آذر فخر، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما درگذشت

فریدون فرخزاد هنگام معرفی آذر فخر که به عنوان مهمان در برنامه «میخک نقره‌ای» او حاضر شده بود، فخر را «یکی از معروف‌ترین هنرمندان و هنرپیشگان دنیای تئاتر کشورمان» معرفی کرد

 آذر فخر، بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران روز ۲۹ اسفند در سن ۸۳ سالگی در آمریکا درگذشت.

آذر فخر در ۲۴ آذر ۱۳۱۹ به دنیا آمد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و دوران فعالیت هنری‌اش به دهه ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ باز می‌گردد.

فخر در سال‌های فعالیت‌ خود در آثار هنرمندان مشهوری چون اکبر رادی، علی نصیریان، حمید سمندریان و عباس جوانمرد بازی کرد.از آثار او می‌توان به بازی در نمایش‌های «ارثیه‌ ایرانی»، «افول» و «لبخند باشکوه آقای گیل» به قلم اکبر رادی و همچنین «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته فردریش دونمات و به کارگردانی حمید سمندریان اشاره کرد.

فریدون فرخزاد هنگام معرفی آذر فخر که به عنوان مهمان در برنامه «میخک نقره‌ای» او حاضر شده بود، فخر را «یکی از معروف‌ترین هنرمندان و هنرپیشگان دنیای تئاتر کشورمان» معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانه تئاتر  ایران در سال ۱۳۹۶ و در چهاردهمین جشن بازیگر از فخر تجلیل کرد.حضور فخر در دهه پنجاه در تلویزیون نیز قابل توجه است. او در آن سال‌ها در سریال‌های «طلاق» به کارگردانی مسعود اسداللهی، «افسانه‌های کهن» به کارگردانی مروا نبیلی، ملک‌جهان خزایی و باربد طاهری و در تله‌تئاترهای «ارثیه ایرانی» و «روزنه آبی» به ایفای نقش پرداخت.

آذر فخر حضور در سینما را در سال ۱۳۴۹ با فیلم «تجاوز» به قلم بهزاد فراهانی و کارگردانی حمید مصداقی آغاز کرد.

از دیگر آثار سینمایی او می‌توان به «هزاربار مردن» به کارگردانی جلال مهربان، «زلزله دوم» به کارگردانی افشین شرکت، «گدای اشرف‌زاده» به کارگردانی عزیزالله بهادری و قرنطینه به کارگردانی مسعود اسداللهی اشاره کرد. آذر فخر در پی انقلاب سال ۱۳۵۷ و در اوج درخشش هنری ایران را به مقصد آمریکا ترک و در حومه سن‌فرانسیسکو همراه با همسرش کامران نوزاد که او هم از بازیگران سرشناس ایرانی بود، ساکن شد.

کامران نوزاد،همسر آذر فخر نیز یک سال و نیم پیش در سن ۸۶ سالگی در آمریکا درگذشت.

بیشتر از تئاتر و رقص