالمه میان برج کنترل فرودگاه تهران و خلبان هواپیمای شیراز-تهران، متعلق به خطوط هوایی آسمان است. در این مکالمه که درست هنگام شلیک و اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی انجام شده، خلبان ایرانی به برج کنترل می‌گوید که شاهد برخورد موشک به بوئینگ ۷۳۷ است. این هواپیمای خطوط هوایی اوکراین از تهران عازم کیف بود و با شلیک موشک پدافند سپاه پاسداران، سقوط کرد و تمامی ۱۷۶ سرنشینش جان باختند. 

خلبان هواپیمای آسمان که آماده فرود در تهران می‌شد، در این مکالمه به برج کنترل می‌گوید که نور مشاهده شده، «نور موشک‌» است. برج کنترل سپس سوال می‌کند:‌ «به سمت شهر که حرکت نمی‌کند؟» و خلبان می‌گوید «شاید، نه، نه. از آنجا بلند شد.» سپس صدای مهندس برج کنترل به گوش می‌رسد که ۹ بار تلاش می‌کند با هواپیمای اوکراینی تماس‌ بگیرد اما جوابی نمی‌گیرد. 

آقای زلنسکی گفت:‌‌ «همه چیز را می‌شنویم. خلبان می‌گوید که فکر می‌کند یک موشک دیده و این را به فارسی و انگلیسی می‌گوید…این حقیقتا ثابت می‌کند که طرف ایرانی از آغاز می‌دانست که هواپیمای ما با موشک سقوط کرده است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ایران اصالت نوار ضبط شده را زیر سوال نبرده است. این نوار جزو مدارکی است که ایران به تیم تحقیقاتی اوکراین که پس از سقوط هواپیما به ایران رفت، ارائه کرد. مکالمه فوق را تلویزیون اوکراینی تی.سی.‌ان منتشر کرد. 

شلیک موشک از سوی سپاه به هواپیمای اوکراینی در زمانی رخ داد که تهران خود را آماده مقابله با حمله تلافی‌جویانه آمریکا کرده و در در حالت آماده‌باش به سر می‌برد. مشخص نیست که چرا مسئولان هوایی غیرنظامی در آن زمان پروازها را متوقف نکردند. برای سه روز، مسئولان جمهوری اسلامی، شلیک موشک ضدهوایی به هواپیما را انکار کردند و سپس گفتند این شلیک بر اثر خطای انسانی بود. 

ولدیمیر زلنسکی در ابتدا سعی کرد موضع خنثی داشته باشد تا تحقیقات انجام شود اما از تحقیقات تحت رهبری ایران  به استیصال رسیده است. کارشناسان ایرانی تاکنون نتوانسته‌اند اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را ارائه دهند. رییس‌جمهور اوکراین گفت این شاید نشانه‌ای است که می‌گوید جعبه‌های سیاه را به اوکراین و کارشناسان زبده‌تر هوا و فضا بدهید.» 

 زلنسکی گفت:‌ «اگر ایرانی‌ها تمامی اطلاعات را ندهند، کارشناسان ما باید بتوانند جعبه‌های سیاه را بگیرند.» 

رییس‌جمهور اوکراین پیشنهاد پرداخت غرامت ایران به خانواده‌ قربانیان اوکراینی هواپیما را رد کرد. ایران گفته بود حاضر است به خانواده هر یک از قربانیان ۸۰ هزار دلار پرداخت کند.

زلنسکی این رقم را «ناکافی» خواند و گفت برای افزایش آن تلاش می‌کند. با تحولات جدید و انتشار مکالمه برج مراقبت فرودگاه، افزایش رقم پیشنهادی بعید به نظر می‌رسد. 

© The Independent

بیشتر از جهان