کشته شدن فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله اسرائیل؛ سازمان ملل خواستار توقف درگیری‌ها شد

ارتش اسرائیل این فرمانده را علی احمد حسین، مسئول طراحی و اجرای حملات علیه اسرائیلی‌ها، معرفی کرد

پس از آنکه اعلام شد یکی از فرماندهان میدانی شبه‌نظامیان حزب‌الله در حمله بامداد دوشنبه اسرائیل به جنوب لبنان کشته شده است، سازمان ملل متحد درباره گسترش درگیری‌ها در منطقه هشدار داد و خواستار توقف خشونت‌ها شد.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل و دو منبع امنیتی لبنانی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی اوایل وقت دوشنبه روستای السلطانیه را هدف قرار داده و یک فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله و دو نفر دیگر را کشته‌اند.

ارتش اسرائیل این فرمانده را علی احمد حسین معرفی کرد و گفت که او مسئول طراحی و اجرای حملات علیه اسرائیلی‌ها بوده است. حزب‌ا‌لله لبنان هم درباره مرگ این فرمانده بیانیه‌ای صادر کرد، اما به نقش او در این گروه اشاره‌ای نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله و ارتش اسرائیل به موازات جنگ غزه در سراسر مرزهای جنوبی لبنان با یکدیگر در حال تبادل آتش‌اند؛ اتفاقی که بر نگرانی‌ها درباره وقوع یک درگیری منطقه‌ای گسترده افزوده است.

حملات اسرائیل در شش ماه گذشته به مرگ حدود ۲۷۰ جنگجوی حزب‌الله و همچنین حدود ۵۰ غیرنظامی از جمله کودکان، پزشکان و روزنامه‌نگاران منجر شده است. در سوی دیگر، نیز شلیک موشک‌های حزب‌الله حدود ۱۲ سرباز اسرائیلی و غیرنظامی را کشته است. این گلوله‌باران‌ها ده‌ها هزار نفر را در دو طرف مرز آواره کرده و به اقتصاد کشاورزی در جنوب لبنان ضربه‌ای جدی زده است.

در بیانیه مشترک روز دوشنبه هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان و فرمانده ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان، اعلام شد که خشونت میان دو طرف باید متوقف شود. آن‌ها تاکید کرده‌اند که «چرخه بی‌امان حملات متقابل کنونی جدی‌ترین نقض قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت از زمان تصویب آن در سال ۲۰۰۶ است».

تصمیم آن زمان سازمان ملل متحد در نزدیک به دو دهه پیش، به جنگ یک ماهه بین حزب‌الله و اسرائیل پایان داد، اما بسیاری از مفاد آن از جمله خروج گروه‌های مسلح از جنوب و استقرار نیروهای ارتش لبنان در آنجا هرگز اجرا نشد.

حملات تازه در حالی انجام می‌شوند که تنش‌ها بین دو طرف در منطقه به‌شدت بالا گرفته است. حزب‌الله از هشتم اکتبر، یعنی یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل، در مرز جنوبی لبنان در حال تبادل آتش با اسرائیل است.

ایالات متحده و سایر کشورها برای توقف درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل‌ به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک‌اند. با این حال حزب‌الله اعلام کرده است که پیش از اجرای آتش‌بس در غزه، حملاتش را متوقف نخواهد کرد.

حزب‌الله، متحد حماس، به طور کلی مواضع اسرائیل را در نزدیکی مرز هدف قرار می‌دهد، در حالی که اسرائیل حملات عمیق‌تری به خاک لبنان انجام داده و فرماندهان این گروه شبه‌نظامی را نیز هدف گرفته است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی، گفت که گروه او هنوز از سلاح‌های «اصلی» در درگیری با اسرائیل استفاده نکرده است. او بار دیگر تاکید کرد که حزب‌الله حملاتش را زمانی متوقف می‌کند که جنگ در غزه پایان یابد.

بیشتر از جهان