تلاش آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس موقت در غزه پیش از ماه رمضان

هم‌زمان با حضور و دیدارهای فرستاده ارشد دولت بایدن در تل‌آویو، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ارتش اسرائیل در حال آماده‌سازی برای شروع عملیات زمینی گسترده در غزه‌ است

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس شامگاه پنجشنبه به‌نقل از منابعش نوشت برت مک‌ گورک، فرستاده و مشاور ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، از مقام‌های اسرائیلی خواسته است تا در مذاکرات آتی در پاریس با هدف آتش‌بس موقت در غزه و آزادی گروگان‌ها شرکت کند.

به‌نوشته آکسیوس، فرستاده ارشد دولت بایدن در دیدار با مقام‌های دولت اسرائیل به آن‌ها گفته است در مذاکرات روزهای گذشته میان مقام‌های حماس و نمایندگان مصر و قطر، به‌عنوان میانجی‌گرهای منطقه‌ای، پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است. اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، روز سه‌شنبه این هفته برای ادامه گفت‌وگوها وارد قاهره شد.

به‌نوشته آکسیوس، ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، برای ادامه گفت‌وگوها روز جمعه در پاریس خواهد بود.

بر اساس گزارش‌ها، اختلاف اساسی میان نمایندگان حماس و دولت اسرائیل در حال حاضر بر سر تعداد زندانیان فلسطینی است که قرار است در ازای گروگان‌ها از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند.

آکسیوس به‌نقل از منابع دولتی آمریکا نوشت دولت بایدن تلاش می‌کند تا پیش از شروع ماه رمضان، یعنی تا کمتر از سه هفته دیگر، به یک توافق آتش‌بس موقت در منطقه دست‌یابد.

تلاش‌های دولت بایدن و میانجیگرهای منطقه‌ایی در حالی تشدید شده است که بر اساس یافته‌های آکسیوس، دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طی هفته‌های گذشته مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال آتش‌بس موقت در غزه اتخاذ کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اسرائیل هرچند در نشست امنیتی چهارجانبه قاهره با حضور روسای دستگاه‌های اطلاعی آمریکا و مصر و نخست‌وزیر قطر شرکت کرد، اما بعد از جلسات روز نخست، نمایندگانش را به‌تل‌آویو فراخواند و از ادامه حضور در نشست‌های قاهره خودداری کرد.

 به‌نوشته آکسیوس، روسای دستگاه‌ها اطلاعاتی اسرائیل در نشست چهارجانبه قاهره صرفا «شنونده» بوده‌اند و دستورکار مشخصی را پیش نبردند.

تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌‌المللی برای یک آتش‌بس موقت در حالی در جریان است که حملات هوایی اسرائیل و درگیری‌‌های پراکنده در مناطق مختلف نوار غزه به‌ويژه در شمال، شرق و جنوب آن همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه در گزارشی از تشدید حملات ارتش اسرائیل در رفح، در جنوب نوار غزه، خبر دارد. رویترز به‌نقل از مقام‌های بهداشتی حماس نوشت تنها طی ۲۴ساعت گذشته دست‌کم ۹۷ تن در حملات ارتش اسرائیل کشته شدند. به‌گفته منابع رویترز، بیشتر قربانیان هنوز زیر آوار حملات هوایی قرار دارند و شمار کشته‌شدگان و مجروحان مشخص نیست.

آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف منطقه بارها طی دو هفته گذشته به دولت نتانیاهو درباره آغاز یک عملیات گسترده در رفح و پیامدهای انسانی آن برای ساکنان و مردم محلی هشدار داده‌اند.

بیشتر از جهان