پیشنهاد امسال دیور برای کمد لباس زنان شاغل 

چالش تاریخی دیور ایجاد یک الگو و فرم جدید برای لباس بود تا پوشیدن آن‌ برای زنان راحت‌تر باشد

مجموعه پاییز‌ و زمستان ۲۰۲۴ دیور در هفته مد پاریس/AFP

ماریا گراتزیا چیوری، طراح دیور، در مجموعه جدید این نشان تجاری لوکس که در هفته مد پاریس ارائه شد، به ریشه‌های خط تولید لباس‌های آماده پوشیدن این خانه مد فرانسوی بازگشت و برای نمایش روز سه‌شنبه مجموعه پاییز‌ــزمستان ۲۰۲۴، از حس‌و‌حال‌ مجموعه‌های اواخر دهه ۱۹۶۰ دیور با ظاهری زنانه و دوخت شیک استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینکه هم‌زمان با پخش سریال «ظاهر جدید» که روایت زندگی هنری کوکو شانل و کریستین دیور در دوران جنگ جهانی دوم است، از مجموعه «خانم دیور» (Miss Dior) در پاریس رونمایی شود، تصادفی نیست.

یکی از شخصیت‌های این مجموعه تلویزیونی کاترین، خواهر کریستین دیور و عضو  گروه مقاومت فرانسه، است که عطر میس دیور به یاد او نام‌گذاری شد و این نمایش زمانی مناسب برای یادآوری این عضو خاص از خاندان دیور به مخاطبان جهانی به شمار می‌رفت.

میسی ویلیامز، بازیگر نقش کاترین، مهمان ردیف اول این نمایش بود. مدل‌ها در اطراف اتاقی تزیین‌شده با ساقه‌های ضخیم بامبو رژه رفتند و کت‌های کمربنددار شکیل، دامن‌های کوتاه گشاد، پیراهن‌های مشبک بلند درخشان با منجوق‌دوزی، کیف‌دستی‌ها در اشکال‌ و اندازه‌های مختلف و کفش‌های شیک از جمله چکمه‌های بلند سوارکاری را به نمایش گذاشتند.

چیوری پیش از نمایش به رویترز گفت زمانی که مارک بوهان، طراح فقید دیور، از سبک‌ لباس‌های فاخر (اوت کوتور) به طرح‌های آماده برای پوشیدن و مناسب برای استفاده روزمره متمایل شد، چالش دیور ایجاد یک الگو و فرم جدید برای لباس بود تا پوشیدن آن‌ برای خانم‌های شاغل راحت‌تر باشد. چیوری افزود: «فکر می‌کنم بوهان این نسل جدید را به‌خوبی درک کرده بود. در آن زمان برای یک خانه مد فاخر بسیار غیرمعمول بود که به قلمرو جدیدی پا بگذارد.»

نقوش مربوط به آن دوران که خط لباس جدید به نام «میس دیور» را معرفی می‌کردند، روی کت‌‌‌ها و دامن‌های چا‌ک‌دار خاکی‌رنگ، به‌صورت خط‌های رنگی واضح دیده می‌شدند.

مجسمه‌های زره‌مانند ساخته‌شده از بامبو، اثر شاکونتالا کولکارنی، هنرمند هندی، که پیکرهای نرم و زنانه را تداعی می‌کردند، در مرکز فضای نمایش قرار داشتند که سختی و زمختی آن‌ها با ظاهر نسبتا راحت و لطیف مدل‌ها در تضاد بود.

هفته مد پاریس تا ۵ مارس ادامه دارد.

بیشتر از مُد و زیبایی