ابراز نگرانی سازمان پیمان امنیت جمعی از گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان

پس از حمله مرگبار داعش خراسان در مسکو، نگرانی از تقویت تروریسم در افغانستان افزایش یافته‌است

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان-en.odkb-csto.org

وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی، در نشستی که روز چهارشنبه، دهم آوریل برگزار کرد از گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کردند. در اطلاعیه این سازمان آمده‌است که سی‌ونهمین دور نشست وزرای خارجه این سازمان به بررسی اوضاع افغانستان اختصاص یافت که شرکت کنندگان در مورد « تداوم روندهای نامطلوب در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی» در افغانستان صحبت کردند.

اطلاعیه سازمان پیمان امنیت جمعی افزود: «خطرات  و تهدیدات تروریستی و مواد مخدر ناشی از خاک آن کشور [افغانستان] مورد ارزیابی قرار گرفت.»

در اطلاعیه سازمان پیمان امنیت جمعی، جزئیات بیشتری در مورد صحبت‌های انجام شده در خصوص وضعیت افغانستان نیامده‌، اما تاکید شده‌است که گروه کاری مشخص شده، به هماهنگی فعالیت کشورهای عضو سازمان در راستای تثبیت وضعیت و ایجاد روند صلح در افغانستان به کار خود ادامه می‌دهد. در این نشست همچنین جزئیات طرح گروه کاری مذکور مورد تایید شرکت کنندگان قرار گرفته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان، دو روز بعد ملاقات ایمانقلی تاسماگامبتوف، دبیرکل این سازمان با رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما) برگزار شد که در آن تاسماگامبتوف گفت کشورهای عضو این سازمان از افغانستان «مستقل، متحد، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم» حمایت می‌کنند.

پس از حمله مرگبار داعش خراسان به سالن کنسرت کروکوس در حومه مسکو، موجی از نگرانی‌ها از قدرت گرفتن داعش در افغانستان مطرح شد. به دنبال این حمله، ده‌ها نفر در روسیه، ترکیه، تاجیکستان و ایران به اتهام عضویت و همکاری با داعش خراسان بازداشت شدند. مقام‌های امنیتی ایالات متحده هشدار دادند که داعش خراسان قصد انجام حمله‌های مشابه مسکو را دارد و سفارتخانه‌های خارجی در کابل، از اهداف نظامی این گروه است.

با وجود این تهدیدها، مقام‌های رژیم طالبان مدعی اند که داعش خراسان در افغانستان سرکوب شده‌است و تهدید باالقوه به شمار نمی‌رود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش‌ها به نگرانی‌ها و هشدارها از خطرات داعش خراسان گفت این گروه «تنها حدود دو درصد» در افغانستان باقی مانده‌است و بقیه نیروهای آن کشته و بازداشت شده‌اند.

پیش از این، مقام‌های امنیتی روسیه، شمار اعضای داعش خراسان را در افغانستان و پاکستان حدود شش هزار نفر و گزارش‌های شورای امنیت سازمان ملل شمار آنان را حدود دو هزار نفر اعلام کرده است.

داعش خراسان که در اواخر ۲۰۱۴ و توسط فرماندهان ناراضی طالبان افغان و پاکستانی در شرق افغانستان تاسیس شد به سرعت توانست با جذب نیرو از میان طالبان، به یکی از گروه‌های خطرآفرین تبدیل شود.

این گروه از سال ۲۰۲۰ به این سو توسط ثناءالله غفاری، دانشجوی پیشین دانشگاه کابل که زاده روستای خروتی شهرستان میربچه کوت استان کابل است رهبری می‌شود.

ایالات متحده آمریکا برای دستگیری ثناءالله غفاری تا ۱۰ میلیون دلار پاداش گذاشته است.

پس از حمله مرگبار داعش خراسان در مسکو، بسیاری از اتاق‌های فکر و رسانه‌ها در کشورهای غربی، از خطر روزافزون داعش خراسان ابراز نگرانی کردند. برخی اعضای کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا از جمله لیندسی گراهام به دولت آمریکا پیشنهاد کرد که به پناهگاه‌های داعش خراسان در افغانستان حمله کند.

بیشتر از جهان