یافتن راه‌‌‌‌های خاتمه جنگ اوکراین و مبادله اسرا؛ گفت‌وگوی زلنسکی با ولیعهد عربستان سعودی در ریاض

رئيس‌جمهوری اوکراین در ریاض با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، سه‌شنبه وارد ریاض شد. رئيس‌جمهوری اوکراین در ریاض با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی، درباره راه‌های برون رفت کی‌یف در جنگ با روسیه، روابط دو‌جانبه، تقویت همکاری‌های مشترک دیدار و گفت‌وگو کرد. 

روز سه‌شنبه رهبران دو کشور همچنین در مورد میانجی‌گیری پادشاهی عربستان سعودی برای مبادله اسرای جنگی بین‌ کی‌یف و مسکو گفت‌وگو کردند. ریاض متحد بزرگ روسیه در منطقه خاورمیانه است. 

ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، در رسانه اجتماعی ایکس نوشت که به ریاض سفرکرده تا با ولیعهد عربستان‌ سعودی دیدار کند. 

رئيس‌جمهوری اوکراین همچنین اعلام‌ کرد که در این شهر درباره «فرمول صلح» پیشنهادی کی‌یف و مبادله اسرای جنگی که با میانجی‌گری عربستان‌سعودی عملی می‌شود، با محمد بن‌سلمان گفت‌وگو کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولودیمیر زلنسکی در بدو ورود به پایتخت عربستان‌ سعودی در فرودگاه مورد استقبال معاون فرماندار ریاض و هیئتی از مشاوران و وزرای دولتی قرار گرفت. 

دو روز پیش از این دیدار، ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهوری اوکراین، اعلام‌ کرد که کشورش طرحی روشن و شفاف و کارآمد برای ضدحمله تازه علیه نیروهای روسیه در جبهه شرقی دارد.

اولین دور از ضدحمله‌های اوکراین علیه ارتش روسیه در تابستان گذشته آغاز شد که در مجموع موفقیت چندانی نداشته‌ است. 

رهبر اوکراین در ریاض به خبرنگاران گفت: «نمی‌تواند جزئیاتی از پروژه ضدحمله علیه روسیه ارائه دهد.» 

تدارک برای دور جدید ضدحمله‌ها علیه ارتش روسیه در جبهه شرقی در حالی است که شنبه گذشته، ۲۴ فوریه، جنگ اوکراین وارد سومین سال خود شد. 

ولودیمیر زلنسکی در سخنانی در ۲۴ فوریه تاکید کرد که اوکراین پیروز نهایی این جنگ است و از مقاومت زنان و مردان اوکراینی طی این دو سال تقدیر کرد.

او همچنین اظهار امیدواری کرد که رهبران جهان طی چند ماه‌‌ آینده در نشست سوئيس پیشنهادهای اوکراین برای صلح را بررسی کنند و در صورت مقبولیت نداشتن روسیه شرایط جدید صلح را ارائه کند. 

بیشتر از جهان