هلال‌احمر ایران ۱۲۸ میلیارد تومان کمک نقدی به غزه فرستاد

کمک‌های نقدی جمعیت هلال‌احمر به غزه علاوه بر محموله‌ کمک‌های غیرنقدی است که از طریق گذرگاه‌های مرزی به غزه رسیده‌اند

وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی، از ارسال ۱۲۸ میلیارد تومان به غزه طی چهار ماه اخیر خبر داد و مدعی شد که این مبلغ را مردم ایران برای کمک به غزه اهدا کرده‌اند.

پس از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) و شروع درگیری‌ها در غزه، جمعیت هلال‌احمر در قالب کارزاری موسوم به «پویش بشردوستی» جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای ارسال به غزه را آغاز کرد.

اواسط آبان با گذشت حدود یک ماه از راه‌اندازی این «پویش»، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در خبری مدعی شد که میزان «کمک‌های مردمی» به غزه از مرز ۷۳ میلیارد تومان گذشته است. این مقام وابسته به جمهوری اسلامی اکنون حدود چهارماه پس از فعالیت این «پویش»، مدعی شده که میزان «کمک‌های مردمی» به ۱۲۸ میلیارد تومان رسیده است که تمام این مبلغ هم به‌صورت انتقال کارت‌به‌کارت، واریز به شماره حساب یا شماره‌گیری کد دستوری نزد بانک‌های ملی، مرکزی و ملت جمع‌ شده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، همچنان از مردم ایران دعوت کرد کمک‌های نقدی‌شان به غزه را به حساب‌‌های این سازمان واریز کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمک‌های نقدی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی به غزه علاوه بر محموله‌‌های کمک‌ غیرنقدی است که از طریق گذرگاه‌های مرزی به غزه رسیده‌اند. پیش‌تر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، ضمن تایید کمک‌های جمهوری اسلامی به غزه گفته بود: «به هر نحو ممکن به مردم غزه کمک می‌کنیم.»

به‌رغم اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند کمک‌های نقدی و غیرنقدی مستقیم برای مردم غزه ارسال می‌شوند، گمانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این کمک‌ها مستقیم در اختیار پیکارجویان حماس قرار می‌گیرند.

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی طبق چارچوب ماموریتی باید سازمانی غیردولتی و یکی از اعضای نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر جهانی باشد اما کارکرد این سازمان پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران تغییر کرد. تا پیش از انقلاب، جمعیت هلال احمر ملی ایران با نشان شیروخورشید فعالیت می‌کرد و یک نهاد امدادرسان غیردولتی بود اما با روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، هلال‌احمر به نهادی حکومتی تبدیل شد؛ تا آنجا که رئیس آن را هم رئیس‌ دولت جمهوری اسلامی منصوب می‌کند.

این سازمان در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ برخلاف ماموریت ذاتی‌اش، از امدادرسانی به معترضان آسیب‌دیده در سرکوب‌ها امتناع کرد. امدادرسانی این سازمان در حوادث طبیعی نیز همواره با انتقادهای مردم آسیب‌دیده از سیل و زلزله همراه بوده است، در حالی که در مواردی مانند درگیری‌ در غزه در جمع‌آوری و ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به این مناطق تمام ظرفیت‌هایش را به کار می‌گیرد.

ارسال کمک‌های نقدی برای گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه تازگی ندارد. پیش‌تر نیز پول‌های ایران در قالب کمک‌های مردمی برای شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ارسال شده بود. اردیبهشت ۱۴۰۱، توزیع هزاران بسته‌ غذایی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت بین پناهجویان فلسطینی ساکن لبنان خبرساز شد. این پناهجویان ساکن در اردوگاه‌های لبنان اغلب اعضای گروه شبه‌نظامی حماس‌‌اند که از حمایت حکومت ایران برخوردارند.

ماه رمضان سال ۱۳۹۷ نیز خبر توزیع ۳۰۰ بسته غذایی کمیته امداد میان فلسطینی‌های ساکن غزه منتشر شد. این خبر واکنش تند بسیاری از مردم ایران را به دنبال داشت. در نهایت هم پرویز فتاح، رئیس وقت کمیته امداد، مدعی شد پول بسته‌های غذایی از صندوق‌ صدقه‌‌ها تامین نشده است.

محمود الزهار، از اعضای ارشد حماس، سال ۱۳۹۹ در گفت‌وگو با شبکه العالم به‌صراحت گفت که در اولین دیدارش با قاسم سلیمانی، ۲۲ میلیون دلار از او پول نقد دریافت کرده، به طوری که چمدان‌هایشان دیگر جا نداشته است. پس انتشار این گزارش، کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی هشتگ «چمدان دلار» به گسترش فقر و فلاکت در ایران و بی‌توجهی جمهوری اسلامی به وضعیت فقرا در ایران اعتراض کردند.

ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی به غزه و دیگر مناطق تحت نفوذ گروه‌های شبه‌نظامی  تحت حمایت جمهوری اسلامی در حالی ادامه می‌یابد که آمارها از گسترش فقر در ایران خبر می‌دهند؛ به‌ طوری‌ که گفته می‌شود تا ۴۰ درصد مردم ایران به زیرخط فقر سقوط کرده‌اند.