اصناف وان: ایرانی‌ها نیامدند، هتل‌ها خالی ماند و مغازه‌داران ناامید شدند

ترکیه در سال گذشته میلادی از حدود ۲.۵ میلیون گردشگر ایرانی در شهرهای مختلف میزبانی کرد

تصویری از چهار گردشگر ایرانی در ترکیه-خبرگزاری آناتولی

طی دهه‌های اخیر ترکیه به یکی از مهم‌ترین مقصدهای مسافرتی گردشگران ایرانی بدل شده است؛ به‌طوری‌که شهرهای مختلف این کشور، ازجمله استانبول، آنتالیا، وان، ازمیر، مارماریس، کوش‌آداسی، ترابزون و بدروم سالانه میزبان هزاران مسافر ایرانی بوده است. براساس آمارهای رسمی وزارت گردشگری ترکیه، تا قبل از همه‌گیری کرونا حدود ۲.۵ میلیون ایرانی در سال به ترکیه سفر می‌کردند. این آمار در دوران همه‌گیری کروناکاهش یافت، اما در سال ۲۰۲۳ بار دیگر به آمار قبل از همه‌گیری نزدیک شد.

ترکیه‌ امیدوار است که در سال ۲۰۲۴ نیز دست‌کم میزبان  ۲.۵ میلیون ایرانی باشد. حضور ایرانیان در شهرهای مختلف ترکیه، به‌خصوص در عید نوروز و تعطیلات تابستانی، رونق اقتصادی بسیاری برای این کشور دارد. به همین دلیل، هتل‌داران، مغازه‌داران و صاحبان دیگر مشاغل در ترکیه در این مناسبت‌ها برنامه‌های ویژه‌ای برای ایرانیان تدارک می‌بینند.

در آستانه تعطیلات نوروزی امسال نیز هتل‌داران و مغازه‌داران در شهرهای مختلف ازجمله شهر مرزی وان برای میزبانی از هزاران ایرانی آماده شده بودند، اما گزارش‌های میدانی نشان داد که انتظارات آنان برآورده نشده است.

خبرگزاری ایهلاص، روز پنج‌شنبه ۲۸ مارس در گزارشی با عنوان «تعطیلات نوروزی ایرانیان انتظارها را برای حضور گردشگران برآورده نکرد» نوشت، برخلاف آنچه تصور می‌شد، در شهر مرزی وان هتل‌ها خالی ماندند و مغازه‌داران ناامید شدند، درحالی‌که حضور گردشگران ایرانی برای اقتصاد وان مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، ضمن اشاره به اینکه در تعطیلات نوروزی سال‌های قبل ۱۰۰ درصد هتل‌ها پر می‌شد، آمده است که تنها آرزوی هتل‌داران و صاحبان مشاغل در وان تکرار تجربه تراکم قبل است. بر مبنای اعلام جودت اوزگوکچه، رئیس اتحادیه گردشگری ترکیه، در تعطیلات نوروزی امسال تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت هتل‌های وان از گردشگران ایرانی پر شد.

به گفته این مقام دولتی، درحالی‌که فرمانداران و شهرداران قصد داشتند پس از تکمیل ظرفیت هتل‌ها از خوابگاه‌ها و مدارس برای اسکان مسافران نوروزی استفاده کنند، متوجه شدند که امسال برخلاف سال‌های قبل چنین ازدحامی وجود ندارد.  

رئیس انجمن هتل‌داران وان نیز کاهش جدی مسافران ایرانی را در نوروز امسال تایید کرد و گفت، ایرانی‌ها سهم قابل‌توجهی در اقتصاد وان دارند. تلاش می‌کنیم در سال‌های بعد ضریب حضور گردشگران ایرانی را بالا ببریم.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در دیگر شهرهای ترکیه مانند استانبول و آنتالیا نیز حضور مسافران ایرانی مانند سال‌ها و حتی ماه‌های قبل نبوده است. براساس  گزارش وزارت گردشگری ترکیه، در ژانویه امسال دست‌کم ۲۱۲ هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. به گفته رئیس اتحادیه‌ گردشگری ترکیه، هزینه هر مسافر نیز میانگین هزار دلار بوده است.

آمارهای قبل از آن نیز حضور قابل‌توجه ایرانیان را در ترکیه نشان می‌دهد. وزارت گردشگری ترکیه در ماه سپتامبر اعلام کرد که در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۳۹ میلیون گردشگر از سراسر جهان به ترکیه سفر کردند که از این تعداد حدود دو میلیون نفر آنان ایرانی بودند.

مقایسه آمار گردشگران ایرانی در ترکیه از اواخر سال گذشته میلادی و اولین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در فاصله شش تا سه‌ ماه وضعیت اقتصادی ایران وخیم‌تر شده است، زیرا سفر کردن با وضعیت اقتصادی ارتباط مستقیم دارد.