پلمب اماکن، بازداشت شهروندان و ممنوعیت ورود به اماکن گردشگری به بهانه رمضان

محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی و چهره نزدیک به سپاه پاسداران گفته بود امسال شاهد وسیع‌ترین موج روزه‌خواری علنی مردم ایران در تاریخ جمهوری اسلامی هستیم

حضور گردشگران جوان در کویر مرنجاب-زمستان ۱۴۰۲-رسانه‌های اجتماعی

در ادامه سیاست‌های سرکوبگرایانه جمهوری اسلامی در حوزه آزادی‌های اجتماعی و شخصی شهروندان، رئیس اداره میرث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل در استان اصفهان، روز پنجشنبه ۹ فروردین به خبرگزاری ایرنا گفت که ورود گردشگران نوروزی به کویر مرنجاب و سیازگه از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ فروردین ممنوع است.

جواد عبدلی گفت این تصمیم را با هدف «حفظ حرمت شب‌های قدر از ۱۹ تا ۲۳ ماه رمضان» اتخاذ کرده‌اند و سپس افزود: «ورود به این مناطق تنها برای گردشگرانی که قبلا اقامت در مجموعه‌های گردشگری کویر را رزرو کردند، آزاد است و ورود به کویر برای سایر گردشگران در این تاریخ ممنوع خواهد بود.»

منطقه کویری مرنجاب در استان اصفهان و شهرستان آران و بیدگل که از شمال به دریاچه نمک، از شرق به پارک ملی کویر و از غرب به کویر مسیله، دریاچه حوض سلطان و حوض مره منتهی می‌شود، در زمره پربازدیدترین مناطق گردشگری ایران قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر و بنا بر اعلام دادستان کرمان، شش واحد صنفی در این شهر به دلیل ادامه فعالیت‌های معمولی در ماه رمضان و پذیرایی از مشتریان، به حکم قضایی پلمب شدند. این مقام مسئول گفت: «در یک نمونه یک کافه رستوران در محدوده هفت‌باغ علوی کرمان که با اقدامات هنجارشکنانه، ضمن جریحه‌دار کردن عفت عمومی موجب نارضایتی مردم شده بود، پلمب و علاوه بر آن وفق مقررات نسبت به تعقیب و دستگیری متهمان، از جمله مدیر این مرکز اقدام شد.»

محمود شفیعی، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف استان قزوین نیز ضمن تایید خبر فوق افزود: «تیم‌های ثابتی بر فعالیت چلوکبابی‌ها، صبحانه‌سراها، رستوران‌ها، قنادی‌ها، آبمیوه‌فروشان و کافه‌ها نظارت دارند.»

این درحالی است که بنا بر قوانین شرعی، افرادی که در مسافرت هستند نمی‌توانند در ماه رمضان روزه بگیرند، اما تصمیم‌گیران ارشد نظام جمهوری اسلامی در سال جاری که عید و تعطیلات نوروز با ماه رمضان مسلمانان همزمان شده است، سرویس‌دهی و پذیرایی شمار زیادی از اصناف، کافه‌ها و رستوران‌ها به مسافران نوروزی را ممنوع اعلام کرده‌اند.

از سوی دیگر فرمانده انتظامی بروجرد در استان لرستان، از بازداشت سه شهروند بروجردی به اتهام «توهین به نظام و مقدسات اسلامی» در ماه رمضان خبر داده است. بنا بر گزارش ایرنا، اتهام این سه نفر که هویت‌شان رسانه‌ای نشده، فعالیت در فضای مجازی و توهین به مقدسات بوده و پس از دستگیری، صفحات آنان در شبکه‌های اجتماعی نیز به دست ماموران پلیس فتای لرستان توقیف و مسدود شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون به نظر می‌رسد تقارن ماه رمضان با تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، موجب افزایش فشار اقتصادی به صاحبان صنوفی شده که در این ایام به دلیل سفرهای نوروزی ایرانیان تلاش داشتند تا زیان‌های ناشی از رکود و تورم سال قبل را جبران کنند.

در روزهای گذشته نیز اخبار متعددی از پلمب اماکن تفریحی و گردشگری در شهرهای مختلف ایران به بهانه فروش غذا یا کنار گذاشتن حجاب اجباری منتشر شده بود. به عنوان مثال؛ روز شنبه ۴ فروردین‌ماه رسانه‌های ایران از پلمب یکی از کافه‌های مشهور جزیره کیش خبر دادند و علت این امر را پوشش حاضران در این کافه و انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی دانستند. روز چهارم فروردین نیز فرمانده مرزبانی بوشهر اعلام کرد یک لنج که تعدادی مهمان و مسافران نوروزی را در دریا جابه‌جا می‌کرد به‌دلیل‌ «عدم رعایت شئونات اسلامی و هنجارشکنی» با حکم قضایی در ساحل بوشهر توقیف شد.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب همدان، روز ۵ فروردین امسال اعلام کردهه بود تدابیر و دستورات قضایی برای «حفظ حرمت و شئون ماه مبارک رمضان» موجب پلمب ۶۵ واحد صنفی در این استان شده است. در شهرستان ری نیز به گفته فرمانده انتظامی این منطقه، «۲۴ واحد صنفی هنجارشکن» در ماه رمضان پلمب شدند.

این درحالی است که مقاومت شهروندان ایرانی مقابل قوانین تحمیلی و سرکوبگرایانه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد؛ به نحوی که محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی و چهره نزدیک به سپاه پاسداران به تازگی اعتراف کرد: «در ماه رمضان امسال شاهد وسیع‌ترین موج روزه‌خواری علنی در تاریخ جمهوری اسلامی هستیم.»