ترامپ: اگر بولتون در کاخ سفید می‌ماند، جنگ جهانی ششم را شروع می‌کرد

ترامپ پیش از این جان بولتون را فردی مزاحم و منفی نامیده بود

 ترامپ کتاب تازه منتشر شده بولتون را «زننده و دروغ» خواند - Brendan Smialowski / AFP

در گرماگرم تلاش نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا که خواهان شهادت جان بولتون در محاکمه استیضاح دونالد ترامپ هستند، رئیس جمهور آمریکا آقای بولتون را به‌باد حمله گرفته و گفته است اگر او را از سمتش برکنار نمیکرد، (جان بولتون) جنگ جهانی ششم را به راه میانداخت.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «صراحتا بگویم، اگر به او گوش کرده بودم، ما اکنون در جنگ جهانی ششم می بودیم.»

آقای ترامپ همچنین تلاش نمایندگان دموکرات را برای احضار مشاور سابق امنیت ملی که در ماه سپتامبر سال گذشته اخراج شد، برای شهادت در دادگاه استیضاح سنا تقبیح کرده است. به دنبال انتشار کتاب آقای بولتون سند محرمانهای در ارتباط با اتهامات آقای ترامپ پیرامون تماس هایش با اوکراین به خارج نشت کرد.

آقای ترامپ سه شنبه شب توئیت کرد که «فرق نمی کند چند شاهد به دموکراتها بدهید، فرقی نمی کند چقدر اطلاعات در اختیار آنها بگذارید، هرگز برایشان کافی نخواهد بود.» آقای ترامپ کمی پس از پست این توئیت، ضمن انتشار دوباره آن ادعاهای آقای بولتون را رد کرد و افزود: «چرا جان بولتون پیش از این ها و وقتی خیلی علنی اخراج شد، از این «مزخرفات» شکایت نکرد؟ نه این که مهم باشد، اما او هیچ چیز نگفت.»

گفته می شود سند مذکور افشاء می کند که آقای ترامپ از اوکراین خواسته بوده در مورد جو بایدن، رقیبش در انتخابات سال جاری،  تحقیق کند در حالی که با جان بولتون پیرامون تعویق ارسال کمک های نظامی به این کشور، صحبت کرده بوده است.  

افشای این سند و کتاب جدید آقای بولتون، به آتش خواست نمایندگان دموکرات کنگره برای احضار جان بولتون به روند محاکمه استیضاح ترامپ، دامن زده است.

...اشتباهات قضاوت بسیار دیگری، اخراج شد چوت صراحتا بگویم اگر به او گوش کرده بودم، اکنون در جنگ جهانی ششم می بودیم، و می رود و بلافاصله کتابی زننده و دروغ می نویسد. همه مطالب سری و محرمانه امنیت ملی. چه کسی این کار را می کند؟

روز چهارشنبه صبح، آقای ترامپ به هوادارانش یادآوری کرد که  آقای بولتون به رغم آن که در مارس سال ۲۰۱۸ به سمت مشاور امنیت ملی منصوب شد، اما او «خبر بدی است» (فردی مزاحم و منفی است).

آقای ترامپ در یک جمله بسیار طولانی آقای بولتون را به خاطر آن که نتواسته بوده «در سال های گذشته نظر تایید سازمان ملل را برای سفارت آمریکا در این نهاد جلب کند» و به او «التماس» کرده بوده به او شغلی بدهد که به تایید سنا نیازی نداشته باشد، بباد حمله گرفت.

پرزیدنت ترامپ در ادامه، ضمن یادآوری «دیگراشتباهات بسیار» آقای بولتون، این که او «اشتباها به نمونه لیبی در یک شوی تلویزیونی» اشاره کرده بوده، بباد تمسخر گرفت. 

سپس آقای ترامپ از جان بولتون به خاطر آن که «فورا» دست به کار شده و «یک کتاب زننده و دروغ» نوشته انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«همه مربوط به اطلاعات محرمانه  امنیت ملی. چه کسی چنین کاری می کند؟»

در این میان، معلوم نیست افشاء گری های آقای بولتون چگونه تاثیری بر نحوه رای دادن سناتورهای جمهوریخواه برای احضار شهود بیشتر به محاکمه استیضاح خواهد داشت.

رای سناتورها در مورد احضار شهود که روز جمعه یا شنبه صادر خواهد شد، مستلزم آن است که چهار سناتور حزب جمهوریخواه آقای ترامپ برای احضار شهود بیشتر به سناتورهای دموکرات بپیوندند.

© The Independent