شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری حمله حوثی‌ها در دریای سرخ شد

حوثی‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که تا پایان جنگ غزه به حملاتشان ادامه خواهند داد

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های در دریای سرخ‌ــ Houthi Military Media/Reuters

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) حملات حوثی‌ها به کشتی‌های عبوری از دریای سرخ را «با شدیدترین عبارات» محکوم کرد و خواستار توقف فوری تهاجم این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی شد.

به گزارش عرب نیوز، حوثی‌های تحت حمایت تهران از ماه نوامبر کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن هدف قرار می‌دهند و می‌گویند تا پایان جنگ اسرائیل با غزه همچنان به حملاتشان ادامه خواهند داد.

یکی از حملات مرگبار این گروه ششم مارس انجام شد که طی آن پس از هدف قرار گرفتن کشتی تجاری ترو کانفیدنس (True Confidence) با پرچم باربادوس در خلیج عدن، دو تبعه فیلیپین و یک شهروند ویتنام کشته و چندین خدمه کشتی هم زخمی شدند. این اولین حمله مرگبار حوثی‌ها به خطوط کشتی‌رانی در دریای سرخ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به ادامه حملات این گروه شبه‌نظامی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه بر اهمیت «اجرای کامل» قطعنامه ۲۲۱۶ و قطعنامه‌های بعدی که خواستار پایان دادن به خشونت در یمن و تمام اقدام‌های یکجانبه‌ای است که روند سیاسی در این کشور را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

اعضای شورا با تاکید بر لزوم «همکاری‌های عملی از جمله با دولت یمن به منظور جلوگیری از دستیابی حوثی‌ها به تسلیحات و تجهیزات مرتبط با اجرای حملات بیشتر»، افزودند که همه کشورهای عضو باید «به تعهدات در رابطه با تحریم تسلیحاتی هدفمند» پایبند باشند.

این شورا همچنین خواستار آزادی فوری کشتی باری ژاپنی «گلکسی لیدر» (Galaxy Leader) و ۲۵ خدمه آن شد که بیش از ۱۰۰ روز است به طور غیرقانونی در بازداشت حوثی‌ها است.

هفته گذشته، مقام‌های سازمان ملل ابراز نگرانی کردند که طرف‌های مختلف درگیری در یمن ممکن است به «ماجراجویی نظامی خطرناک» وارد شوند که می‌تواند این کشور را به چرخه جدیدی از جنگ وارد کند.

هانس گراندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور غزه، در این زمینه گفت: «اگرچه از زمان جنگ غزه تلاش کرده‌ایم از روند صلح در برابر تحولات منطقه‌ای محافظت کنیم، واقعیت این است که آنچه در منطقه رخ می‌دهد، بر یمن تاثیر می‌گذارد و آنچه هم در یمن اتفاق می‌افتد، می‌تواند بر منطقه اثر بگذارد.»

پیش از این، ایالات متحده در واکنش به حملات حوثی‌ها متعهد شد که برای محافظت از کشتی‌های تجاری یک نیروی دریایی چندملیتی تشکیل دهد. در واکنش به این موضوع، روز ۱۹ دسامبر،‌ محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، گفت که شکل‌‌گیری این ائتلاف نظامی هیچ «توجیهی» ندارد و ‌این گروه شبه‌نظامی همچنان با هدف حمایت از غزه در برابر تهاجم اسرائیل، به «عملیات‌ مشروع» در دریای سرخ ادامه می‌دهد. او تشکیل این ائتلاف را هم بی‌اثر خواند.

خبرگزاری فرانسه شامگاه جمعه گزارش داد که چند گروه فلسطینی با شبه‌نظامیان حوثی یمن دیدار کرده‌اند و شبه‌نظامیان حوثی از این دیدار برای تقویت و هماهنگی بیشتر اقدام‌هایشان بهره گرفته‌اند. بر اساس آن گزارش، در این دیدار کم‌سابقه، علاوه بر گروه‌های شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز حضور داشته است. حوثی‌ها قبلا هم گفته‌ بودند که در اواخر اکتبر یک اتاق «عملیات مشترک» در یمن داشته‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی که ابتدا با ادعای حمایت از فلسطین حمله به کشتی‌های اسرائیلی را آغاز کردند، به‌مرور کشتی‌های عبوری دیگر را نیز هدف قرار دادند و اگرچه آمریکا و متحدانش مانند بریتانیا با حملات هوایی به تهاجم حوثی‌ها پاسخ داده‌اند، این گروه هنوز از تهدید و تهاجم به کشتی‌ها در دریای سرخ دست برنداشته است.

بیشتر از جهان