مقام‌های غربی: تولید داخلی مهمات روسیه برای جنگ اوکراین کافی نیست

روسیه واردات موشک و پهپاد از جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی را به میزان چشمگیری افزایش داده است

سربازان اوکراینی در منطقه دونتسک، در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین، ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ــ Anatolii STEPANOV / AFP

به گفته مقام‌های غربی، ولادیمیر پوتین همچنان به دنبال تصرف کامل و تغییر حکومت اوکراین است و باور دارد که برتری روسیه در میزان مهمات و تعداد سربازان درنهایت به پیروزی می‌انجامد.

اما این مقام‌ها می‌گویند مسکو به دلیل تحریم‌ها که مانع دستیابی به قطعات غربی و موجب افزایش هزینه‌ها و تاخیرهای شدید می‌شود، نمی‌تواند برای براوردن نیازهای جنگی‌اش، در داخل کشور به‌اندازه کافی تسلیحات و مهمات تولید کند.

این ارزیابی بعد از دستاوردهای اخیر روسیه در میدان جنگ انجام شد که مهم‌ترین آن‌ها تصرف شهر آودیوکا در دونباس بود. مسکو اکنون یک‌پنجم اوکراین، از جمله جمهوری‌های جدایی‌طلب در شرق این کشور و کریمه، را تحت کنترل دارد.

همان‌طور که این جنگ به سومین سال آن وارد می‌شود، یک مقام ارشد گفت: «فکر نمی‌کنیم که روسیه از اهداف حداکثری خود برای تسخیر اوکراین دست کشیده باشد.» او افزود اما محدودیت‌های بین‌المللی هم روی توسعه سیستم‌های جدید و تعمیر سیستم‌های قدیمی تاثیر نامطلوب زیادی می‌گذارد و این به نوبه خود، «روی کیفیت تسلیحات تولید‌شده، عواقب طولانی‌مدت» خواهد داشت.

از جمله این «مشکلات بزرگ» در دستیابی به تجهیزات و مهمات کافی برای [جنگ]‌ اوکراین این است که روسیه «تجهیزات نظامی را که در اصل برای تحویل به قدرت‌های خارجی در نظر گرفته بود، وارد جنگ اوکراین کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمان می‌رود این امر به بیانیه کمیته پارلمانی هند در ماه مارس سال گذشته برمی‌گردد که نشان می‌داد «تحویل عمده» قطعات یدکی هواپیماهای جنگنده اس‌یو‌ــ۳۰ام‌کی‌آی و میگ‌ــ‌۲۹ مقرر به نیروی هوایی هند انجام نخواهد شد. با این حال، هند در مورد سفارش‌های تسلیحاتی به اوکراین نیز مشکلات مشابهی داشته که به دنبال تهاجم روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲ انجام نشده است.

در همین حال، روسیه واردات موشک و پهپاد از جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی را به میزان چشمگیری افزایش داده است.

ماه اکتبر گذشته، دولت جو بایدن اعلام کرد که «در هفته‌های اخیر»، حدود هزار کانتینر کشتی حاوی «تجهیزات و مهمات» از کره شمالی به روسیه ارسال شده است. در این گزارش‌های آمریکایی که به تایید موسسه رویال یونایتد سرویسز (Rusi)، اندیشکده‌ای در لندن، رسیده، «روسیه احتمالا واردات مهمات از کره شمالی در مقیاس بزرگ را آغاز کرده است».

تحلیلگران امنیتی ایالات متحده آمریکا همچنین می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران صدها موشک شامل موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد از جمله فاتح‌ــ۱۱۰ برای مسکو فراهم کرده که قادر است به اهدافی در فاصله ۲۹۷ تا ۷۰۰ کیلومتری اصابت کند.

این در حالی است که کشورهای اتحادیه اروپا در مورد بسته جدیدی از تحریم‌های ضدروسیه با هدف افراد و مشاغل مظنون به کمک به مسکو در جنگ این کشور با اوکراین به توافق رسیده‌اند. این فهرست نزدیک به ۲۰۰ نهاد و فرد را دربرمی‌گیرد. بلژیک که اکنون ریاست دوره‌ای این بلوک ۲۷ کشوری را برعهده دارد، گفت: «این یکی از وسیع‌ترین بسته‌هایی است که به تایید اتحادیه اروپا رسیده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان