نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین استعفای دولت را به محمود عباس ارائه کرد

محمد اشتیه گفت برای ایجاد اجماع گسترده در میان فلسطینی‌ها درباره ترتیبات سیاسی پس از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه استعفا می‌دهد

هم‌زمان با نگرانی‌ها درباره طرح جدید بنیامین نتانیاهو برای حمله به رفح، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، روز دوشنبه ۲۶ فوریه (هفتم اسفند) اعلام کرد که استعفای دولتش را به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تقدیم کرده است.

به گزارش العربیه، اشتیه تاکید کرد که این استعفا با هدف ایجاد اجماع گسترده میان فلسطینی‌ها درباره ترتیب‌های سیاسی پس از جنگ اسرائیل و حماس در غزه انجام شده است.

محمود عباس هنوز استعفای محمد اشتیه را نپذیرفته و ممکن است از او بخواهد تا زمان تعیین جانشین دائمی، به عنوان سرپرست در سمتش باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشتیه اقتصاددانی است که سال ۲۰۱۹ در این مسند قرار گرفت. او با انتشار بیانیه‌ای درباره این استعفا اعلام کرد که واقعیت در حال ظهور در غزه باید در نظر گرفته شود؛ غزه‌ای که در نزدیک به پنج ماه درگیری سنگین با اسرائیل، ویران شده است. او افزود: «ورود به مرحله بعدی برای غزه نیازمند ترتیبات جدید دولتی و سیاسی است تا واقعیت در حال ظهور از جمله مذاکرات وحدت ملی و نیاز فوری به اجماع بین فلسطینی‌ها را در نظر بگیرد.»

استعفای اشتیه در شرایطی ارائه می‌شود که محمود عباس برای ایجاد تغییرات بنیادین در تشکیلات خودگردان فلسطین تحت فشار فزاینده‌ ایالات متحده قرار دارد. این فشارها با گسترش تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ در غزه و ایجاد یک ساختار سیاسی برای اداره آن منطقه پس از جنگ اسرائيل، شدت گرفته است.

تشکیلات خودگردان فلسطین که ۳۰ سال پیش بر اساس توافق صلح موقت اسلو تشکیل شد، پس از درگیر شدن با حماس در سال ۲۰۰۷، قدرتش را در غزه از دست داد و بر بخش‌هایی از کرانه غربی اشغالی حاکمیت محدودی [نه اداره کامل] دارد. محمد اشتیه در استعفایش تاکید کرده است که «حوزه اختیارات این تشکیلات باید به کل سرزمین‌های فلسطینی گسترش یابد.»

سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های ارشد حماس، در مصاحبه با رویترز درباره استعفای اشتیه گفت: «این استعفا تنها زمانی معنا دارد که در چارچوب اجماع ملی برای ترتیب دادن مرحله بعدی باشد.»

جنبش فتح، تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس برای دستیابی به توافق بر سر تشکیل دولت واحد تلاش‌هایی انجام داده‌اند و قرار است روز چهارشنبه در مسکو دیدار کنند. با این حال اسرائیل متعهد شده است که حماس را نابود کند و می‌گوید تشکیلات خودگردان فلسطین در شکل کنونی را هم به دلایل امنیتی، برای حکومت بر غزه پس از جنگ نخواهد پذیرفت.

جو بایدن،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز خاطرنشان کرده که «حماس باید به طور کامل از بین برود؛ در عین حال لازم است برای تشکیل دولت فلسطینی هم مسیری وجود داشته باشد».

محمود عباس حماس را نماینده مردم فلسطین نمی‌داند اما از محکوم کردن حمله هفتم اکتبر این گروه به اسرائیل خودداری کرده است.

از زمان آغاز نبرد حماس و اسرائيل، محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، پیوسته در جست‌وجوی راهی برای نجات آرمان فلسطین از پیامدهای درگیری خشونت‌آمیز اخیر بوده است. او تاکید کرده که «کشتار غیرنظامیان هر دو طرف را محکوم می‌کند و خواستار آزادی غیرنظامیان، اسرا و بازداشت‌شدگان هر دو طرف (اسرائیل و حماس) است».

بیشتر از جهان