واکنش‌ مقامات جمهوری اسلامی به «معامله قرن»

نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه می‌گوید مرگ اسرائیل نزدیک است

دونالد ترامپ مدعی‌ست که «معامله قرن» یک طرح برد-برد است - Reuters 

پس از آن‌که دونالد ترامپ از طرح صلح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد، واکنش‌های زیادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به این طرح صورت گرفت. 

مقامات جمهوری اسلامی از رهبر نظام گرفته تا مقامات دولتی بی‌هیچ درنگی به این طرح واکنش نشان دادند. در اولین واکنش حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران در صفحه توئیتر خود به رونمایی ترامپ و نتانیاهو از طرح صلح واکنش نشان داد و نوشت: ««این معامله میان رژیم صهیونیستی و آمریکا است. هیچ تعاملی با فلسطینی‌ها در دستور کار نیست. این طرح صلح و شکوفایی نیست بلکه طرح تحمیل و تحریم است. آمریکا به صورت یک‌جانبه، بسیاری از مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را نادیده می‌گیرد. در انتظار انتفاضه‌ای دیگر»

پس از آن بود که عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم «معامله قرن» را «خیانت قرن» توصیف کرد و خواستار مقابله «دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان» با این طرح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سرزمین فلسطین از آن مردم فلسطین است، گفت: «رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و اینگونه طرح های خباثت آمیز محکوم به شکست است.»

روز گذشته اما اصلی‌ترین واکنش از سوی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به معامله قرن صورت گرفت و حساب کاربری رهبر جمهوری اسلامی در توئیتر در واکنش به رونمایی از طرح «معامله قرن»، با بازنشر بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۹۷ نوشت: «قضیّه‌ی فلسطین از یادها نخواهد رفت و مسلّماً ملّت فلسطین و همه ملّتهای مسلمان در مقابل آنان خواهند ایستاد و نمی‌گذارند #معامله قرن اتفاق بیفتد.»

به‌کوری چشم دولتمردان آمریکا سیاست شیطانی و خبیث آمریکا در مورد فلسطین با نام #معامله_قرن به‌توفیق الهی هرگز تحقّق نخواهد یافت. در مورد یهودی شدن بیت المقدس که می‌گویند باید دست یهود باشد، غلط بیخودی می‌کنند.»

 

از سوی دیگر علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در پیامی به مناسبت رونمایی از طرح معامله قرن اعلام کرد که «مرگ اسرائیل نزدیک است». 

در پیام نماینده علی خامنه‌ای در نیروی قدس سپاه آمده است: «خائنان به آرمان ملت فلسطین تصور می کنند با این خدعه می توانند طرفی ببندند . آنان و حامیان عربشان در منطقه کوچک تر از آنند که بتوانند مجاهدان سترگ و دلیر فلسطین عزیز را تسلیم نمایند.»

در این پیام تاکید شده است که «امروز رژیم غاصب صهیونیستی در گرداب نابودی غوطه ور است. استکبار جهانی نیز آب در هاون می کوبد. در راه مقاومت و دفاع از آرمان شهدا و در راه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی محکم بایستید که ما نیز تا پای جان و هستی امان از شما دفاع خواهیم کرد».

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم در واکنش به طرح صلح ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت: «طرح موسوم به چشم‌انداز صلح، به زبان ساده، پروژه رویایی یک بساز و بفروش ورشکسته است. ولی این طرح، کابوسی برای منطقه و جهان است و امید آن که بیدار باشی برای همه مسلمانانی باشد که بر سر گوری گریه می‌کنند که در آن مرده‌ای نیست.»

ساعاتی پیش از رونمایی از «معامله قرن» جمعی از فلسطینیان علیه طرح رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات کردند. در این تظاهرات تصاویر دونالد ترامپ و پرچم ایالات متحده آتش زده شد. گفته می‌شود که برای روزهای آینده هم برپایی تظاهراتی مشابه برنامه‌ریزی شده است. 

هرچند که مقامات جمهوری اسلامی به سرعت نسبت به «معامله قرن» واکنش نشان دادند و خواستار هم‌گرایی «مسلمانان جهان» علیه این طرح شدند اما واکنش مقامات گروه‌های فلسطینی و مردم فلسطین نسبت به رویکرد مقامات جمهوری اسلامی و خواست آن‌ها برای «بیدارباش» مسلمانان جهان تقریبا «صفر»‌ بود. 

روز گذشته هم‌چنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به «معامله قرن» گفت که معامله قرن کاملا «غیرقابل قبول» است.

به گفته اردوغان، طرح «به‌اصطلاح صلح» ترامپ حقوق فلسطینیان را نادیده می‌گیرد و هدف از آن «قانونی کردن اشغال سرزمین‌های فلسطینی است».

پیش از این، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی هم در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه گفته بود هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست.

بیشتر از