چهارمین حکم قصاص به دستور رهبر طالبان در شمال افغانستان اجرا شد

طالبان در ورزشگاه مرکز شهر شبرغان، مردی را در ملاعام تیرباران کردند

مراسم شلاق زدن متهمان در شهر چاریکار‌ــ AFP

به حکم دادگاه عالی طالبان، روز دوشنبه هفتم اسفند (۲۶ فوریه) یک مرد متهم به قتل در شهر شبرغان، مرکز استان جوزجان در شمال افغانستان، در ملاعام اعدام شد.

این دادگاه در اطلاعیه‌ای از اجرای حکم قصاص خبر داد و نوشت که این حکم را دادگاه‌های سه‌گانه رژیم طالبان صادر و ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، نیز پس از بررسی آن را تایید و دستور اعدام را صادر کرده است.

بر اساس اطلاعیه دادگاه عالی طالبان، فردی که در ورزشگاه شبرغان اعدام شد، نظرمحمد نام داشت و اهل شهرستان بلچراغ استان فاریاب بود که در حومه شهر شبرغان زندگی می‌کرد. این دادگاه اعلام کرد که نظرمحمد دو سال پیش یک هم‌روستایی‌اش به اسم خال‌محمد را با چاقو به قتل رسانده بود.

پس از آنکه رهبر طالبان در آبان ۱۴۰۱ به قضات این گروه دستور داد احکام حد و قصاص را اجرا کنند، نخستین حکم اعدام به دستور رسمی دادگاه عالی این گروه و تایید رهبر طالبان، در آذرماه در استان فراه، در غرب افغانستان، اجرا شد. پس از آن در خرداد ۱۴۰۲، طالبان یک مرد دیگر را در استان لغمان در شرق افغانستان اعدام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار روز پیش در مرکز شهر غزنی در جنوب شرق افغانستان، هم دو تن به اتهام قتل در ملاعام اعدام شدند و آخرین مورد همین اعدام صبح دوشنبه بوده که چهارمین اجرای حکم اعدامی در یک سال گذشته است.

از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ تاکنون، این نخستین بار است که در شمال افغانستان حکم قصاص اجرا می‌شود.

پس از فرمان رهبر طالبان برای اجرای حد و قصاص، دادگاه‌های این گروه در شهرهای مختلف افغانستان تلاش می‌کنند دست‌کم در اجرای حدود از یکدیگر پیشی بگیرند. در این مدت صدها نفر به جرم روابط خارج از ازدواج و آنچه طالبان جرائم اخلاقی عنوان می‌کنند، در ملاعام شلاق خورده‌اند.

دادگاه عالی طالبان در استان بلخ روز یکشنبه ششم اسفند اعلام کرد که یک زن و یک مرد را به اتهام فساد اخلاقی در ملاءعام شلاق زده است. هم‌زمان دو مرد هم به اتهامی مشابه در استان لغمان شلاق زده شدند.

اجرای حد و قصاص در افغانستان تاکنون واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است اما مقام‌های طالبان بی‌پروا از آن دفاع می‌کنند و مخالفان اعدام و شلاق را به مداخله در امور داخلی افغانستان متهم می‌کنند. در آخرین مورد پس از اعلام اجرای حکم قصاص دو تن در غزنی، سازمان‌ ملل متحد و عفو بین‌الملل در بیانیه‌های، این اقدام طالبان را محکوم کردند اما مقام‌های طالبان به این واکنش‌ها به‌تندی پاسخ دادند و آن را مخالفت با دستورهای دین اسلام خواندند.

بیشتر از جهان