پرواز پوتین با بمب‌افکن هسته‌ای مافوق صوت؛ آیا جنگ سرد جدیدی آغاز شده است؟

هواپیمای توپلف تو-۱۶۰ ظرفیت چهار سرنشین را دارد و قادر به حمل ۱۲ موشک کروز یا ۱۲ موشک هسته‌ای کوتاه‌برد است

رسانه‌های روسی روز پنجشنبه ۲۲ فوریه به نقل از کرملین اعلام کردند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با یک بمب‌افکن راهبردی توپلف تو-۱۶۰ ارتقا یافته پرواز کرده است. 

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام پوتین احتمالا در غرب به‌عنوان تاکیدی بر توانمندی‌های هسته‌ای مسکو قلمداد می‌شود. 

هواپیمای غول‌پیکر تو-۱۶۰ مجهز به بال چرخشی که ناتو آن را با عنوان «بلک‌جک» می‌شناسد، نسخه به‌روز شده بمب‌افکن دوران جنگ سرد است که اتحاد جماهیر شوروی سابق آن را در صورت وقوع جنگ هسته‌ای برای ارسال سلاح به فواصل دور‌دست ساخته بود.

تلویزیون دولتی روسیه پوتین را در حالی نشان داد که پس از پرواز از نردبان هواپیما پایین می‌آید و به خبرنگاران می‌گوید این یک هواپیما قابل‌اعتماد و پیشرفته است و نیروی هوایی روسیه می‌تواند آن را به کار برد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین افزود: «این یک هواپیمای جدید است و بسیاری از بخش‌هایش نو است. کنترلش آسان‌تر و قابل‌اعتماد است.»

به گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود که ولادیمیر پوتین در انتخابات ماه آینده به آسانی پیروز شود و برای یک دوره شش ساله‌ دیگر سکان ریاست‌جمهوری روسیه را در دست گیرد. 

پرواز ولادیمیر پوتین با هواپیمای بمب‌افکن سوپرسونیک هسته‌ای در حالی انجام شد که روابط مسکو و غرب بر سر جنگ روسیه در اوکراین و مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف کرملین در زندان، متلاطم است.

برخی از دیپلمات های روسیه و ایالات متحده می‌گویند که جهان پیش از این هرگز مانند امروز شاهد روابط خصمانه قدرت‌های هسته‌ای نبوده و حتی در زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ خطر هسته‌ای مانند امروز نبوده است. 

روسیه این هواپیمای غول‌پیکر توپلف تو-۱۶۰ را «قوی سفید» می‌نامد و تلویزیون دولتی روسیه فرود هواپیما در باند فرودگاهی متعلق به یک کارخانه در کازان را نشان داد که محل تولید این هواپیمای سوپرسونیک (فراصوت) مدرن است. پوتین از این کارخانه نیز بازدید کرد. 

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که مسیر پرواز هواپیما محرمانه است. پرواز رئیس جمهوری روسیه با هواپیمای توپلف تو-۱۶- حدود نیم ساعت طول کشید. 

این هواپیما ظرفیت چهار سرنشین را دارد و قادر به حمل ۱۲ موشک کروز یا ۱۲ موشک هسته‌ای کوتاه‌برد است و می‌تواند بدون توقف و تجدید سوخت، تا  ۱۲ هزار کیلومتر پرواز کند. 

در نظریه هسته‌ای روسیه شرایطی که تحت آن رئیس‌جمهوری استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر می‌گیرد، به این شرح است: به‌طور کلی به‌عنوان پاسخ به حمله هسته‌ای یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه «و در زمانی که موجودیت کشور در معرض تهدید قرار گرفته است.»

هم‌زمان دمیتری مدودف، معاون هیئت فدراسیون روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با رسانه‌های روسی گفت که رسیدن به کی‌یف یکی از اهداف نظامی مسکو در جنگ اوکراین است و هشدار داد که جنگ میان روسیه و اوکراین به مرحله کنونی محدود نمی‌ماند. 

او همچنین گفت که جنگ هسته‌ای ممکن است بدون قصد قبلی و مثلا در صورت حمله هواپیماهای اف-۱۶ ارائه‌شده به اوکراین از خاک یکی از کشورهای عضو ناتو به روسیه، آغاز شود. 

بیشتر از جهان