بنیامین نتانیاهو: وارد رفح می‌شویم؛ خط قرمز ما تکرار نشدن حمله‌ای مانند هفتم اکتبر است

نخست‌وزیر اسرائیل گفت جنگ بیش از دو ماه طول نمی‌کشد

بنیامین نتانیاهو در حال سخنرانی-Tobias Schwarz/AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به پولتیکو گفت که خط قرمز اسرائیل تکرار نشدن حمله‌ای مشابه حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل است و در این راستا اسرائیل وارد رفح خواهد شد.

در هفته‌های اخیر و پیش از ماه رمضان تلاش‌هایی برای برقراری آتش‌بس در این ماه انجام شد که موفق نبود.

نتانیاهو گفت: «وارد رفح خواهیم شد و در آستانه پایان دادن به آخرین بخش جنگ هستیم.»

براساس برآورد نخست‌وزیر اسرائیل، این مرحله از جنگ حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد و بیش از آن نخواهد بود.

شهر رفح در جنوب نوار غزه محل اسکان صدها هزار فلسطینی است که از شمال به جنوب آمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر از اسرائیل خواسته بود پیش از ورود به رفح اطمینان یابد که از غیرنظامیان محافظت خواهد شد.

او اخیرا این حمله را «خط قرمز» توصیف کرده است.

بایدن که انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد، روز شنبه به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت که مخالف تشدید تنش‌ها در رفح است و «نمی‌تواند کشته شدن ۳۰ هزار فلسطینی دیگر را بپذیرد».

اما نتانیاهو روز یکشنبه به پولتیکو گفت: «ما به آنجا می‌رویم، ما دست نمی‌کشیم. می‌دانید، من خط قرمزی دارم و آن است این است که حمله‌ای مشابه هفتم اکتبر هرگز تکرار نشود.»

در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل هزار و ۱۶۰ نفر کشته و ده‌ها نفر گروگان گرفته شدند.

نتانیاهو مدعی شد، «در هدف نابودی حماس از حمایت برخی کشورهای منطقه برخوردار است.» نتانیاهو گفت، «آنها می‌دانند حماس بخشی از محور ترور ایران است.»

نتانیاهو گفت که ارتش اسرائیل تا کنون سه چهارم گردان‌های حماس را نابود کرده است وپایان بخش آخر جنگ نزدیک است که بیش از دو ماه به‌طول نمی‌انجامد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «شاید چهار هفته و شاید شش هفته.»

او دربرآورد آمار «کشته‌شدگان شبه‌نظامیان فلسطینی» به پلوتیکو گفت: «۱۳ هزار نفر از آنها کشته شده‌اند و آمار کشته شدن غیرنظایان یک نفر به ازای هر یک‌و‌نیم شبه‌نظامی بوده است.» به این ترتیب مجموع کل کشته‌شدگان شامل شبه‌نظامیان و غیرنظامیان به بیش از ۲۶ هزار نفر می‌رسد.

نتانیاهو در این مصاحبه بار دیگر بر مخالفت با ایده احتمال تشکل کشور مستقل فلسطینی تاکید کرد و گفت «اکثریت اسرائیلی‌ها بعد از حمله هفتم اکتبر چنین چیزی را نمی‌خواهند.»

بیشتر از جهان