حمله ارتش اسرائیل به زیرساخت‌های دفاع هوایی حزب‌الله در لبنان

ارتش اسرائیل اعلام کرد مراکز پدافند هوایی حزب‌الله در شمال شرقی لبنان را شبانه هدف قرار داده است

ارتش اسرائیل اعلام کرد که شامگاه شنبه ششم آوریل (هجدهم فروردین)، مراکزی متعلق به حزب‌الله لبنان در بعلبک شامل یک مجتمع و سه تاسیسات پدافند هوایی این گروه شبه‌نظامی، را هدف گرفته است.

به گزارش تایمز اسرائیل، ارتش این کشور تاکید کرد که این حملات در واکنش به اقدام حزب‌الله در سرنگون کردن یک پهپاد نظامی اسرائیل بر فراز جنوب لبنان بوده که با موشک زمین به هوا ساقط شده است.

مقام‌های ارتش اسرائیل افزودند که مراکز دیگری وابسته به حزب‌الله نیز شنبه شب در عیتا الشعب و عدیسه هدف قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد هواپیمای بدون‌سرنشین اسرائیل که حزب‌الله سرنگون کرد و به حملات شامگاه شنبه منجر شد، یک پهپاد هرمس ۹۰۰ ساخت اسرائیل بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دو منبع امنیتی، در حمله اخیر اسرائیل به لبنان یک اردوگاه آموزشی متعلق به حزب‌الله در نزدیکی مرز سوریه و شهری در نزدیکی بعلبک هدف قرار گرفت اما تلفات جانی نداشت.

آخرین باری که حزب‌الله یک پهپاد ارتش اسرائیل را در منطقه‌ای مشابه سرنگون کرد، ماه فوریه بود که ارتش اسرائیل در واکنش به سرنگونی پهپاد هرمس۴۵۰، به تاسیسات دفاع هوایی حزب‌الله در دره بقاع حمله کرد.

حملات تازه در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها بین دو طرف در منطقه به‌شدت بالا گرفته است. حزب‌الله از هشتم اکتبر، یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل، در مرز جنوبی لبنان در حال تبادل آتش با اسرائیل بوده است.

ایالات متحده و سایر کشورها برای توقف درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل‌ به دنبال راه‌حلی دیپلماتیک‌اند. با این حال حزب‌الله اعلام کرده است که پیش از اجرای آتش‌بس در غزه، حملاتش را متوقف نخواهد کرد.

حزب‌الله، متحد حماس، به طور کلی مواضع اسرائیل را در نزدیکی مرز هدف قرار می‌دهد، در حالی که اسرائیل حملات عمیق‌تری به خاک لبنان انجام داده و فرماندهان این گروه شبه‌نظامی را نیز هدف گرفته است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی، گفت که گروه او هنوز از سلاح‌های «اصلی» در درگیری با اسرائیل استفاده نکرده است. او بار دیگر تاکید کرد که حزب‌الله حملاتش را زمانی متوقف خواهد کرد که جنگ در غزه پایان یابد.

 بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های فرامرزی اخیر جان دست‌کم ۳۵۹ نفر را در لبنان گرفته است که بیشتر آن‌ها جنگجویان حزب‌الله بوده‌اند، اما دست‌کم ۷۰ غیرنظامی نیز کشته شده‌اند. این درگیری‌ها ده‌ها هزار نفر را در جنوب لبنان و شمال اسرائیل آواره کرده است؛ جایی که ارتش اسرائیل می‌گوید ۱۰ سرباز و هشت غیرنظامی کشته شده‌اند.

شدت گرفتن چنین خصومت‌هایی نگرانی‌ها را درباره وقوع درگیری همه‌جانبه بین حزب‌الله و اسرائیل که آخرین بار سال ۲۰۰۶ وارد جنگ شدند، افزایش داده است.

بیشتر از جهان