گسترش دوپینگ ورزشی در ایران میان رشته‌های کم‌طرفدار

پیشتر وحید جدی، نماینده وزن ۷۳ کیلو تیم ملی جودوی نابینایان ایران، به‌دلیل فریب مسئولان و افشا شدن سلامت بینایی‌اش، با محرومیت مواجه شد

دوره‌های تمرینی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ برای آمادگی در المپیک پاریس-آپریل ۲۰۲۳-AFP

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران اعلام کرده است که ۱۶ ورزشکار ایرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی اقدام به استفاده از دوپینگ و داروهای انرژی‌‌زای غیرمجاز کردند و به همین دلیل از ۸ ماه تا ۴ سال حق شرکت در هیچ‌گونه مسابقه ورزشی داخلی، بین‌المللی و جهانی را ندارند.

نکته مهم گزارش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران، این است که در سال ۲۰۲۳ استفاده از داروهای غیرمجاز به ورزش‌های کم‌طرفدارتر که پیش از این سابقه دوپینگ نداشته‌اند و مسابقات آن‌ها به‌صورت محلی برگزار می‌شد، هم کشیده شده است.

بر اساس این گزارش، نمونه‌گیری‌های مختلف «ایران‌نادو» از ورزشکاران ایرانی نشان می‌دهد که عادل حق‌بین و مرتضی میرزایی در کشتی پهلوانی، علی هاشمی، عباس فخرزارع و یک ورزشکار زیر سن قانونی در وزنه‌برداری، علی فتاحی در جودو، رضا مقدم در دوومیدانی، محمدمهدی بریمانلو، جواد مرادی و ملیکا امیدوند در کوراش، محمد حیدری در بسکتبال، دانیال فرزانه و سعید چهرزاد در دوچرخه‌سواری، سارا عبدالمالکی در پاراکانو، شهلا حدیدی در پارادوومیدانی و محمدحسین حیدری در فوتبال، در این سال از مواد نیروزای غیرمجاز استفاده کرده‌اند.

متاندینون، تاموکسیفن، نورآندروسترون، استانوزولول، متاندینون، متیل‌هگزان آمین، متاسترون ، کلنبوترول و هیدرو کلروتیازید، مواد غیرمجاز و زیان‌آوری بوده‌اند که پس از پایان مسابقات، در خون ورزشکاران مذکور یافت شده است.

افزایش تعداد موارد دوپینگ یا جعل آزمایش‌های پزشکی و فریب مسئولان ورزشی، میان ورزشکاران ناتوان جسمی و پاراالمپیکی ایران، از نکته‌های جدید فهرست منتشرشده است. پیش از این و در آبان‌ماه امسال، کمیته برگزاری رقابت‌های پاراآسیایی در هانگژوی چین اعلام کرده بود که مانع حضور وحید جدی، نماینده وزن ۷۳ کیلو تیم ملی جودوی نابینایان ایران بر روی تاتامی شده است، زیرا تحقیقات و آزمایش‌های این کمیته ثابت کرد که او مشکلی بینایی ندارد.

در ادامه رسانه‌های ایران تایید کردند که این ورزشکار گواهینامه رانندگی هم دارد و حتی در سال ۱۴۰۱ در سه جام بین‌المللی برای تیم ملی جودوی ایران (افراد سالم) مبارزه کرده بود. سرپرستی کاروان پارالمپیک جمهوری اسلامی در بازی‌های آسیایی را غلامرضا قاسمیان، روحانی نزدیک به بیت رهبر جمهوری اسلامی، برعهده داشت که پیش‌ از این، نظریه هم‌زمانی «حمله به اسرائیل» و «حمله سپاه به عربستان برای فتح مکه» را مطرح کرده بود.

هفدهم بهمن‌ماه سال جاری نیز رسانه‌های ایران خبر دادند که سارا عبدالملکی، ورزشکار رشته پاراکانو، و ملیکا امیدوند، ورزشکار رشته کوراش، به علت مثبت شدن آزمایش دوپینگ، هر کدام به مدت سه سال از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شدند. سارا عبدالملکی به علت وجود ماده متاسترون استانوزولو در نمونه اخذ شده، به مدت سه سال، تا دوم آبان ۱۴۰۵ و ملیکا امیدوند به علت وجود ماده اکساندرولون در نمونه اخذشده، به مدت سه سال، تا ۲۷ آبان ۱۴۰۵ از تمامی فعالیت‌های ورزشی محروم شدند. همچنین مدال برنز عبدالملکی در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو هم پس گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین دوم بهمن‌ماه امسال، انتشار خبر دوپینگ محمدحسین حیدری، فوتبالیستی که در لیگ دسته‌ اول استان تهران بازی می‌کرد، هم بار دیگر نشان داد که علاوه بر ورزشکاران حرفه‌ای و ملی در ایران، ورزشکاران آماتور یا نوجوانان هم به استفاده از مواد نیروزای غیرمجاز روی آورده‌اند. محمدحسین حیدری، به مدت ۴ سال از حضور در هرگونه مسابقات ورزشی محروم شده است.

در همین راستا، ۲۱ آبان‌ماه امسال، خبرگزاری دولتی مهر، در گزارشی با عنوان «بختک دوپینگ روی سینه وزنه‌برداری» به افزایش تعداد آزمایش‌های مثبت دوپینگ وزنه‌برداران ایرانی در یک سال اخیر پرداخت و هشدار داد که در صورت ثبت یک آزمایش مثبت دیگر، بنا بر قوانین جدید فدراسیون جهانی وزنه‌بردای، تیم ملی وزنه‌برداری ایران به‌طور کامل از حضور در مسابقات المپیک پاریس که تابستان سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود، محروم خواهند شد.

فروردین سال ۱۴۰۱ مسعود نصرتی، وزنه‌بردار ایرانی، دوپینگی اعلام شد. اردیبهشت و خرداد همان سال، محمد نیری و محمدهادی پورحسینی از دوپینگی‌های دیگر وزنه‌برداری ایران بودند که همگی سه سال از حضور در میادین ورزشی محروم شدند. مهر ۱۴۰۱ نیز آزمایش دوپینگ یک وزنه‌بردار در رده سنی نوجوانان ایران مثبت اعلام شد.

مهر نوشت: «وزنه‌برداری ایران در یک دهه گذشته به‌خاطر استفاده از مواد نیروزا قربانیان زیادی داشته و اگر در فاصله کنونی تا المپیک پاریس بازهم سایه شوم دوپینگ بر وزنه‌برداری ایران چنبره بزند، باید فاتحه این رشته را در المپیک پاریس بخوانیم. در المپیک توکیو هم به‌دلیل آمار زیاد دوپینگی در وزنه‌برداری ایران، تنها دو سهمیه به کشورمان تعلق گرفت که در نهایت پرونده وزنه‌برداری ایران در توکیو تنها با یک مدال نقره بسته شد.»

بیشتر از ورزش