جبهه مقاومت ملی: رفتار «ظالمانه و دشمنی» طالبان علیه حقوق ‌بشر تشدید شده است

جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت که طالبان مانع سفر ریچارد بنت به افغانستان شده‌اند و به همین ‏دلیل است که فقط نمونه‌های اندکی از فاجعه گسترده حقوق ‌بشری در گزارش او بازتاب یافته است

نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر- Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

جبهه مقاومت ملی افغانستان روز جمعه ۱۱ اسفند (یکم مارس) در واکنش به گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد، گفت که رفتار «ظالمانه» گروه طالبان علیه مردم افغانستان تشدید شده است و این گروه «دشمنی» آشکار با کلیه ارزش‎‌های حقوق‌ بشری دارد. 

ریچارد بنت روز گذشته در ژنو گفته بود که وضع حقوق‌ بشر در افغانستان از سپتامبر سال گذشته تا کنون نه‌فقط بهبود نیافته، بلکه رو به وخامت گراییده است. اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گزارش ریچارد بنت در مورد وضع حقوق بشر در افغانستان را تبلیغ دیگری علیه این گروه دانست.  

او در شبکه ایکس نوشت: «در مقایسه با گذشته، همه زنان و مردان افغانستان از امنیت جانی و مالی و معنوی برخوردارند. هیچ‌کس نمی‌تواند حقوق کسی را زیر پا بگذارد. هر شهروند حقوق شرعی خودش را دارد و در آرامش زندگی می‌کند.» 

در بیانیه جبهه مقاومت ملی آمده است: «جبهه مقاومت ملی افغانستان از یافته‌های این گزارش در مورد وضعیت رقت‌بار حقوق بشر در افغانستان، از جمله نقض روزافزون حقوق انسانی زنان و دختران، کودکان، جوانان، و سایر گروه‌های شایسته توجه خاص، محدودیت‌های روزافزون بر آزادی‌های سیاسی و مدنی، فقدان حاکمیت قانون و سلب حق حیات و امنیت فردی با کشتارهای فراقانونی، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه نظامیان و کارکنان غیرنظامی حکومت پیشین و مدافعان حقوق بشر و بانوان تقدیر می‌کند.»

جبهه مقاومت ملی از درخواست ریچارد بنت برای عادی‌سازی روابط با طالبان، مشروط به پیشرفت واقعی و ملموس در وضع حقوق‌ بشر، استقبال کرده و تاکید کرده است که تا زمانی که در این مورد پیشرفتی صورت نگیرد، از «عادی‌سازی» و «مشروعیت بخشی» به رژیم طالبان باید خودداری شود.  

در بیانیه این جبهه ذکر شده است: «نکته مثبت دیگر در این گزارش پرداختن آن به علل ریشه‌ای و زمینه تاریخی دشمنی طالبان با حقوق بشر است که نشان می‌دهد این گروه با قوانین جهانی و میثاق‌های بین‌المللی حقوق بشر آشتی‌ناپذیر است و انتظار تغییر رفتار آن از طریق گفت‌وگو و تعامل واقع‌بینانه نیست.» 

جبهه مقاومت ملی افغانستان گفت که طالبان مانع سفر ریچارد بنت به افغانستان شده‌اند و به همین دلیل فقط نمونه‌های اندکی از فاجعه گسترده حقوق‌ بشر در گزارش او بازتاب یافته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه جبهه ذکر شده است: «تلاش‌های ریچارد بنت در جست‌وجوی راه‌های بدیل برای برقراری ارتباط با قربانیان نقض حقوق بشر درخور ستایش است، اما بازدید نکردن او از داخل کشور امکانات گزارش‌دهی را محدود کرده است.» 

جبهه مقاومت ملی از شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد خواسته است که سازوکاری مستقل برای نظارت بین‌المللی در افغانستان ایجاد شود تا زمینه برای پاسخگو کردن طالبان در مورد جنایت علیه بشر و جنایت‌های جنگی فراهم شود.  

جبهه مقاومت ملی گفت که ریچارد بنت به کشورهای عضو شورای حقوق‌ بشر پیشنهاد کرده است که از سازوکارهای بین‌المللی تحقیق و پاسخگویی در افغانستان حمایت کنند، اما از مطرح کردن پیشنهاد ایجاد سازوکار مستقل نظارت بین‌المللی در افغانستان خودداری کرده است.  

جبهه مقاومت ملی گفت که درخواست از طالبان برای پاسخگو کردن مقام‌های ناقض حقوق‌ بشر در این رژیم ماهیت «تروریستی» آن را از نظر می‌اندازد و به این گروه فرصت خرید بیشتر وقت و معاف ماندن از مجازات می‌دهد.  

این جبهه از پیشنهاد آزادسازی مشروط ذخایر ارزی مسدودشده افغانستان نیز ابراز نگرانی کرده است. این جبهه گفت: «جبهه مقاومت ملی هرگونه دسترسی اداره تروریستی و نامشروع طالبان به ذخایر ارزی افغانستان را غیرقانونی دانسته و به نفع توسعه و ثبات اقتصادی افغانستان نمی‌داند و از کشورهای ذی‌ربط اکیدا می‌خواهد که ذخایر مذکور را تا تاسیس حکومت مشروع و مبتنی بر اراده آزاد مردم افغانستان محفوظ نگه دارند.» 
پس از فروپاشی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ ذخایر ارزی افغانستان مسدود شد تا در اختیار طالبان قرار نگیرد. اما طالبان و حامیان منطقه‌ای این گروه بر آزادسازی این ذخایر تاکید دارند.  

جبهه مقاومت ملی را احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، «قهرمان ملی افغانستان» رهبری می‌کند. این جبهه فعالیت نظامی و سیاسی علیه طالبان دارد و بر افزایش حمله به طالبان تاکید دارد. شماری از مقام‌های حکومت پیشین، سیاستمداران، و نظامیان پیشین عضو جبهه مقاومت ملی‌اند.  

بیشتر از جهان