مشهد به زیر آب رفت، علم‌الهدی نگران حجاب و «هویت زیارتی» است

ماجد علم‌الهدی در سال‌های اخیر مدیریت و مالکیت شمار زیادی از اماکن تفریحی منطقه طرقبه مشهد را برعهده داشته است

در شرایطی که بارش باران و تگرگ در مشهد روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه مانند چهارشنبه گذشته به جاری شدن سیل در بسیاری از خیابان‌ها، تخریب ده‌ها خودرو و ورود آب به منازل و اماکن تجاری منجر شد، احمد علم‌الهدی، امام جمعه این شهر، از ورود مسافران به مشهد برای گردشگری و نیز ساخت اماکن تفریحی در این منطقه ابراز نگرانی کرد و آن را با «هویت زیارتی» شهر در تضاد دانست.

عصر روز شنبه هم بسیاری از خیابان‌های مشهد را سیل گرفت و آب به خانه‌های مردم وارد شد. تصاویر زیادی هم از محاصره شدن مردم و خودروها آنان در سیل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. این در حالی است که سیل در روز چهارشنبه علاوه بر خرابی‌های زیاد، جان دست‌کم ۱۲ نفر از ساکنان مشهد را نیز گرفته بود.

رضا عباسی، سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی، دلیل شرایط موجود را بارش‌های اخیر که «در ۲۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بودند» اعلام کرد، اما شمار زیادی از کاربران مشهدی‌ در رسانه‌های اجتماعی به دلایلی چون مصادره مسیر رودخانه‌ها از سوی نهادهای نظامی و دولتی، کاهش پوشش جنگلی، سدسازی‌های بی‌رویه و جاده‌سازی‌های غیراستاندارد اشاره کرده‌اند که هر سال باعث می‌شود بارندگی‌های پراکنده هم به سیلاب‌های مرگبار و آب‌گرفتگی معابر شهری منجر شود.

هم‌زمان با بارندگی‌ها در مشهد، بارش تگرگ‌های دانه‌‌درشت هم وضعیت را بحرانی‌تر کرد و در مواردی به سقف منازل و اماکن مختلف در مشهد آسیب رساند و شیشه‌ خودروها را شکست. عباسی اعلام کرد که تنها ظرف نیم ساعت، ۲۵ میلی‌متر باران در مشهد باریده است. همچنین به گفته علیرضا رحیمی، رئیس اداره ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، تا صبح یکشنبه شدت آب‌گرفتگی ناشی از سیلاب به حدی بود که موجب شد سه مسیر اصلی شهر مشهد مسدود شود.

سازمان هواشناسی ایران هشدار داده که روز یکشنبه هم در استان خراسان رضوی، خطر باران، آبگرفتی شدید و سیلابی‌شدن مسیل‌ها وجود دارد. این سازمان اضافه کرد که بارش‌های رگباری تا روز چهارشنبه دوم خرداد در سراسر ایران ادامه خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با بازدید محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، از مناطق سیل‌زده در مشهد، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران ایران، درباره مناطق درگیر سیل در مشهد گفت: «وقتی نقشه‌ این مناطق را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که چندی قبل در این مناطق رودخانه‌ وجود داشته، اما الان ساختمان‌سازی شده است. اکثر این ساخت‌وسازها در زمان کم و تعجیلی انجام شده‌اند و بلافاصله هم در این خانه‌ها افراد ساکن شده‌اند. این یک آفت برای همه شهرهای بزرگ به‌ویژه در مشهد است، چرا که پیرامون مشهد از این موارد زیاد است.»

این مقام مسئول افزود: «اگر خدای‌نکرده زلزله‌ای با بزرگی حتی ۴ یا ۵ بیاید، به دلیل اینکه این ساختمان‌ها با نبشی و بدون استاندارد لازم و غیراصولی ساخته شده‌اند و هیچ نظارت مهندسی بر آن‌ها صورت نگرفته و اغلب مجوز ساخت ندارند، قطعا با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و باید برای این نوع ساختمان‌ها یک فکر اساسی شود.»

روزنامه هم‌میهن نوشت: «سیل اخیر در مشهد قطعا مقصران فراوانی دارد که همه آن‌ها باید به نسبت مسئولیتی که داشته‌اند، پاسخگو باشند. این سیل اشکالات زیاد مدیریتی کشور را دوباره نشان داد و یک بار دیگر مشخص شد که مدیریت شهری در کلان‌شهرها تا چه حد بی‌توجه به محیط زیست و متکی بر توسعه بی‌توازن است.»

با وجود این، احمد علم‌الهدی روز شنبه در دیدار اعضای هیئت‌مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی، بدون اشاره به سیلاب‌های مرگ‌بار مشهد و بحرانی‌ شدن وضعیت جاده‌ها و زیرساخت‌های این شهر، از ساخت اماکن تفریحی در مشهد ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: «حفاظت و صیانت از هویت زیارتی مشهد یکی از سه رسالت راهبردی است که برای خود در نظر گرفته‌ام. خیلی‌ها برنامه‌ دارند این هویت زیارتی را به هم بزنند. بخش زیادی از این‌ها سرمایه‌های کلان به این شهر آوردند تا انواع و اقسام تفریح‌ها را راه بیندازند و از سیل جمعیتی که همه‌ساله به این شهر می‌آید، محل درآمد مضاعف برای خود بسازند.»

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که پیش از این، از سرمایه‌گذاری کلان ماجد علم‌الهدی، کوچک‌ترین فرزند امام جمعه مشهد، در مناطق تفریحی استان خراسان رضوی و همچنین استان‌های شمالی ایران گزارش‌هایی منتشر شده است. در یک نمونه، ایندیپندنت فارسی در روز یکشنبه ۵ فروردین به مستنداتی دست یافت که نشان داد سهامدار عمده هلدینگ گردشگری جوانمرد که در همکاری غیرقانونی با مدیران اداره منابع طبیعی استان مازندران، چهارهزار درخت از جنگل‌های تاریخی و ۵۰میلیون ساله هیرکانی را قطع کرد‌ه، ماجد علم‌الهدی بوده است.

هلدینگ گردشگری جوانمرد که مجتمع تفریحی سد الیمالات نور در مازندران یکی از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شود و مالک برخی اماکن تفریحی دیگر مانند فاز دوم چالیدره طرقبه، تله‌سیژ دربند تهران، پویا پارک کوه‌سنگی و برج برفی مشهد است، در ظاهر و طبق اسناد رسمی به نام مهدی جوانمرد، یکی از دوستان نزدیک ماجد علم‌الهدی، ثبت شده، اما مالک واقعی و سرمایه‌گذار حقیقی آن کوچک‌ترین فرزند احمد علم‌الهدی است و مهدی جوانمرد با هدف پنهان ماندن فعالیت‌های گسترده اقتصادی ماجد علم‌الهدی به‌عنوان مدیر اجرایی گمارده شده است.