رهبر طالبان: ۲۰ سال دیگر هم می‌جنگیم تا شریعت اسلام را بر زمین اجرا کنیم

آخندزاده: ۲۰ سال با شما [کشورهای غربی] جنگیدیم و حاضریم ۲۰ سال دیگر نیز بجنگیم تا شریعت را اجرا کنیم

رادیو تلویزیون ملی افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان است، به‌تازگی یک فایل صوتی منتسب به هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان، را منتشر کرده که در آن با لحنی تند و عصبانی خطاب به کشورهای غربی می‌گوید طالبان همان‌طور که ۲۰ سال با دموکراسی جنگیدند، آماده‌اند ۲۰ سال دیگر نیز بجنگند تا «شریعت اسلام را در زمین اجرا کنند».

رهبر طالبان در این فایل صوتی بر اجرای حدود شرعی تاکید کرد و گفت که برخلاف دموکراسی غربی، حد و قصاص را در افغانستان اجرا می‌کند. او گفت: «شما [کشورهای غربی] سنگسار را نقض حقوق زنان می‌دانید، اما ما فردا کسانی را که زنا کرده‌اند، در ملاعام سنگسار می‌کنیم یا در ملاعام شلاق می‌زنیم و این خلاف دموکراسی شما است.»

او گفت همان‌گونه که کشورهای غربی مدعی نجات بشریت‌اند، طالبان نیز چنین ادعایی دارند: «ما به نمایندگی از خداوند چنین ادعایی داریم و شما [کشورهای غربی] به نمایندگی از شیطان. اما حزب خداوند پیروز خواهد شد.»

رهبر طالبان درحالی این اظهارات را بیان کرد که به دستور او، اجرای حد و قصاص در ملاعام در افغانستان طی دو سال گذشته، پس از ۲۰ سال، ازسر گرفته شده است و قاضی‌های طالبان تلاش می‌کنند در اجرای حدود شرعی از هم پیشی بگیرند و هر ماه، چندین مورد حکم شلاق زنان و مردان در ملاعام در استان‌های مختلف افغانستان اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در این مدت به دستور رهبر این گروه دست‌کم پنج نفر را در چهار استان مختلف افغانستان در ملاعام اعدام کرده‌اند. نخستین مورد اعدام پس از دستور رهبر طالبان که در نوامبر ۲۰۲۲ صادر شده بود، دسامبر همان سال در استان فراه در غرب افغانستان اجرا شد و شمار زیادی از مقام‌های بلند پایه طالبان در محل اجرای مراسم اعدام حضور یافتند و از نخستین اعدام رسمی به دستور رهبر این گروه استقبال کردند.

اجرای حکم اعدام و شلاق در ملاعام نیز واکنش‌های گسترده بین‌المللی را درپی داشت.نهادهای حقوق بشری سازمان ملل متحد و دولت‌های برخی از کشورها آن را نقض شدید حقوق بشر و خلاف تعهدات بین‌المللی افغانستان خواندند. اما طالبان به‌صراحت از اجرای این احکام دفاع کردند و آن را اجرای دین اسلام و جزو امور داخلی افغانستان خواندند که کشورهای خارجی نباید در آن دخالت کنند.

اکنون نیز رهبر طالبان در پیام صوتی جدید منتسب به او می‌گوید که طالبان نه‌تنها برای تصرف افغانستان، بلکه برای آوردن شریعت اسلام جنگیده‌ و آماده‌اند تا به این نبرد ادامه دهند. او گفت: «علمای دین با غرب و دموکراسی مقابله می‌کنند و این علما بودند که مانع پا گرفتن دموکراسی در افغانستان شدند.»

در دو سال و هفت ماه گذشته که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند، کشورهای غربی همواره این گروه را به نقض تعهداتشان مبنی‌بر احترام به حقوق بشر و آزادی بیان متهم کرده‌اند. جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا که توافقنامه صلح را در فوریه ۲۰۲۰ با طالبان امضا کرد، تاکنون بارها اعلام کرده است که طالبان به تعهداتشان عمل نکرده‌اند و تا زمانی که این تعهدات عملی نشوند، امکان به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این گروه وجود نخواهد داشت.

با این حال به نظر می‌رسد طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی نزد کشورهای غربی عجله چندانی ندارند، زیرا با وجود واکنش‌های بین‌المللی، همچنان به صدور و اجرای فرمان‌های افراطی و ضد حقوق بشری ادامه می‌دهند و حتی هر روز این دستورها را سختگیرانه‌تر می‌کنند.

البته نکته قابل تامل این است که در دو سال و هفت ماه گذشته که دولت طالبان هنوز به رسمیت شناخته نشده و هر روز به نقض صریح حقوق بشر به اشکال مختلف آن متهم شده، ایالات متحده آمریکا به ارسال کمک مالی نقدی به افغانستان تحت نام کمک بشردوستانه ادامه داده است. گزارش بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) نشان می‌دهد که در این مدت حدود سه میلیارد دلار نقدی از طرف وزارت خارجه آمریکا به افغانستان ارسال شده تا برای تامین کمک‌های بشردوستانه در اختیار آژانس‌های سازمان ملل متحد قرار گیرد. اما گزارش این نهاد نشان می‌دهد که این پول در فرایند تبدیل به کالاهای موردنیاز در اختیار بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان است، قرار می‌گیرد و طالبان نیز به اشکال مختلف به آن دستبرد می‌زنند.