آیا ترکیه با این همه ساز و برگ جنگی برای تأمین صلح به لیبی آمده است؟

حضور نظامی ترکیه در طرابلس، منجر به تشدید جنگ در لیبی می شود

شماری از جنگجویان وابسته به دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس  - ‏AFP‏.

با آن که در چند روز گذشته، تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران جنگ در لیبی افزایش یافته بود و بسیاری امیدوار بودند که ممکن است درگیری های داخلی لیبی در حال فرو کش کردن باشد، اما رسیدن نیروهای نظامی ترکیه به سواحل لیبی، بار دیگر این امیدواری را نقش بر آب کرد. حضور نظامی ترکیه در طرابلس که خشم شهروندان را لیبی را برانگیخته است، نه تنها تلاش های دیپلماتیک کنونی را دچار ناکامی می کند بلکه می تواند لیبی را با خطر درگیری های بیشتری رو به رو کند.

در همین حال، کمیسیون امور دفاعی و امنیتی مجلس نمایندگان لیبی، از شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین المللی ذیدخل خواسته است تا جریان ورود جنگجویان خارجی و افراد وابسته به گروه های تروریستی را به خاک لیبی متوقف کند، این کمیسیون تأکید کرده است که هیچ راهبرد سیاسی نمی تواند پیش از خروج نیروهای خارجی از کشور، به موفقیت برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسیون امور دفاعی و امنیتی مجلس نمایندگان لیبی، در اعلامیه ای که در همین راستا، منتشر کرده، از کشورها و نهادهای که در کنفرانس برلین نقش داشتند، تقاضا کرده است تا در قبال اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در لیبی، سیاست چشم پوشی را اتخاذ نکنند، زیرا این اقدامات در هماهنگی با دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج صورت می گیرد و دولت طرابلس به حامی شبه نظامیان خارجی و عناصر اجیر شده سوری، تبدیل شده است. در اعلامیه علاوه شده است که وصول کشتی های جنگی ترکیه به سواحل لیبی و ورود نیروهای نظامی ترکیه به شهر طرابلس، خطر وقوع جنگ را بیشتر از پیش افزایش می دهد.

در همین حال، احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی در یک نشست خبری گفته است که فرودگاه و پایگاه نظامی معیتقه در طرابلس به طور کامل در تصرف نیروهای ترکیه در آمده است و تمام دستورات را افسران نظامی ترکیه صادر می کنند. المسماری ضمن اشاره به ورود یک کشتی بزرگ حامل سلاح های مختلف، مهمات نظامی و موشک های ضد هوایی در بندر طرابلس، هشدار داده است که این روند، لیبی را در عمق بحران فرو می برد، نامبرده از جامعه جهانی و نمایندگی سازمان ملل متحد خواسته است، هرچه زودتر اقدام به جلوگیری از تشدید بحران در لیبی کنند.

در پی افزایش شمار پروازها میان طرابلس و فرودگاه های مختلف ترکیه، منابع لیبی پیش بینی می کنند که شمار نیروهای جنگی اعزام شده به لیبی در حال افزایش است.

در همین حال، ارتش ترکیه روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که چهار ناوچه و یک کشتی سوخت گیری در خارج از آب های لیبی برای پشتیبانی از عملیات ناتو وارد منطقه شده است تا امنیت تردد دریایی را در این مسیر تأمین کند.

البته ورود کشتی های جنگی ترکیه به بندر طرابلس با واکنش شدید بسیاری از رهبران کشورهای منطقه رو به رو شده و نگرانی ها را نسبت به آینده لیبی افزایش داده است. در همین راستا، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، ترکیه را به نقض آشکار توافقات انجام شده در کنفرانس برلین متهم کرده و اقدام ترکیه را به اعزام نیروهای نظامی به لیبی، نگران کننده توصیف کرده است. رئیس جمهور فرانسه در جریان دیدار با نخست وزیر یونان، توافق نامه تعیین مرزها را میان ترکیه و دولت وفاق ملی لیبی به رهبری فائز السراج، باطل اعلام کرده و آن را در مغایرت با تمام مقررات و قوانین بین المللی تلقی کرده است.

مکرون علاوه کرده است که ورود کشتی های جنگی ترکیه همراه با جنگجویان اجیر شده سوری به بندر لیبی، نقض صریح توافقات برلین به شمار می رود.

در مقابل، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه، گفته است: فرانسه عامل اصلی بحران امروز لیبی است و تمام ناهنجاری های که از سال 2011 تا کنون لیبی را دچار دشواری کرده است ناشی از عملکرد فرانسه است.

از سوی دیگر، لوئیجی دی مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا در جریان صحبت تلفنی با مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، تأکید کرده است که تعهد آنکارا به توافقات کنفرانس برلین، یک ضرورت اساسی برای تحقق آتش بس در لیبی است. وی علاوه کرده است که بایستی تمام کشورها در صدد همکاری برای برقراری آتش بس در لیبی باشند و در مورد آن چه در نشست برلین به توافق رسیده است، هماهنگی داشته باشند.

البته ورود عناصر اجیر شده سوریه به لیبی، نگرانی بسیاری از کشورها را بر انگیخته است، در همین راستا منصف بعتی، نماینده تونس در سازمان ملل، نگرانی خود را نسبت به انتقال عناصر جنگی از سوریه به لیبی ابراز داشته و این اقدام را به عنوان تهدیدی برای سراسر کشورهای منطقه دانسته است.

افزون بر آن، دانگ دینگ کوی، نماینده ویتنام در سازمان ملل که روز چهارشنبه گذشته ریاست شورای امنیت را بر عهده داشت، گفته است که انتظار دارم قطعنامه ای در راستای حمایت از نتایج اجلاس برلین درباره لیبی به سرعت تصویب شود.

در همین راستا، رمضان بحباح، سفیر پیشین لیبی در هند، ترکیه را ابزاری برای اعمال سیاست های توسعه طلبی در لیبی دانسته و علاوه کرده است که تاریخ بار دیگر تکرار می شود و ترکیه قصد دارد همچنان که در قرن گذشته، لیبی را به استعمار تحویل داد، بار دیگر دست به این اقدام بزند و لیبی را در باتلاق کشمکش های منطقه ای فرو برد. رمضان افزود: "آنکارا ابزاری در دست استعمار است و سعی دارد طبق دستورات کشورهای استعمارگر، زمینه تقسیم ثروت لیبی را میان کشورهای اروپایی فراهم کند و البته همین امپراتوری عثمانی بود که در گذشته، لیبی را به ایتالیا تحویل داد و مردم آن را با هزاران فاجعه رو به رو کرد."

سفیر پیشین لیبی در هند، تأکید کرده است که آنکارا هیچ تعهد بین المللی از جمله توافق های مسکو، برلین و یا ژنو را رعایت نخواهد کرد و تا هنگامی که برخی به منظور حفظ قدرت و غارت ثروت ملی، همکار ترکیه باشند، آنکارا دست از حمایت شبه نظامیان و جنگجویان وابسته به گروه های تروریستی بر نخواهد داشت.

از سوی دیگر، به گفته منابع آگاه، دولت وفاق ملی به رهبری فائز السراج، به تازگی مبلغ یک میلیارد دینار لیبی که معادل حدود 750 میلیون دلار می شود را برای تقویت آن چه به نام "وزارت دفاع" یاد می شود، اختصاص داده است. منابع نزدیک به ارتش ملی لیبی و پارلمان لیبی، عقیده دارند که هدف از این اقدام، تأمین بودجه عملیات نظامی، خرید تجهیزات جنگی و پرداخت هزینه های جنگجویان اجیر شده  است.

در پیوند به این موضوع، عبد المعز بوخطوه، روزنامه نگار لیبی در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، گفت: اقدامات اخیر ترکیه نشان می دهد که آنکارا توجهی به توافقات برلین نداشته و در صدد بهره برداری از وضعیت فراهم شده است و سعی دارد استراتژی خود را به پیش برد و اما این که لیبی دچار چه سرنوشت تلخی می شود، برای اردوغان اهمیتی ندارد. بوخطوه افزود: "با توجه به لشکرکشی عظیم ترکیه به لیبی، هیچ فرد عاقلی نمی تواند قبول کند که آنکارا با این همه نیروی نظامی و ساز و برگ جنگی، به هدف زدودن اختلافات و تأمین صلح به لیبی آمده باشد."

© IndependentArabia