تغییرات اقلیمی و افزایش تلاطم‌های هوایی حین پرواز؛ کارشناسان: «کمربندها را بسته نگهدارید»

صنعت هوایی به دنبال وضع قوانین سخت‌تر برای بستن کمربند ایمنی در مواجهه با تلاطم‌های هوایی است

مردی در پرواز از ماکس اکسیژن استفاده می‌کنند - Canva

اغلب ما در سفرهای هوایی با تلاطم‌ مواجه شده‌ایم؛ زمانی که هواپیما از دل توده‌ها و چاله‌های هوایی مختلف می‌‌گذرد و سرعتش در بر خورد با آنها دچار نوسان و تغییر می‌شود. این تلاطم‌ها حتی با تجربه‌ترین مسافران را در معرض خطر قرار می‌دهند و به نظر می‌رسد که پنج دقیقه تحمل این وضعیت تا ابد ادامه دارد.

این موقعیت معمولا چیزی بیشتر از یک دست‌انداز یا چاله هوایی حین پرواز نیست، اما در موارد شدیدتر می‌‌تواند منجر به صدمه یا جراحت شود و حتی در مورد پرواز اخیر سنگاپور در ۲۱ مه، مرگ مسافران را در پی داشته باشد.

طبق گفته اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، این تلاطم‌ها یکی از مهمترین عوامل در آسیب‌دیدگی خدمه پرواز و مسافران‌اند. پل ویلیامز، استاد علوم جوی از بریتانیا این تلاطم‌ها را به درجات خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌کند. او در سال ۲۰۲۲ به سی‌ان‌ان گفت: «در نوع خفیف که کمی فشار بر کمربند ایمنی وارد می‌‌کند، می‌توانید به صرف غذا و نوشیدنی ادامه دهید و احتمالا با کمی دشواری در راهروی هواپیما راه بروید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «در نوع متوسط آن بر کمربند کاملا فشار وارد می‌شود و هر وسیله که سفت و محکم نشده باشد، از جایش خارج می‌شود و راه فتن هم دشوار است. در این حالت به مهمان‌داران دستور می‌دهند که روی صندلی‌ بنشینند. بدترین توع تلاطم، نوع شدید آن است و از آن جایی که از جاذبه قوی‌تر است، شما را محکم به صندلی می‌چسباند و اگر کمربند ایمنی را نبندید، به داخل کابین پرت می‌شوید. این نوع تلاطم آسیب جدی مانند شکستن استخوان به همراه دارد.»

ویلیامیز باور دارد که تغییرات اقلیمی این تلاطم‌ها را دست‌خوش تغییر کرده است و بر همین اساس تحقیقی را در سال ۲۰۱۳ در این زمینه آغاز کرد. او می‌گوید: «ما چند شبیه‌ساز کامپیوتری انجام دادیم و متوجه شدیم که تلاطم‌های شدید در دهه‌‌های آتی دو یا سه برابر خواهند شد.» البته این به معنای پایین آمدن امنیت پرواز نیست زیرا کیفیت و قابلیت هواپیماها هم در حال رشد و پیشرفت است.

کارشناسان برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از چاله‌های هوایی، بر نشستن بر صندلی و بستن کمربند ایمنی تاکید می‌کنند. معمولا خدمه پرواز در عبور از این چاله‌های هوایی، بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند، زیرا مشغول کارند. در مواردی آنها به هوا پرتاب شده و دوباره به کف هواپیما برخورد کرده‌اند که نتیجه‌اش شکستگی کتف و آسیب‌‌های دیگر بوده است.

برهمین اساس صنعت هوایی به دنبال وضع قوانین سخت‌تر برای مسافران و خدمه است. البته کارشناسان معتقدند در زمینه تاثیر تغییرات گسترده آب و هوایی بر چاله‌های هوایی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.   

بیشتر از سفر