اروپا از اسرائیل خواست در برابر حمله ایران خویشتن‌داری کند

بریتانیا، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در همراهی با واشنگتن و دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار خویشتن‌داری تل‌آویو در برابر تهران شدند

با گذشت دو روز از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائیل،‌ گمانه‌زنی‌های زیادی درباره واکنش احتمالی بنیامین نتانیاهو به تهاجم شنبه‌شب ایران مطرح می‌شود. برخی رسانه‌ها گزارش می‌دهند که به درخواست جو بایدن، گزینه حمله نظامی از روی میز برداشته شده و برخی دیگر می‌نویسند که اسرائیل آماده تلافی این حمله با طیف وسیعی از گزینه‌ها است.

در این میان، متحدان اروپایی اسرائیل روز دوشنبه از تل‌آویو خواستند که نسبت به حمله هوایی جمهوری اسلامی خویشتن‌داری نشان دهد و از «لبه پرتگاه» تشدید تنش در خاورمیانه دور شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع دولتی اعلام کرد کابینه جنگ دولت اسرائیل، که اختیار تصمیم‌گیری در مورد واکنش این کشور را دارد، قرار است بعدازظهر دوشنبه تشکیل جلسه دهد.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند کابینه جنگ، که روز یکشنبه نیز تشکیل جلسه داد، طرفدار انتقام‌جویی است، اما در مورد زمان و مقیاس چنین واکنشی اختلاف نظر دارد.

مقام‌های آمریکایی نیز اعلام کردند که با خطر شروع جنگ علنی بین اسرائیل و ایران و شدت گرفتن تنش‌ها بر سر جنگ غزه، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به نتانیاهو گفته است که واشینگتن در هیچگونه حمله متقابل اسرائیل علیه جمهوری اسلامی شرکت نخواهد کرد.

در چنین شرایطی، بریتانیا، فرانسه، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همگی به واشینگتن و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیوستند و خواستار خویشتن‌داری اسرائیل شدند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با یک برنامه رادیویی اظهار کرد: «ما در لبه پرتگاه قرار داریم و باید از آن دور شویم. باید ترمز کرده و این مسیر را دنده‌عقب برویم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم از اسرائیل خواست که به جای تشدید بحران، به انزوای ایران توجه کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز به ایران هشدار داد که حمله‌های بیشتری انجام ندهد و گفت که اسرائیل باید به کاهش تنش کمک کند.

این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که کشورش فرصتی برای تشکیل یک اتحاد استراتژیک «در برابر تهدید بزرگ ایران» دارد.

اسرائیل همچنین سامانه دفاع موشکی دریایی موسوم به «گنبد سی» را برای مقابله با حملات پهپادی به جنوب این کشور فعال کرد. این سامانه، به تازگی به مجموعه دفاع ضدهوایی اسرائیل اضافه شده و پرتابه‌های مهاجم را در جنوب این کشور رهگیری و منهدم می‌کند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به «اشتباه استراتژیک اسرائیل در ۳۰ سال گذشته» نوشت: «ما همیشه با بازوهای اختاپوس می‌جنگیدیم و به ندرت سر آن را در تهران متحمل هزینه کرده‌ایم.» او توصیه کرد که این رویکرد باید تغییر کند و اگر حزب‌الله و حماس به اسرائیل راکت پرتاب می‌کنند، تهران باید بهای آن را بپردازد.

روز دوشنبه روسیه هم که حمله متحدش جمهوری اسلامی را محکوم نکرده، نسبت به خطر تشدید تنش در منطقه ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری طرفین شد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تاکید کرد که «تشدید بیشتر تنش‌ها به نفع هیچکس نیست.»

در سوی دیگر نیز سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که در پی حمله سپاه پاسداران ایران به اسرائیل، سفیر جمهوری اسلامی در برلین را احضار کرده است.

سفارت ایتالیا در تهران هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از روز یکشنبه ۲۶ فرودین «تا اطلاع ثانوی» به روی عموم بسته خواهد بود و بخش کنسولی این سفارت تنها به شهروندان ایتالیایی ساکن ایران خدمات ارائه می‌دهد.

اما در ایران نیز تهدیدها علیه پاسخ احتمالی اسرائيل به حمله هوایی جمهوری اسلامی ادامه دارد. سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به اسکای نیوز گفت: «اسرائیل می‌داند، حمله بعدی ما تعیین‌کننده خواهد بود.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی مبنی بر اینکه آیا حمله جمهوری اسلامی علیه اسرائیل در چارچوب توافق صورت‌گرفته بین تهران و واشینگتن بود و در این زمینه هماهنگی بین دو کشور وجود داشت، گفت: «هیچ توافقی بین ما و هیچ طرف دیگری در این زمینه انجام نشد و جمهوری اسلامی برای اعمال حقوق ذاتی خود از هیچ طرفی اجازه نمی‌گیرد و خود را ملزم به توافق با هیچ طرفی نمی‌داند.»

حمله جمهوری اسلامی ایران در شامگاه شنبه که شامل بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد بود، خسارت‌های اندکی را به اسرائیل وارد کرد. بیشتر این تجهیزات نظامی از سوی سیستم دفاعی گنبد آهنین اسرائیل و با کمک کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اردن سرنگون شدند. تنها مجروحیت جدی گزارش شده در اسرائیل، یک کودک هفت ساله گزارش شده است که بر اثر اصابت ترکش زخمی شد.

پس از حمله هوایی ایران به اسرائیل، سهام در بازارهای آسیایی سقوط کرد و قیمت طلا نیز در روز دوشنبه افزایش یافت، با این حال قیمت نفت با کاهش مواجه بود. حمله ایران همچنین باعث اختلال در سفرهای هوایی شد، به طوری که دست‌کم ۱۲ شرکت هواپیمایی پروازهایشان را لغو کرده یا تغییر مسیر دادند.