وزیر دفاع اسرائیل: برای «دفاع چندمنظوره» در جنگ احتمالی با جمهوری اسلامی آماده‌ایم

یوآو گالانت تاکید کرد که اسرائیل تدارکات لازم برای پاسخگویی به هر سناریو احتمالی ازسوی جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه هفتم آوریل (۱۹ فروردین) گفت که تل‌آویو «تدارکات لازم را برای پاسخ به هر سناریویی که ممکن است با تهران پیش بیاید» فراهم کرده است. این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی پی‌درپی تهدید می‌کنند به تلافی حمله به ساختمان کنسولگری‌ جمهوری اسلامی در دمشق، از اسرائيل انتقام خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری اسرائیلی وای‌نت نیوز، یوآو گالانت تاکید کرد: «اعلام آمادگی و هوشیاری از سوی ما به معنی ترس و وحشت نیست. دشمن در همه‌جا آسیب جدی دیده و بنابراین به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی است. در چنین شرایطی اعلام می‌کنیم که ما برای دفاع چندمنظوره آماده‌ایم.»

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۳ فروردین ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق را هدف گرفت و هفت نفر از مقام‌های سپاه پاسداران را کشت، از جمله محمدرضا زاهدی که بنا بر اعلام گردان عزالدین قسام، در حمله ۷ اکتبر به خاک اسرائیل نقشی «پررنگ و بارز» داشت. این ساختمان آن‌طور که برخی مقام‌های اسرائیل گفته‌اند، محل برگزاری جلسات مخفیانه فرماندهان و چهره‌های ارشد سپاه قدس بود.

از زمان حمله به این ساختمان که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ایران کنسولگری این کشور در دمشق بود، تهدیدهای مقام‌های رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌‌‌ آن درباره انتقام‌گیری از تل‌آویو ادامه دارد. پس از ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای که در بیانیه‌هایشان تاکید کردند «حمله اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند» و «اسرائیل پشیمان می‌شود»، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز جمعه در مراسم روز قدس، با تکرار این ادعا که «رژیم صهیونیستی با تنفس مصنوعی زنده است»، مدعی شد اسرائیل «در اتاق مراقبت‌های ویژه سیاسی، امنیتی و روانی آمریکا در حال نفس کشیدن است و هرگاه این دستگاه تنفس مصنوعی غرب از بینی رژیم صهیونیستی برداشته شود، او حیات نباتی پیدا می‌کند و فرو می‌ریزد، که این لحظه نزدیک است و دور نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در راهپیمایی روز قدس تهران سران گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی مانند زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، و ابوفدک المحمداوی، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق، حضور داشتند و از «اتحاد جبهه‌های محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی» و «لزوم پاسخگویی جمهوری اسلامی به حملات اسرائیل» سخن گفتند.

هم‌زمان با این تهدیدها، خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحده نوشت که این کشور برای «حمله تلافی‌جویانه» جمهوری اسلامی آماده می‌شود. به گفته این منبع، دولت آمریکا احتمال می‌دهد جمهوری اسلامی در این حمله منافع آمریکا یا اسرائیل در منطقه را هدف بگیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی معتقدند که حمله تهران «اجتناب‌ناپذیر» است و دولت‌های ایالات متحده و اسرائیل در راستای آمادگی برای مقابله در هماهنگی کامل‌اند.

هم‌زمان، دو مقام ارشد ایرانی به نیویورک‌تایمز گفتند که جمهوری اسلامی ایران ارتش را در حالت آماده‌باش قرار داده و تصمیم گرفته است که به این حمله مستقیم پاسخ دهد.

یک مقام امنیتی اسرائیل هم به این روزنامه گفت که تحلیلگران اسرائیلی به نتیجه رسیده‌اند که تهران حمله انتقام‌جویانه را خود انجام خواهد داد، نه از طریق یکی از گروه‌های نیابتی‌اش مانند حزب‌الله.

مقام‌های دولت بایدن هفته گذشته در تلاش برای جلوگیری از حمله تهران به تاسیسات ایالات متحده گفتند که واشینگتن از حمله اسرائیل به دمشق اطلاع قبلی نداشته است. بر اساس اطلاعاتی که اسرائیل در اختیار دارد، آمریکا پیام‌هایی مستقیم به تهران ارسال کرده تا تاکید کند که به هیچ‌وجه در این حمله دست نداشته است.

نگرانی در مورد اقدام‌های تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی پنجشنبه گذشته در تماسی بین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به بحث گذاشته شد و کاخ سفید سپس با انتشار بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی نتانیاهو و بایدن، اعلام کرد که «رئیس‌جمهوری آمریکا به‌صراحت گفت ایالات متحده در مواجهه با این تهدیدها قاطعانه از اسرائیل حمایت می‌کند».

روزنامه اورشلیم‌پست هم روز جمعه، به نقل از یک منبع اسرائیلی، از بسته شدن موقتی ۲۸ سفارتخانه و کنسولگری اسرائیل به‌دلیل تهدیدهای جمهوری اسلامی و گروه‌های منطقه‌ای همسو با تهران خبر داد. به گفته این منبع، در پی افزایش تهدیدهای جمهوری اسلامی، سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و از برخی سفیران اسرائیل خواسته شده است که برای حفظ امنیت از شرکت در مراسم‌ عمومی اجتناب کنند.

وب‌سایت خبری آمریکایی اکسیوس نیز روز جمعه، به‌نقل از مقام‌های اسرائیلی، نوشت که تل‌آویو به ایالات متحده اعلام کرده است اگر جمهوری اسلامی به تلافی حمله مرگبار چند روز پیش به اسرائیل حمله کند، با واکنشی شدید مواجه خواهد شد و درگیری کنونی را به سطح دیگری خواهد برد.

به گزارش اکسیوس، مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی می‌تواند با به‌کارگیری موشک‌های بالیستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا پهپادها از خاک خود به اسرائیل حمله کند.