رویترز: پوتین خواستار آتش‌بس در جنگ اوکراین با حفظ نتایج کنونی است

زلنسکی بارها گفته که صلح بر اساس شرایط پوتین را نمی‌پذیرد و خواستار باز پس گرفتن سرزمین‌های از دست رفته اوکراین است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از چهار منبع روسی نوشت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آماده است جنگ در اوکراین را با یک آتش‌بس که خطوط کنونی میدان جنگ و آنچه مسکو تصاحب کرده است را به رسمیت می‌شناسد، متوقف کند.

به نوشته این خبرگزاری، سه منبع آگاه از مذاکرات پوتین گفتند که رهبر روسیه در حالی خواستار آتش‌بس با شرایط کنونی شده که به گروه کوچکی از مشاورانش گفته نسبت به این موضوع به دلیل «تلاش‌های مورد حمایت غرب برای رد مذاکرات» ناامید است.

یکی دیگر از این چهار نفر، یک منبع ارشد روسی که با پوتین کار کرده و از مکالمات سطح بالا در روسیه مطلع است، نیز خبر داده که «پوتین می‌تواند تا زمانی که نبرد طول بکشد، جنگ را ادامه دهد اما همچنین آماده آتش‌بس و توقف جنگ است».

پوتین پیش از این در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز درباره از سرگیری مذاکرات صلح بدون حضور روسیه گفته است که «اجازه دهید آنها گفتگوهایشان را از سر بگیرند.» او در بلاروس افزود که مذاکرات باید بر اساس «واقعیت‌های میدانی» و بر اساس طرحی باشد که در تلاش قبلی برای دستیابی به توافق در هفته‌های اول جنگ توافق شده بود و نه بر اساس آنچه یک طرف می‌خواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست صلح اوکراین قرار است ۱۵ و ۱۶ ژوئن سال جاری میلادی در سوئیس و پس از نشست گروه هفت در ایتالیا برگزار شود. مسکو گفته است که مذاکرات بدون حضور هیات کرملین معتبر نیست و در همین حال اوکراین و سوئیس خواهان حضور متحدان روسیه از جمله چین شده‌اند.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رهبر روسیه در تلاش است با استفاده از اطرافیانش «سیگنال‌های ساختگی» درباره توقف جنگ ارسال کند تا نشست صلح به ابتکار اوکراین در سوئیس را از مسیر خارج سازد.

او تاکید کرد: «پوتین در حال حاضر تمایلی برای پایان دادن به تجاوزاتش در اوکراین ندارد. فقط صدای متحد اکثریت جهانی می‌تواند او را مجبور سازد که صلح را به جای جنگ انتخاب کند.»

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین هم گفت که پوتین می‌خواهد دموکراسی‌های غربی شکست را بپذیرند.

انتصاب آندری بلوسوف، اقتصاددانی که هفته گذشته به عنوان وزیر دفاع روسیه شروع به کار کرد، از نظر برخی از تحلیلگران نشانه این است که روسیه تصمیم دارد در یک درگیری طولانی پیروز شود.

این پیش‌بینی‌ با توجه به آن است که در هفته‌های اخیر فشار روسیه در میدان نبرد شدت گرفته و نیروهای زمینی روسیه در حال پیشرفت در خاک اوکراین‌اند.

با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، در پاسخ به پرسشی درباره ادامه جنگ اوکراین تاکید کرد که کشورش «جنگ ابدی» نمی‌خواهد.

به نوشته رویترز، بر اساس اطلاعاتی که از مکالمات در رده‌های بالای کرملین حاصل شده، پوتین بر این عقیده است که دستاوردهای جنگ تاکنون برای آن که بتواند در مقابل مردم کشورش مدعی پیروزی شود کافی است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بزرگترین درگیری زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود که جان ده‌ها هزار نفر را از هر دو طرف گرفته و به تحریم‌های گسترده غرب علیه اقتصاد روسیه منجر شده است.

سه منبع آگاه گفتند پوتین درک کرده است که هرگونه پیشرفت چشمگیر جدید در نبرد با اوکراین مستلزم بسیج سراسری دیگری است که او نمی‌خواهد آن را انجام دهد. یکی دیگر از منابع نزدیک به رئیس‌جمهوری روسیه نیز گفت که محبوبیت پوتین پس از اولین بسیج سراسری در سپتامبر ۲۰۲۲ کاهش یافت.

در آن زمان فراخوان ملی برای نبرد با اوکراین، بخشی از جمعیت روسیه را به وحشت انداخت و باعث شد صدها هزار مرد در سن سربازی مجبور به ترک کشور شوند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت پوتین پس از آن فراخوان چندین درصد کاهش یافته است.

در همین حال مقام‌های روسیه می‌گویند که مسکو نیازی به بسیج سراسری ندارد و داوطلبان را برای نیروهای مسلح استخدام می‌کند.

چشم‌انداز آتش‌بس یا حتی مذاکرات صلح در حال حاضر دور از دسترس به نظر می‌رسد. ولودیمیر زلنسکی بارها گفته است که صلح بر اساس شرایط پوتین را نمی‌پذیرد. او متعهد شده است که سرزمین‌های از دست رفته اوکراین، از جمله کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد، پس بگیرد. رئیس‌جمهوری اوکراین در سال ۲۰۲۲ فرمانی را امضا و به طور رسمی هرگونه مذاکره مستقیم با پوتین را «غیرممکن» اعلام کرد.

یکی از منابع پیش‌بینی کرده است تا زمانی که زلنسکی در قدرت باشد، هیچ توافقی ممکن نیست اتفاق بیفتد، مگر اینکه روسیه با واشنگتن به توافق برسد. با این حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هفته گذشته که در کی‌یف حضور داشت، به خبرنگاران گفت که گمان نمی‌کند پوتین به مذاکرات جدی علاقه‌مند باشد.

بیشتر از جهان