چرا برخی تنیس‌بازها همیشه برنده‌اند؟

برخی افراد به صورت ذاتی در تشخیص یا ردیابی اشیایی که سریع حرکت می‌کنند، مانند توپ‌ تنیس، تواناترند

عکس تزیینی‌ــ زنی در حال تنیس بازی کردن است‌‌‌ــ Canva

اگر کنجکاو یا متعجب‌اید که چرا همیشه این شریک زندگی‌تان است که در بازی‌ تنیس شما را شکست می‌دهد یا اینکه چرا در مسابقات آنلاین «فورتنایت» (Fortnite) همیشه یکی از بچه‌ها است که از دیگران پیشی می‌گیرد، شاید این پاسخ کمی تسکین‌دهنده باشد که احتمالا چیزی فراتر از توانایی فیزیکی صرف در این‌ دست موفقیت‌ها نقش دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد می‌توانند در هر ثانیه تصاویر بیشتری را ببینند. این بدان معنا است که آن‌ها ذاتا در تشخیص یا ردیابی اشیایی که سریع حرکت می‌کنند، مانند توپ‌ تنیس، بهترند.

سرعتی که مغز ما می‌تواند بین سیگنال‌های تصویری مختلف تمایز قایل شود، وضوح زمانی یا تفکیک زمانی (temporal resolution) نامیده می‌شود و بر سرعت واکنش فرد به تغییرات محیطی تاثیر می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پژوهش‌های قبلی، حیواناتی که وضوح زمانی بصری بالا دارند، معمولا جزو گونه‌هایی‌اند که سرعت آن‌ها در زندگی‌ زیاد است مانند حیوانات شکارچی. تحقیقات درباره انسان‌ها نیز نشان می‌دهد که این قابلیت با افزایش سن کاهش می‌یابد و بعد از تمرین شدید به طور موقت پایین می‌آید. اگرچه مشخص نیست که چقدر بین افراد در سنین مشابه تفاوت دارد.

یکی از راه‌های اندازه‌گیری این خصوصیت، شناسایی نقطه‌ای است که فرد در آن یک نور چشمک‌زن را بدون سوسو زدن یا تحرک و مانند نوری ثابت می‌بیند.  

کلینتون هارلم، دانشجوی دکترا در ترینی کالج دوبلین و همکارانش، ۸۰ مرد و زن بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سال را بررسی کردند و دریافتند که آستانه مشاهده  نقطه موردنظر به شکل ثابت در افراد مختلف در طیفی گسترده‌ قرار می‌گیرد.

به گزارش گاردین، برخی شرکت‌کنندگان زمانی نور را ثابت می‌دیدند که با سرعت ۳۵ بار در ثانیه چشمک می‌زد، در حالی که برخی دیگر می‌توانستند چشمک‌زن بودن نقطه نورانی با سرعت ۶۰ بار در ثانیه را هم تشخیص دهند؛ البته این توانایی همچنان با وضوح زمانی بصری شاهین که ۱۰۰ قاب بصری در ثانیه است، فاصله دارد.

طبق این تحقیق، به نظر می‌رسد وضوح زمانی بصری افراد در طول زمان نسبتا پایدار است و بین مردان و زنان هم تفاوت کمی وجود دارد.

با اینکه هنوز مشخص نیست چنین تغییراتی چگونه می‌تواند بر زندگی روزمره ما تاثیر بگذارد، هارلم احتمال می‌دهد که وضوح زمانی بصری در ورزشکاران نخبه و بازیکن‌های ‌حرفه‌ای بازی‌های آنلاین، بالاتر از حد متوسط باشد.

بیشتر از علوم