اسپانیا به‌زودی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

به گفته نخست‌وزیر اسپانیا، این کشور قصد دارد تا ماه ژوییه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه دوم آوریل (۱۴ فروردین) به نقل از رسانه‌های اسپانیایی نوشت که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، در جریان سفر خاورمیانه‌اش به خبرنگاران اعلام کرده است که کشورش تا ماه ژوییه کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

به نوشته برخی خبرگزاری‌های اسپانیایی، پدرو سانچز این اظهارات غیررسمی را اواخر وقت دوشنبه در امان و در پایان اولین روز سفر به کشورهای اردن، قطر و عربستان سعودی، در جمع خبرنگاران بیان کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، نخست‌وزیر اسپانیا بر بحث‌های جاری درباره اسرائیل و فلسطین در سازمان ملل تاکید و اشاره کرد که انتظار دارد پیش از انتخابات پارلمان اروپا در اوایل ژوئن تحولاتی رخ دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپانیایی «افه» (EFE)، پدرو سانچز اظهار امیدواری کرد که اسپانیا تا ماه ژوییه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. او در عین حال افزود که معتقد است به‌زودی تحولاتی در اتحادیه اروپا رخ خواهد داد که چندین کشور عضو را به اتخاذ موضع مشابه وامی‌دارد.

نخست‌وزیر اسپانیا روز ۲۲ مارس در نشست شورای اروپا گفته بود که با رهبران ایرلند، مالت و اسلوونی برای «برداشتن اولین گام‌ها» به منظور به رسمیت شناختن کشور مدنظر فلسطینی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه توافق کرده است.

او در آن زمان، گفت که پیش‌بینی می‌کند این به رسمیت شناخته شدن در دوره چهار ساله قانون‌گذاری فعلی که سال ۲۰۲۳ آغاز شد، اتفاق بیفتد.

اسرائیل در پاسخ، به این چهار کشور هشدار داد که طرح آن‌ها «جایزه‌ای برای تروریسم» است و احتمال حل‌وفصل مناقشه غزه را از طریق مذاکره کاهش می‌دهد. یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، دراین‌باره گفت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین پس از کشتار هفتم اکتبر پیامی به حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی فلسطینی است مبنی بر اینکه حملات تروریستی مرگبار علیه اسرائیلی‌ها پاسخ مثبتی به همراه دارد.»

او تاکید کرد که حل مناقشه تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین امکان‌پذیر خواهد بود و افزود: «هرگونه مشارکت در به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی دستیابی به راه‌حل را دشوارتر می‌کند و بی‌ثباتی در منطقه را افزایش می‌دهد.»

دولت اسرائیل که به‌رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حامی شهرک‌سازی است، بارها اعلام کرده که با تشکیل کشور فلسطین مخالف است اما کشورهای عربی و اتحادیه اروپا طی نشستی در اسپانیا در ماه نوامبر بر اینکه راه‌حل دو کشوری راهکاری مناسب برای مناقشه فلسطین و اسرائیل است، به اتفاق‌نظر رسیدند.

از سال ۱۹۸۸، تعداد ۱۳۹ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل کشور فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند.

خبرگزاری العربیه نیز روز سه‌شنبه دوازدهم مارس (۲۲ اسفند) در گزارشی به نقل از مقام‌ها و دیپلمات‌های آگاه از مواضع عربستان سعودی نوشت که ریاض تنها در صورتی روابط با تل‌آویو را عادی‌ خواهد کرد که اسرائیل با راه‌حل دو کشوری مبنی بر تشکیل کشور فلسطینی موافقت کند.

شاهزاده فیصل بن فرحان، دیپلمات ارشد سعودی، از مقام‌هایی است که همواره بر اهمیت برداشتن گام‌های برگشت‌ناپذیر برای اجرای راه‌حل دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی تاکید کرده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز چندی پیش در یک سخنرانی تاکید کرد که تنها راه اسرائیل برای تضمین امنیت آن راه‌حل دو کشوری است. او افزود: «هیچ مسیر دیگری وجود ندارد که صلح بین اسرائیل و همه همسایگان عرب آن از جمله عربستان سعودی را تضمین کند.»

بیشتر از جهان