نامزدهای اسکار ۲۰۲۴؛ «اوپنهایمر» با ۱۳ نامزدی پیشتاز رقابت‌ها است

برای اولین بار، سه فیلم نامزد جایزه «بهترین فیلم»، «باربی»، «آناتومی یک سقوط» و «زندگی‌های گذشته» را زنان کارگردانی کرده‌اند

عکس ترکیبی از  کیلیان مورفی و مارگو رابی-Facebook/Oppenheimer-AFP

اعلام نامزدهای اسکار امسال غافلگیری‌های خاص خود را داشت: گرتا گرویگ نباید برای «باربی» منتظر جایزه بهترین کارگردانی باشد، لیلی گلادستون، همبازی دی کاپریو، اولین بومی آمریکایی است که نامزد بهترین بازیگر زن می‌شود، در غیبت نام مارگو رابی از فهرست نامزدها، آمریکا فررا برای بازی در فیلم «باربی» نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است، و ژوستین تریه (Justine Triet) هشتمین زنی است که نامزد «بهترین کارگردانی» (برای «آناتومی یک سقوط») می‌شود.

«اوپنهایمر»، صدرنشین نامزدهای امسال، در ۱۳ رشته امید بردن اسکار دارد. پس ‌از آن «بیچاره‌ها»، روایتی تخیلی با انبوهی از لباس‌های خیره‌کننده و طراحی صحنه نفس‌گیر، با ۱۱ نامزدی در رده دوم کسب جوایز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«قاتلان ماه کامل»، درام تاریخی-جنایی درباره غارت ثروت نفتی قبیله اوسیج، در ۱۰ رشته نامزد است. روایت‌های هر دو فیلم «اوپنهایمر» و «قاتلان ماه کامل»، برگرفته از فصل‌های دردناک تاریخ آمریکا است و در مقطعی از ناآرامی‌ها و تفرقه‌های سیاسی در این کشور به نمایش درمی‌آیند که به نظر می‌رسد به محتوای تاریک آن‌ها طنین بیشتری می‌بخشد.

«باربی»، بزرگ‌ترین کامیابی گیشه در سال گذشته، هشت نامزدی کسب کرد؛ هرچند، گرتا گرویگ، کارگردان فیلم و مارگو رابی، ستاره و تهیه‌کننده آن، هر دو از فهرست نامزدها غایب‌اند.

برای اولین بار، سه فیلم نامزد جایزه «بهترین فیلم»، «باربی»، «آناتومی یک سقوط» و «زندگی‌های گذشته» را زنان کارگردانی کرده‌اند. با این ‌حال، فقط یکی از این فیلمسازان، ژوستین تریه، نامزد «بهترین کارگردانی» شده است.

مارتین اسکورسیزی در ۸۱ سالگی با تبدیل شدن به مسن‌ترین نامزد دریافت جایزه «بهترین کارگردانی»، تاریخ‌ساز شد. تریه و اسکورسیزی با جاناتان گلیزر («منطقه تحت نظر»)، یورگوس لانتیموس («بیچاره‌ها») و کریستوفر نولان («اوپنهایمر») رقابت خواهند کرد.

نامزدهای بهترین بازیگران زن و مرد عبارت‌اند از:

بهترین بازیگر مرد نقش اول:

بردلی کوپر - «مائسترو» (Maestro)

کولمن دومینگو - «راستین» (Rustin)

پل جیاماتی - «جاماندگان» (The Holdovers)

کیلیان مورفی - «اوپنهایمر»

جفری رایت - «داستان آمریکایی»

بهترین بازیگر نقش اول زن

آنت بنینگ - «نیاد» (Nyad)

لی‌لی گلادستون - «قاتلان ماه کامل»

ساندرا هولر - «آناتومی یک سقوط»

کری مولیگان -  «مائسترو» (Maestro)

اما استون - «بیچاره‌ها» ( Poor things)

نامزدهای بخش طراحی لباس:

ژاکلین دوران - «باربی» 

ژاکلین وست - «قاتلان ماه گل»

جانتی یتس و دیو کراسمن - «ناپلئون»

الن میروژنیک - «اوپنهایمر» 

هالی وادینگتون - «بیچاره‌ها »

 

اهدای جوایز نودوششمین دوره اسکار در تاریخ ۱۰ مارس (بامداد ۲۱ اسفند به وقت ایران) برگزار خواهد شد.

بیشتر از زندگی