باوجود اعلام وضعیت اضطراری جهانی، پروازها از چین به ایران برقرار است

ویروس کرونا: ۲۱۳ مورد مرگ و ۱۰ هزار مبتلا تا بامداد جمعه

گردشگران چینی در کرمانشاه-عکس از ایرنا

در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی با توجه به سرعت شیوع ویروس کرونا، وضعیت فوق‌العاده جهانی اعلام کرده و وزارت بهداشت می‌گوید، کرونا وارد ایران هم خواهد شد، هنوز سرنوشت لغو پروازها از چین روشن نیست. در حالی که وزیر بهداشت می‌گوید از دولت خواسته پروازها از چین ممنوع شود، سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌گوید تصمیمی در مورد محدودیت پروازها اتخاذ نشده است. 

به گزارش رویترز تا بامداد امروز (جمعه)، ۲۱۳ مورد مرگ ناشی از ابتلا به کروناویروس گزارش شده است. تعداد مبتلایان نیز به ۱۰ هزار نفر افزایش یافته است. بریتانیا، استرالیا، کامبوج، کانادا، فرانسه، آلمان، هند، ژاپن، مالزی،‌نپال، سریلانکا، سنگاپور، تایلند، کره جنوبی،‌امارات متحده عربی، ایالات‌متحده آمریکا و ویتنام تا امروز موارد به ثبت رسیده‌ای از این ویروس را گزارش کرده‌اند. در حال حاضر شماری از کشورها درجه هشدار سفر به چین و یا سفر اتباع چینی از شهرهای آلوده به این ویروس را افزایش داده‌اند. فیلیپین نیز ورود شهروندان استان هوبی چین را به خاک خود ممنوع کرده است. آمریکا و ژاپن هم از شهروندان خود خواسته‌اند به چین سفر نکنند.

محمد مهدی گویا،رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر‌دار وزارت بهداشت در گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد از شش مورد مشکوک به این بیماری در ایران، تا کنون نتیجه آزمایش‌های ابتلای آنها به کرونا ویروس منفی بوده است. به گفته گویا، بیمارستان‌های خاصی برای مبتلایان احتمالی در نظر گرفته شده و همه استان‌ها از آمادگی لازم برخوردار هستند.

وزارت بهداشت همچنین می‌گوید هنوز هیچ مورد به ثبت رسیده‌ای در همسایگی ایران گزارش نشده و تنها مورد مربوط به امارات متحده عربی است. گویا در عین حال تاکید کرده است که کرونا هیچ مرزی نمی‌شناسد و این ویروس تا کنون درمان خاصی ندارد.

این کرونا ویروس اواخر سال گذشته از یک بازار مواد غذایی در شهر ووهان چین که محل فروش حیوانات وحشی بود، شیوع پیدا کرد. دوره نهفتگی این بیماری ممکن است تا دو هفته به طول بیانجامد و در این مدت امکان انتقال بیماری به دیگران وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توصیه متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس شستشوی مرتب دستان، و پرهیز از تماس با افراد مبتلا است.

در همین حال ایرنا به نقل از علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت گزارش داد که سفرهای توریستی از چین به ایران ممنوع و سفرهای کاری نیز محدود خواهد شد. او از بازگشت ۷۰ ایرانی مقیم ووهان چین در هفته آینده خبر داده است.

البته هنوز روشن نیست لغو این سفرها از چه زمانی به اجرا درمی‌آید.

این در حالی است که بسیاری از خطوط هوایی از جمله بریتیش ایرویز پروازهای خود را به چین به حال تعلیق درآورده‌اند. فرانسه و کره جنوبی نیز می‌گویند برای جلوگیری از انتشار ویروس شهروندانی که از شهرهای آلوده به ویروس چین به این کشورها سفر می‌کنند را به مدت دو هفته قرنطینه خواهند کرد. 

در همین زمینه رضا بهمنی، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید که هنوز تصمیمی برای محدودیت پروازها از چین اتخاد نشده است.

ایسنا به نقل از او نوشت که غربالگری ویروس کرونا در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور با جدیت ادامه دارد.

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جهانگیری خواست ورود هر گونه مسافر از مبدا چین به کشور ممنوع شود.  سعید نمکی روز جمعه در توئیتر نوشت: «در نامه‌ای از آقای دکتر جهانگیری خواستم به وزارت خارجه و وزارت راه ابلاغ کند تا اطلاع ثانوی از ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به هر طریقی (هوایی، زمینی و دریایی) جلوگیری شود، همچنین تمام پایگاه‌های بهداشتی در تمام ورودی‌های کشور از آغاز شیوع کرونا در حال آماده باش کامل هستند.»

روز گذشته محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ورود دو تبعه چینی مبتلا به ویروس کرونا به ایران خبر داده بود.

از سوی دیگر اعلام شد که با انتشار برخی اخبار تایید نشده در مورد مشاهده ویروس کرونا در کردستان عراق، کرمانشاه به حالت آماده‌باش درآمده است.

بیشتر از